Gå til innhold

Endring av felger og hjul Ranchero 1979

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Det blir muligens innkjøp av en 79 Ford Ranchero ganske snart. Bilen har orginalt 14" felger 7" brede med et 6 (altså 6 mm impress). I følge lovdata sies det:
 

Dersom sporvidden endres mer enn 15 mm - dvs. at felgenes innpresning endres mer enn 7,5 mm - skal kjøretøyet fremstilles for regionvegkontoret for ny godkjenning. Det må fremlegges dokumentasjon for at sporviddeendringen er tillatt. Regionvegkontoret gjør anmerkning om endringen i vognkort og registerkort. Dersom sporvidden endres 15 mm eller mindre frafalles kravet om fremstilling for ny godkjenning etter § 3-4.


Bilen har som sagt 14" felger med 225/75 x 14 (diameter=694mm). Felgene jeg har valgt meg er 15" hennholdsvis 7 og 8 tommer brede med et 0. Tolker derfor det jeg quotet ovenfor dithen at sporvidden ikke blir endret mere enn 15 mm og at jeg derfor ikke må framstille bilen for BT. Imidlertid så har jeg valgt forskjellig dekk dim forran og bak: 235/70 x 15 og 275/60 x 15 å ang å få dette godkjent er jeg litt mere usikker på.

Leste på et annet amcar forum:

Det er ikke krav om at bredden skal være lik foran og bak, kravet er samme rullediameter... Har akkurat gått runden med lokal trafikkstasjon...

, men jeg leser også dette på lovdata:

Dekkene må ha samme dimensjon. På kjøretøyer som originalt er utstyrt med dekk av ulike dimensjoner foran og bak skal størrelsesendringen være lik. Ved endringer utover dette må kjøretøyfabrikantens tillatelse foreligge eller det må foreligge dokumentasjon som nevnt i nr. 6.1 a.


Noen synspunkter fra andre som har mere greie på dette enn meg?

 

2004 Ford Mondeo 1.8 Trend

1996 Ford Mondeo glx 2.0 (Død 21 August 2009)

1986 Yamaha XJ-600

http://www.my-ride.com

Alle bilder på min side er digitalt signert og kopibeskyttet ifølge åndeverksloven

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner hvis du vil ha ting på stell, men helt ærlig er det ingen krise å bruke "ulovlige" dekk/felger.

Det verste som kan skje er at du må vise den eller 2'er feil på PKK. Bare behold de originale hjula i tilfelle du blir stoppa og de påpeker det.

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser den, men nå er det sånn at jeg bor 4 timers avstand fra nærmeste Biltilsyn (så en etterkontroll vil fort ta en dag) da så etter-kontroll er lissom ikke noe jeg ser fram til om jeg skulle få mangellapp. Skal sende en mail til US Ford på mandag å forhøre meg om noe dokumentasjon fra de slik at de nye hjula kan skrives inn i vognkortet. Orginal hjula beholder jeg ja, for om bilen selges en gang så vil jeg tro de er med på å øke verdien (er en matching numbers bil dette).

2004 Ford Mondeo 1.8 Trend

1996 Ford Mondeo glx 2.0 (Død 21 August 2009)

1986 Yamaha XJ-600

http://www.my-ride.com

Alle bilder på min side er digitalt signert og kopibeskyttet ifølge åndeverksloven

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår