Gå til innhold

Kjøpe BMW 523iA E39 97 mod

Ranger emnet


BendikB

Anbefalte innlegg

Hei cab.gif

Jeg vurderer å kjøpe en BMW 523iA E39 97 mod. Bilen har gått 327 000 km og jeg har blitt fortalt at dette er VELDIG langt, med tanke på BMW's atomatgirkasse som sjeldent lever så lenge. Er det noen som har er faring med atomatgirkasse til E39 og om det vil være noe problem at bilen har gått så langt ? Når vi prøvekjørte den, kjentes den helt god ut å kjøre, men vet ikke om girkasseproblemer kommer uten forvarsel, eller er det noe man kan kjenne etter på før det skjer? Jeg har sett over den ellers og den er grei for rust og mye slitedeler er byttet.

 

Hvis jeg kjøper bilen og vil skifte girolje, er dette noe jeg kan gjøre selv (uten å ha veldig mye erfaring med å skru) eller anbefaler dere å ta den til verksted da ?

 

Takk for svar smile.gif !

Bendik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en E39 520i med automat. Bilen hadde gått 310 tusen da jeg solgte den. Automatkassa giret veldig veldig pent. Merket ikke gir skifte i normale hastigheter. Men det jeg merket var at bilen giret hardt om jeg lå i 110kmt+ og tok en kickdown i sport. Utenom det var kassa fin ;) 

 

Det å bytte olje på kassa kan man gjøre selv. Men er mye jobb da. Går med 12 liter olje, flush, nytt filter, vite hvor mye olje som skal på osv osv. Og du må kjøre igjennom girene for å få olja på "plass"

 

Så den type jobb ville jeg satt til verksted ;) 

 

Husk å sjekk rust i kanaler ;) 

Bil: Audi A4 B8, 2.0TDI 143hk
Prosjekt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opp spist av rust. Begge kanaler og bakluka. Og et forbruk som var helt ekstremt. Skulle mye til for å få den under 1liter på mila, på langkjøring. Måla sto mye på 2liter++ på mila da jeg kjørte vanlig/bykjøring.

 

Og motoren var svak/slapp. Var jo 150hk i motoren, men kun 180nm. Pappas A4 med 125hk dro lett ifra. Selv en 105hk TDI dro lett fra bilen opp til 80-100kmt. Men det er fordi BMW er en tung bil. Veier vel 1600kg, 3-400kg mer enn Audien. 

 

Men nå er jo 520i kjent for å ha en slapp motor har jeg hørt. Slapp motor, tung bil og automat ;)

Lest om mange som sier at man bør holde seg unna 520i, nettopp pga motoren 

Bil: Audi A4 B8, 2.0TDI 143hk
Prosjekt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår