Gå til innhold

Lader dynamoen min?

Ranger emnet


Tut-tut

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Bilen min er særdeles tungstartet om morran. Såvidt den greier å dra rundt startmotoren. Men som regel har den hostet til liv etter noen runder...

Batteriet var nytt i vinter. Etter lignende problemer. Og dette blle litt bedre etter batteribytte. 

Problemet oppstår gjerne når bilen har stått over natten. Så kan jo ha en strømlekasje et sted.

Men i går hadde jeg en kjøretur på 8-10 km, etter treg start om morran som beskrevet over. Kjørte så hjem, parkerte bilen 10-15 minutter, og startet på første runde med startmotoren. Kjører 500 meter til barnehagen, stanser bilen, leverer poden, og skal starte for å kjøre...såvidt startmotor greier å dra rundt, og den starter ikke.

Får starthjelp...men bilen må stå flere minutter ( Ca 15 minutter ) med startkabelene på før jeg såvidt greier å starte bilen, med samme symptomer som om morran. Såvidt startmotoren drar rundt.

Jeg kjører så ca 20 km, og lar bilen stå å gå på tomgang en times tid. Skal ut og kjøre om kvelden men startmotoeren greir såvidt å dra rundt.

Måler batteriet til 11.9V etter forsøket på å starte.

Setter batteriet på lading over natten.

Batterispenning om morran er nå 13.30V

Starter bilen. Noe treg startmotor, men får liv i motoren etter noen runder.

Måler batterispenning mens bilen går: 13.25V

Setter på varmeseter, varmetråder i bakruta, nærlys og radio.

Batterispenning under last 13.04 V

 

Måler igjen etter 5 minutter: 13.30 V under last

Uten last: 13.35V

 

Stanser bilen, og starter igjen. Brøler i gang med en gang.
Stanser bilen...filer et par ganger men starter.

 

 

Noen somer villig til å stille en diagnose på batteri/ dynami /startmotor?

Bilen er forøvrig en 2006 VW Tauran 2.0TDI Highliner DSG.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt flere opplysninger.

Etter siste start over lot jeg bilen gå på tomgang med kun kjørelys på (automatisk kjørelys). En halvtimes tid, og gikk ut for å måle på nytt. Nå var spenningen med bilen i gang nede i 12.7 V

Stanser motoren og omtrent samme måleresultat, 12,7V.

 

Bilen drar ikke i gang ved nytt startforsøk. Måler mens jeg prøver å starte. 

Batterispenningen faller til rundt 9,5-9,7 V når jeg vrir om nøkkelen og startmotroen såvidt drar rundt uten at bilen starter.

 

Betyur dette at batteriet er fucked?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er historien videre...og det endte bra :-)

Ble stående utenfor det lokale kjøpesenteret hvor batteriet såvidt greide å dra rundt startmotoren, men greide ikke å starte bilen.
Fikk startkabelhjelp av gamlingen, men fikk fremdeles ikke start. Det var ingen forandring når vi koblet på startkablene. Dvs spenning over min bils batteri 12,7V
Spenning over fatterns bil: 14,6 V med startkablene på. Alstå manglet det to volt. Trodde da at det var gått en celle i batteriet mitt, så vi skudde det ut og dro til forhandler og reklamerte (4 års garanti, 6 månder siden det ble byttet). 

Satte inn nytt batteri...samme resultat. 12,7V greier såvidt å dra rundt startmotor med får ikke start. Så vi tilkaller NAF.

Mannen fra NAF hører på forsøk på start, og mener at startmotoren må være ødelagt. Bilen fraktes til forhandlerverksted. Men der har de ikke delen, og vil bruke en uke på å skaffe (jeg bor i gokk).

Prøver en siste gang å starte, og nå brøler den i gang etter 8-10 runder fra startmotoren....

Kjører bilen til Mekonomen som kan ta inn bilen med en gang og har tilgang på startmotor, men han vil måle litt ført sier han. Finner umiddelbart et spenningsfall på 0.7V på minus -siden av batteriet. Det betuyr vel en jordfeil et eller annet sted.

Et par timer senere får jeg textmelding om at bilen er klar. Hos mekonomen sier de at de klarte å få bilen til "ikke å starte" og da var det et spenningsfall på 10V på minus sisden. Blir ikke mye igjen å dra startmotor med da!

Det viser seg å være dårlig kontakt i en 2cm lang jordkabel som er festet til girkassen. De bytter denne, og alt i orden :-)

Delepriis: kr 200.

Måler for moro skyld spenningen på batteriet når jeg kommer hjem:

12,7V når motoren ikke går

14,6V med motoren i gang. 


Tror jeg kan friskmelde både startmotor, dynamo og batteri nå. :-)
Bilen starter forøvrig kald på første sveiv med startmotoren :-)



 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår