Gå til innhold

Håndbrekket tar ikke nok


Viggo N

Anbefalte innlegg

  • 3 weeks later...

Du må justere ut bremsebandene til handbrekken bak. Det er et hull i trommelen for justering. Jeg vil anbefale deg å ta av bremseskiven med trommelen for å gjøre reint der. Da kan du samtidig sette deg inn i hvordan justeringen funker. Det er ikke god handbrekk på disse. Det er også mulig å stramme wieren inne i bilen. Da må du demontere konsollen, men juster på trommelen først. Er bandene mye slitt må disse skiftes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...
  • 2 months later...

Jeg har tilsvarende problem på min. Har akkurat byttet bremsebånd, og strammet bremsebåndene bak til stramt -et hakk tilbake. Har også strammet på mutteren inni bilen på selve håndbrekket (dro bare opp håndbrekket og stilte på mutteren som var der). Bilen står ikke i ro selv i en liten bakke. Må jeg ha nye håndbreksvaiere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forøvrig blir det ALDRI X-trail igjen...

Skiftet bremser, clutch, dørhåndtak som ikke tåler frost....

Og for ikke å nevne kupeviften..... Den boksen er nesten umulig å få ut/inn uten å sage/kutte i masse plastdrit.

Koster en formue hos Nissan, men fikk tak i en brukt som jeg klarte å få inn/ut etter mye plunder. Helst skal hele bilen demonteres....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jeg har skiftet ALT, og like forpult holder ikke brekket noe særlig.... og med ALT mener jeg skiver, klosser og wirer.....

Brukt deler fra Hellanor, som tilsvarer det som bilverksteder bruker. Brembo bremser osv.

Samme her. Håndbrekk holder ikke skikkelig på høyre side (EU mangel)

Har byttet bremsebånd, bremseskive(to ganger) wire (to ganger) og monteringssett. Er drittlei og rådvill! Er så heldig å ha en kompis som er mekaniker hos Nissan forhandler. Han og en kollega har sett på saken men blir ikke kloke på det. Er spent på om du finner ut av det, skal oppdatere her på hvordan det går med meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 months later...

Noen som har funnet ut av dette?

Har samme problem med min -05 x-trail.

Når jeg drar opp brekket når bilen står stille så funker bremsene tilsynelatende...., men når bilen ruller litt og jeg drar i brekket så går spaken mye lenger opp og så og si ingen bremse-effekt.

HJELP!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 months later...
På 8.5.2017 den 12:39 PM, Krakken skrev:

Noen som har funnet ut av dette?

Har samme problem med min -05 x-trail.

Når jeg drar opp brekket når bilen står stille så funker bremsene tilsynelatende...., men når bilen ruller litt og jeg drar i brekket så går spaken mye lenger opp og så og si ingen bremse-effekt.

HJELP!!

Noen som hadde en løsning på dette?

Har byttet bånd, wire, og nå sist skiver uten at det har hjulpet!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 months later...
På 5/8/2017 den 12:39 PM, Krakken skrev:

Noen som har funnet ut av dette?

Har samme problem med min -05 x-trail.

Når jeg drar opp brekket når bilen står stille så funker bremsene tilsynelatende...., men når bilen ruller litt og jeg drar i brekket så går spaken mye lenger opp og så og si ingen bremse-effekt.

HJELP!!

Hei fant du ut av problemet krakken? 

Har akkurat det samme problemet med min, og i tillegg til din beskrivelse, hvis bilen står stille kan jeg sette på brekket og det virker som om det er normalt, men så fort jeg prøver å kjøre fremover med brekket på(2wd) så løsner brekket og spaken kan trekkes helt opp. 

Finner ikke ut av dette. 

Byttet oh prøvd mye. 

Mvh 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hei igjen, 

Etter 7 mnd med problemer med brekket på denne møkkabilen har jeg valgt å kappe opp tromlene for å se hva som foregår på innsiden. 

Resultatet er ikke overraskende, men hva som forårsaker problemet er fremdeles et mysterium. 

Det bakre bandet på høyre side blir dratt utover (inn i trommelen) på nedre del der justeringsskruen er. Dette gjør at brekkhådtaket blir slakkere og ingen av hjulene låser. 

Her kan det sees på video. 

Jeg har en ide om hvordan løse problemet, men ikke fjerne årsaken. Kommer tilbake til dette hvis det fungerer. (Må jo få den igjennom EU) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Da er problemet løst, dvs. årsaken til at det skjer er ikke gjort noe med for da regner jeg med at bremseskjold må byttes. 

Løsningen var å sette inn en M4 skrue med store skiver og låsemutter igjennom bremseskjold og brekkbånd slik at båndet ikke drar seg utover men blir tvunget til å holde sin plass inn mot anleggsflatene, (viktig å ikke stramme mutter for mye). Boret et litt stort hull i både bånd og igjennom skjold slik at båndet får beveget seg som det skal.

Bilen er nå eu godkjent og brekk virker helt perfekt. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår