Gå til innhold

Bakbrems henger

Ranger emnet


bjer84

Anbefalte innlegg

Jeg har en golf 4 stasjonsvogn 2005 mod. Skiftet alt av klosser og skiver i helgen. Klossene bak var nesten slitt ned til stålet (se bilde), så det var på tide. Ellers så caliprene ok ut, og klossene var likt slitt på begge sider. Jeg pusset bort en del rust med stålbørste og monterte alt på plass. På førersiden bak var stempelet mye størere enn på pasasjersiden. Ved prøvekjøring ser det ut for at den støre siden henger. Jeg tipper da at det er rust på stempelet. I forbindelse med det har jeg noen spørsmål:

 

1. På mekonomen er det flere alternativer til overhalingssett til calipper. Hvordan vet jeg hvilket som passer til mine calippere bak (se bilde)? Finnes det registre, eller må jeg fysisk sjekke?

 

2. Er det mulig og skru ut stempelet uten og måtte lufte bremsene etterpå? I mitt hode innebærer det mye mindre arbeid og skru ut stempelet, pusse bort rust, smøre opp og montere igjen, enn å overhale hele calipperen (så kan jeg ta en full overhaling når jeg har tid).

 

3. Bremseklossene bak (fra mekonomen) var noe trange, så jeg filte litt på sidene for å få de på plass. Hvordan kan jeg finne ut om det er stempelet, og ikke klossene som henger?

 

4. Hvor langt kan jeg kjøre med klosser som henger? Når jeg spytter på bremseskiven etter kjøring freser det godt, felgen blir lunket, men ikke mer enn det etter 30 min kjøring.

post-111863-0-04605300-1428435055_thumb.jpg

post-111863-0-35735900-1428435195_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du har forskjellige bremsecalipere bak så kan det tyde på at den ene er byttet en gang, til feil type. Rep-sett går på fabrikat og diameter, mål diameter på bremsestempel for å vite størrelsen. Fabrikat står av og til på caliper.

Skrur du ut stempelet så MÅ bremsene løftes etterpå!

Klossene skal bevege seg fritt i holderen og caliper skal bevege seg fritt på glideboltene. Er dette ok, men bremsene henger, da er det caliperen som feiler. Enten stempel som henger eller håndbrekkmekanismen. Og nei, man kjører ikke med bremser som henger, det ødelegger bremseklossene, bremseskiven og koker fettet ut av hjullagrene.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar quattro! Jeg mente ikke at caliperene er ulike, men at den ene er stø som i treg, seig.

 

Uansett så ser det ut for at jeg må av med caliperen og måle stempelet før jeg kjøper overhalingssett.

 

Jeg leste en plass på nettet at det var viktig å aldri skru stempelet mot klokken. Stemmer det, eller kan jeg skru det ut litt for en kjapp inspeksjon uten å skru det helt av?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk tak i overhalingssett og skrudde av begge caliprene bak. Den ene støvmansjetten var litt vridd, så det ene stempelet var litt rustet. Jeg fikk polert bort rusten slik at jeg kunne bruke stempelet igjen. Ellers kjente resten bra ut, så jeg lot være å demontere caliprene. Jeg monterte caliprene på plass igjen og luftet bremsene. Fortatt blir den ene siden bak litt varm (den uten rust). Kan det hende at bremsene må gå seg litt til, eller bør jeg demontere hele caliperen for å fikse problemet? Jeg har sett på guiden din for å overhale denne type caliper Quattro, den ser veldig nyttig ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 months later...
  • 7 months later...

Det finner du lett ut.

Dra på håndbrems, hardt, og løs den ut igjen, gå bak og se om armen til håndbremsen har returnert helt - se om du får dyttet armen tilbake i hvileposisjon eller om den allerede ligger i hvileposisjon. Kjenn samtidig på håndbremswiren om den går lett eller ei.

Du kan også ta av caliper og kjenne hvor lett stempelet går tilbake. Litt motstand er det alltid, men du skal enkelt kunne skru det inn uten nevneverdig motstand.

 

Er som Quattro nevnte tidligere, stortsett håndbremsdelen som henger, men hvis det er de originale caliperene som sitter på, er det ikke utenkelig at det er stempelet som begynner å gå trått etter 11 år på salta norske veier. 

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekket du om wire'n gikk lett? Hender at det ruster i strømpa og at det er wire som går trått, derfor er det greit å verifisere det også - før en evt. kjøper ny/overhaler caliper.

 

Det går ann å åpne den opp og overhale mekanismen, men jeg hadde nok bare kjøpt en ny, enklere og kjappere :) 

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt et par caliptere hvor håndbrekket ikke går tilbake.

Jeg har sprayet hendelen som holder håndbrekkwire til calipter med litiumfett og beveget en del på de.

 

Dette har jeg sikkert gjort på 5 caliptere, og det fungerte på alle unntatt 1.

 

Det er en billig, enkel løsning jeg ville prøvd før du skifter calipter.

2006 Ford Mondeo 2.0 TDCI 130HK FMBA Automat

2000 VW Golf MK3.5 1.6 101HK AFT Cabriolet
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal være forsiktig å bruke tyntflytende fett med lavt kokepunkt på bremser, det kan renne inn på bremseskiven og resultat er da null bremseeffekt på det hjulet.

Må gjerne gjøre den quick fix'en, men vask bort alt fett etterpå. Tror nok det er en kortvarig løsning og at allerede i vinter vil den henge igjen når saltlaka kommer.

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår