Gå til innhold

Bytte fjør foran på touran

Ranger emnet


Stingah

Anbefalte innlegg

-av med hjul

demonter 2 stk bolter til braketten som kaliperen og klossene sitter på å ta ut det i en hel enhet, strips fast til bærearm eller stabstag for å ta av vekta fra slangen

-ta av bremseskiva

-løsne endeleddet fra spindelen

-skru ut muttra til akslingen, pank midt på akslingen med forlenger eller lignende for å løsne den. normalt skal den gli frem og tilbake vis den ikke har rusta fast

-løsne nedre bærekule fra spindell

-dra så hele greie ut fra bilen mens man dytter gjennom akslingen. pass på å ikke dra akslingen utover for mye!

-bikk akslingen forsiktig til side, da ligger den godt der i mellomtida

-løsne toppskruene mens man holder i fjærbeinet når siste skrus ut, dette veier litt så kanskje det er lurt å ha med en som holder

VOILA!

-motsatt rekkefølge ved montering

 

verktøy for å panke med anbefales intent lettere enn 1,5 kilos hammer

 

det holder egentlig med å ta av bare kaliperen men det blir mye mindre vekt med å ta av bremsene

Har biler

Har hatt biler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok ikke med demonteringa av fjæra.

 

-klemme sammen fjæra til den er løs

-fastnøkkel til toppmuttra og...og...  troooor det er umbraco på demperstanga som man holder igjen med når man skal løsne toppmuttra.

 

den enkle å raske måten er muttertrekker der, men da spinner man rundt demperstanga å det er egentlig ikke bra, lell om det går bra hver gang... :-P up too you

Har biler

Har hatt biler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Tusen takk! :)

 

Har ikke gjort dette enda, men blir bare mer og mer ulyd, så ingen tvil om at det må gjøres... Men hva trenger jeg egentlig? Fjør er greit, men dette lageret, var så mye å velge i feks her:

http://www.skruvat.no/vw/Stotdemper-C175.aspx

 

Må jeg forresten ha forstillingskontroll når dette er gjort? Og MÅ man bytte fjør på begge sider når man først bytter på en side?

Golf IV

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulyd? Sånn derre "klonk klonk klonk" når du svinger?

 

Har det samme på min, og sist jeg hadde slik lyd var det fjærbeinslager på høyre side som takka av...

Nå har jeg samma dritten på venstre side, så må nok beregne å ta den etterhvert også. Skal jo noe til for at fjæra blir ødelagt, eller?

 

Hadde verksted til å fikse den jobben på høyre side, var ikke så ublu dyrt når man leita litt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjørte med defekt fjærbeinslager høyre side i nærmere to år uten at jeg måtte bytte fjæra. Lageret blei bytta, og lyden ble borte.

Høres ut som noen vil selge deg både fjær og lager når du strengt tatt kanskje bare må bytte lageret.

Forrige bytte tok jeg på Bilextraverksted på Skarnes, og med lageret kosta det meg ca 1600 kroner om jeg ikke husker feil, og da var han lei seg for at han tok mer enn han hadde beregna. Årsaen var at bilen hadde okkupert bokken i 4 timer fordi en eller anna nisse hadde stjælt lageret mitt utav eska før det kom det kom til verkstedet. (lite verksted detta, sånn derre far/sønn verksted med topp service og behagelige priser. De får mer jobb av meg for å si det enkelt. (Skrur lite selv, både pga kunnskaper og tilgang til verktøy :P )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nah, jekket opp bilen i dag og sjekket. Dette etter å ha kjørt Bergen - Lofoten tur/retur. Det var knekt av en liten del av fjøra. Helt nederste del, ca 5-6cm lå rundt demperen. Var bare å ta ut den ødelagte delen. Det som er nå er at resten av demperen ligger helt fint nedi "skåla", og jeg merker ingenting på kjøreegenskapene (som sagt, kjørt over 300 mil i påska med dette). MÅ det byttes umiddelbart? 

Golf IV

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Det spørs. Om fjærbeinslageret følger med at du velger å bruke et brukt lager med ukjent status så sparer du kanskje maks 30min på begge sider. Bytter du fjærbeinslageret, noe som er anbefalt så er det et fett om du kjøper nye eller brukte. 

 

Du trenger spesial verktøy til å åpne spindelen der hvor demperen sitter. Kan sikkert fikse noe jalla, 

 

T34_240.jpg

Bil: Audi A4 B8, 2.0TDI 143hk
Prosjekt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at man løsner på akslingen og drar den ut er for å få spindelen lengre ned. Er ikke alltid man får ut demperen med å ha spindelen så høyt "oppe". 

 

Får man også for mye vinkel på akslingen vil kulene hoppe ut. Det skjedde med bilen jeg skulle bytte fjærbeinslager på. Så det lønner seg å skru av bærekula og akslingen for å få mer bevegelse på spindelen. 

Bil: Audi A4 B8, 2.0TDI 143hk
Prosjekt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får ikke dempertårnet ut i fra hylsa den sitter i uten at du løsner bærekula. Det er lettere og ta med hele navet ut for da kan du slå de to delene fra hverandre uten at det er noe spenn i det. 

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår