Gå til innhold

Hydraulisk bilrampe fra Biltema.

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

confused.gifconfused.gifHar i mange år klart meg med små mobile oppkjørings ramper ala Biltema. De har fungert bra og vil fortsatt bli brukt. Men har savnet litt mer rom spesielt til jobber langt under bilen. Har kjøpt, under sterk tvil, et sett fra Biltema med kapasitet 900 kilo. Etter mine beregninger skal bilen min (på 1450 kilo) ligge rundt denne grensen, dersom den vanlige vektfordelingen på 60 % - 40 % vektfordeling på fremre og bakre akselsett gjelder.

 

Finnes det noen som kan forklare fysikken i det å heve en bil 40 cm opp i forkant ? Er det ikke vel så mye en tyngdepunkt forflytning som et løft ?

Dersom man skulle overbelaste pumpa betyr ikke det bare at pumpa blir fortere utslitt ? Når rampen er i max høyde skal man vippe et sikkerhets lokk/sperre over den hydrauliske sylinderen som skal forhindre at pumpa skal kunne trekke seg sammen (den er det selvsagt uhyre viktig å aldri glemme). Jeg tenker at hvis jeg klarer å heve opp bilen i max posisjon og setter den i lås så skulle rampen være like solid som om den hydrauliske pumpa hadde en høyere kapasitet ? (Det finnes en alternativ rampe med 1300 kilos pumpe fra en annen produsent). Jeg kan selvsagt ta feil her, uansett så bruker jeg støttebukker i tillegg når jeg skal under bilen. Et problem er at de gamle støttebukkene ikke lenger når høyt nok så må sette de temmelig langt under bilen.

 

Vel har brukt den en gang. Den økte høyden kjentes veldig behagelig. Selve rampa er fryktelig tung og uhåndterlig å flytte på , jeg trenger trillebår til å frakte den ut av skuret.

Ut av boksen ( rett fra Kina) ser jeg at sveisene er klumpete og noen bolter ikke er tilstrekkelig dratt til. I tillegg til dette måtte jeg bruke en del tid på å lufte det hydrauliske systemet, det skal visstnok være standard før første gangs bruk.

Selve stålet og konstruksjonen virker temmelig solid for meg , håper ikke det er en illusjon.

post-119025-0-90821400-1425497543_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artikkelnummeret var 15831.Jeg ser at produktet tilsynelatende har forduftet fra biltemas assortiment (selv om jeg kjøpte rampen der I forrige uke.Enten utsolgt eller at de har fått betenkeligheter med produktet.Du kan søke biltema hydraulisk bilrampe på Google for å lese mange omtaler på svenske og norske bilsider .I England selger cjAutos et lignende produkt men I to utgaver, en heavy duty 1300 kilos kapasitet,og den med 900 kilos grense som biltema (inntil nylig) solgte.2099 er en hyggelig pris,halve prisen av cjautos sine !.Håper biltema fortsetter med å selge rampen, men de Bør spesifisere nøyere at rampen ikke er for alle biler.Farlig om en overskrider akselvekt på 900 kilo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår