Gå til innhold

bilen "bremser" når 4x4 er innkoblet. Hjelp?

Ranger emnet


skrossli

Anbefalte innlegg

Hei, var hos en bilforhandler i dag og så på en Nissan King cab navara 2000 mod.

Alt virka veldig bra og i god stand, men da jeg skulle prøve å kjøre bilen i 4x4 så "bremset" den når jeg kjørte. Den fungerte som den skulle, men hvis man tok inn clutchen i litt fart så merket man at bilen trillet ikke så bra fremover.. nesten som om at brekket stod på. Dette skjer bare ved bruk av firehjulstrekken.

Det jeg lurer på er hva dette kan være, og om det er noe man bør bekymre seg for?4-book.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved bruk av 4x4 går fremre og bakre aksel akkurat like fort, hvis dekkdim. da er forskjellig (evt. 2 utslitte og 2 nye dekk) vil de gå å bryte mot hverandre hele tiden.

Samme gjelder ved bruk av 4x4 på tørr asfalt, det MÅ unngå, hvis ikke tar man livet av transferkassa fort.

 

Merk at dette gjelder biler med innkoblbar 4x4 med låst senterdiff, ikke bilder med permanent 4wd

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for kjapt svar! Tror du dette er noe å bekymre seg over?
Begge dekkene skal være ganske nye, og de så relativt likt slitt ut...
Jeg er klar over at det skal være litt tyngre å dra rundt når jeg kobler inn 4x4, men det var så sinnsykt forskjell..
Som sagt så føltes det som om at brekket stod på. Kan det være at bilen ikke har blitt kjørt med 4x4 koblet inn på en stund? prøvde ikke så langt, bare litt på en parkeringsplass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du drev og svingte så er det helt normalt at den "bremser" men den skal ikke gjøre det hvis du kjører rett frem.

Men så fort du svinger vil ytre fremhjul og indre bakhjul prøve å gå like fort, og da vil det føles som om den bremser.

Vesentlig forskjell i lufttrykk på fremre og bakre aksel kan også gi samme symptomene som forskjellig dimensjon.

 

Du kan tom. parkere i en bakke med full sving til en side og bilen vil ikke flytte seg, selv uten brekket av.

 

Nei, jeg hadde ikke bekymret meg så mye for det, tror nok alt er i sin skjønneste orden når du kjører rett frem på hovedveien.

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår