Gå til innhold

Berlingo elektrisk kortslutning og motorstopp


Flamingoen

Anbefalte innlegg

Har eid en 2005 1,4 bensin Berlingo i 5 mnd nå. Tenkte det var et trygt kjøp siden den bare har gått 70 000km. I går stoppet bilen under mystiske omstendigheter.

 

Var akkurat i ferd med å parkere bilen da det luktet svidd og lyset i dasbordet blinket. Like etterpå kubbet bilen. Ganske kraftig lukt og hvit røyk ut av panseret. Der røk den bilen tenkte jeg!

 

Startet å feilsøke dagen etterpå:

 

-Olje ok

-Kjølevann ok

-Ingen tegn til skader i motorommet

-OBD viser feilkode P-0463 som etter søk på nettet er feil på tankmåler. Tankmåleren virker derimot fint, så tenker denne feilen var der fra før.

-Batteriet er nesten flatt, 12V og klarer nesten ikke å turne motor.

 

Finner ikke noe galt utenom lite strøm, så tar sjangsen på å starte med startkabler. Bilen starter fint som om ingenting har skjedd!

 

Da kommer det store spørsmålet, hva skjedde? Og vil det skje igjen?

 

For meg virker det som det var en kraftig kortslutning med røykutvikling. Mistenker dynamo eller starter siden ingen sikringer har gått. Dynamoen virker helt fint 14,2V og bilen starter fint. Star på lading nå, men litt skeptisk til å kjøre bilen!

 

Noen tips?

 

Takker for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde batteriet var dødt så byttet dette. Bilen er enda tungstartet. Plusskabelen blir glodvarm under oppstart så starteren er nok synderen. Drar sent rundt selv med nytt batteri. Bytter starter i dag.

 

Hvordan starteren ble grillet er enda uklart. Men den andre nøkkelen som ble brukt i tenningen er slitt. Kan dette forutsake en grillet starter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 months later...

Har samme bilen enda og den går fint, men er litt uggen etter den er startet.

 

Motoren ble slik etter at vi byttet register reim og hadde av toppen. Topp pakning byttet og ventil seter/ventiler pusset.

 

Motoren starter fint, men går på veldig lavt turtall etter ca 30sek akkurat som den skal kveles. Når den kommer seg igjen etter dette virker den som normalt. Noen som har noen formening om hva dette kan være?

 

Jeg kan leve med motoren slik den er. Må bare vente et minutt før jeg kjører avgårde.

 

Takker for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen går fint etter dette. Oppstart når den er varm er som normalt. Ingen varsellamper.

 

Når den går ned i turtall er det like før den dør, så hvis du gir gass kommer den sakte men sikkert tilbake til live. Etter det er det bare å kjøre. Merkelig feil spør du meg.

 

Føler den går bra ellers. Får turtall og trekker greit. Eller så bra som man kan forvente av en 1,4L motor :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mistenker at ECU tror motor er varm og gir for lite bensin ved kald oppstart. Tar du en diagnose kan det bekreftes/avkreftes kjapt. Siden motor går greit eller er det garantert ikke reg.reim :)

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår