Gå til innhold

1999 A6 2.5 TDI Avant Quattro starter ikke.

Ranger emnet


Dan Blomseth

Anbefalte innlegg

Det hele startet da jeg skulle få start på bilen som hadde tomt batteri, koblet til startkabler, audien starta på første slaget, begynner å ta av startkablene mens audien går, rekker å ta av minuskabelen og så stopper bilen etter 2-3 sekunder og bilen har ikke startet siden.

 

Her er en liste over det jeg har sjekket:

Det er halv tank på den

Alle sikringer er hele

Byttet Gløderele

Luftet dieselsystemet

 

Har konstatert med at den ikke får diesel

Når jeg kjinner kan jeg se at den suger til seg dieselen som ligger i den gjennomsiktige røret, men dieselen renner tilbake når jeg stopper (kommer ikke fra filtersiden)

Tok av røret til den ene dysa og så at det kom diesel ut av røret i takt med når den sylinderen skulle ha diesel, men med noen svakt trykk?

Kommer ikke diesel i returslangen når jeg kjinner

 

 

Jeg mistenker at det er den berykta dieselpumpa som har tatt kvelden, men er det noen andre ting jeg kan teste ut? for det virker som at det er noe som stenger for dieselen.

 

 

annet nyttig info er at det er manuell, den har gått 425000 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

muligens startsperra kødder med deg.

les i hvertfall av feilkoder på ett verksted eller så har jo enn del vag entusiaster vcds diagnoseprogram, forhør deg i nabolaget ditt

    VW Passat 2.0TDI  2006

 X Audi S6 2,2 20VT  1997

 X Audi A6 2,5TDI Quattro 2001

 X Audi A6 2,5TDI Quattro 1996

 X Mitsubishi Pajero 3000 Fjallasport 1992

 X mitsubishi Pajero 3000 1991

 X Volvo V70XC 2,5T 1998

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mens jeg venter på han bekjenten så kjøpte jeg like så godt den billigste feilkodeleseren for vag til biltema og der fikk jeg følgende feilkoder

 

17978 Engine start blocked by immobilizer

00575 Manifold absolute pressure sensor

00553 Mass air flow sensor -G70

00532 Transmission control module relay - supply voltage  (b+) malfunction low battery or bad ground

01441 Low fuel level sensor

 

 

Hva får folk utav dette? bortsett fra startsperra som er ganske åpenbar. Batteriet står koblet til en smartlader og voltmeteret i bilen viser 12.5v så mulig batteriet begynner å bli dårlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://wiki.ross-tech.com/wiki/index.php/17978/P1570/005488

 

Du kan søke opp feilkoder på samme siden.

 

Har selv en '99 A6 2.5 TDI. Dieselpumpa tok kvelden. Det viste seg å vær en indre lekkasje i pumpa. Ved startforsøk fikk pumpa fram noe diesel, men det rant tilbake med en gang motor stoppet. Det vil si motoren startet ikke i det hele tatt. Det skal forresten ikke til mye luft i systemet før motoren ikke vil starte.

 

Hvis startsperra ikke tar imot nøkkel, vil varsellampa lyse. Motor vil vanligvis starte men stoppe etter ett sekund eller to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mitt tilfelle ved indre lekkasje, så klarte ikke pumpa å levere diesel skikkelig, og dieselen rant tilbake i det gjennomsiktige røret. Hvis dieselsystemet er tett, skal ikke dieselen renne tilbake, heller ingen luftbobler i røret. Egentlig samme symptomene du har beskrevet i første post.

 

Gjennomsiktig slange er tur, svart slange er retur.

 

Hvis du mistenker lekkasje i dieselsystemet, sjekk alt av returslanger fra dysene og slanger mellom filter og pumpe..

 

Mye luft i gjennomsiktig slange til dieselpumpa er egentlig en grei indikasjon på lekkasje i dieselsystemet.

 

I utgangspunkt så må pumpen inn til spesialist får å sjekke hva som er feil hvis noe har sviktet mekanisk. Siden dette er en "byttepumpe" som viser seg å være egnet kun til fabrikkoverhaling. Det var det jeg fikk vite når jeg bytta inn min pumpe ved kjøp av ny. Elektronisk feil vil vise seg ved feilkode.

 

Vil også anbefale å ta en titt her: http://forum.vacn.no/showthread.php?141194-Samletr%E5d-motor-V6-2-5tdi-(AFB-AKN-AKE)-feil-fusk-startvansker-r%F8yk

 

 

Ble kanskje litt mye rot i posten her, men håper ting ble litt klarere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår