Gå til innhold

Audi A6 2.5 TDI Quattro Triptronic. En utfordring med gearkasse

Ranger emnet


Firefighter110

Anbefalte innlegg

Hei,

Etter lang tid har også jeg fått problemer med bilen fra h...

Har en Audi A6 2,5 TDI quattro, 4B, C5 med motorbetegnelse BHD. Bilen har gått 330' km og har faktisk ikke hatt de store problemene ennå, unntatt vanlig slitasjedeler. I går skiftet jeg mansjett på drivknute h.s foran, en kurant sak egentlig når man følger bruksanvisningen på forumet. Tok også en motorvask etter jeg var ferdig med skiftet.

 

Når jeg var ferdig og kjørte ut, kom jeg 50 meter, så stanset fremdriften. Virker som gearkassen bare "slurer". Motor går helt normalt.

Fikk ingen feilmeldinger, men bilen går verken fremover eller bakover. Som sagt blir det bare lyd av gearkassen som slurer. Er det takk og farvel til gearkassen eller kan det være noe annet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har nok sammenheng med det du har gjort. 

Kontroller at alt er iorden mekanisk på drivakselen du byttet mansjetten. 

Hvis alt er i orden få tatt en diagnose, kan hende det er noen kontakter/sensorer som er fylt med vann.

 

Normalt sett forsvinner fremdriften bakover lenge før du får problemer fremover på automatkassene.

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når ting oppstår så kort etter en mekanisk inngrep, er det naturlig å tenke at det er oppstått noe i forbindelse med inngrepet.

Ergo, man går tilbake å ser på det man har nettopp har gjort! 1-winking.gif

 

Jeg har en 01 Allroad med 2,5TDi (AKE), nå gått 275.000km.

Hvordan kjører du med oljeskiftintervaller på motor og gir (hvis du har automat da..)? Bare av sånn ren nysgjerrighet... :)

13 Toyota Prius + Seven (Taxi) | 01 Audi Ur-Allroad 2,5TDi  | 91 Audi 100q 2.3E Avant | 87 VW Transporter 1,6 TD Syncro | 90 Audi 200 20V | 86 Audi 100 CD Avant| 91 Audi S2 | 93 Calibra Turbo 4x4
VW Audi Club Norwegen - Troms & Finnmark Lokallag

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Jahny,

For sikkerhetsskyld har jeg også en til Audi, helt lik din. Den har nå rundet 330000 km. Oljeskift PR 12.000 km på motor og 60.000 km på automatkassa på begge bilene. Er nok overkill men tror det kan være medvirkende årsak til at ting fortsatt fungerer. ☺

Hehe, det er nok IKKE noe overkill!! Jeg mener, etter alt man har lest/hørt og erfart selv, at du gjør rett i å bytte så ofte!

I autodata anbefaler dem 60.000km på automatkassa, riktignok står dette om Multitronic kassa - men tror ikke det er feil å ha det på Tiptronic'en også. 1-winking.gif

 

Det er ren og skjær galskap, denne longlife intervallene på 30.000km! På den forrige drosja mi (en 11' VW Touran 1.6TDi), så ble EGR tett etter "kun" 170.000km!! Spøtta ut feilkode, strupa effekten og ba meg å kjøre på verksted! Ikke sånnt en drosjebil skal fortelle meg. :p

Konkluderte jaffal: nada, nix og ingen longlife intervaller på den her karn mer! smile.gif

 

Hva slags olje bruker du på motoren?

13 Toyota Prius + Seven (Taxi) | 01 Audi Ur-Allroad 2,5TDi  | 91 Audi 100q 2.3E Avant | 87 VW Transporter 1,6 TD Syncro | 90 Audi 200 20V | 86 Audi 100 CD Avant| 91 Audi S2 | 93 Calibra Turbo 4x4
VW Audi Club Norwegen - Troms & Finnmark Lokallag

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår