Gå til innhold

Går det an å kjøre med ett sommerdekk?

Ranger emnet


borgesu2012

Anbefalte innlegg

Jeg har ett dekk på venstre bak som er utslitt og ikke kan brukes lenger. Det er vinterdekk som står på bilen nå. Nå er det jo tid for å legge om snart også. Kan jeg ta ett av sommerdekkene og legge på venstre bak uten å komme i trøbbel?

 

Jeg bor i Trøndelag og det har vært en mild vinter her

 

Sommerdekk er 195/50-16 og vinterdekk er 195/65-15.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ett dekk på venstre bak som er utslitt og ikke kan brukes lenger. Det er vinterdekk som står på bilen nå. Nå er det jo tid for å legge om snart også. Kan jeg ta ett av sommerdekkene og legge på venstre bak uten å komme i trøbbel?

 

Jeg bor i Trøndelag og det har vært en mild vinter her

 

Sommerdekk er 195/50-16 og vinterdekk er 195/65-15.

Trodde dette var elementær lære i kjøreopplæringen! :p

 

Forskjellen på sommerdekket ditt er hele -5,21% (minius 10,1cm), i rulleomkrets, i forhold til vinterdekkene dine. Dette vil påvirke vei-stabiliteten på kjøretøyet, negativt! Har du i tillegg en 4-trekker-bil, så kan dette være meget skadelig for drivverket også.

 

Kjøp 2 (eller 4 om du har en 4-trekker) nye vinterdekk og sett på. Evt legg om til sommerhjulan. Men da må du ha selvdisiplin til å la bilen stå, om det blir glatt på veiene! smile.gif

13 Toyota Prius + Seven (Taxi) | 01 Audi Ur-Allroad 2,5TDi  | 91 Audi 100q 2.3E Avant | 87 VW Transporter 1,6 TD Syncro | 90 Audi 200 20V | 86 Audi 100 CD Avant| 91 Audi S2 | 93 Calibra Turbo 4x4
VW Audi Club Norwegen - Troms & Finnmark Lokallag

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Satser på å kjøre med ett sommer dekk og prøve å begrense kjøringen til bare nødvendig bruk.

 

Bilen har 2-hjulsdrift , den trekker på framhjulene. Så da trekker den ikke på den akselen som det står et sommerdekk på.

 

Satser på at det går. Jeg bor litt i utkanten til slik at bil er en nødvendighet. Skal vel bytte til sommerhjul om en eller 2 uker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår