Gå til innhold

Turbospørsmål Audi a4 b5 1.8tq

Ranger emnet


jacobsen84

Anbefalte innlegg

hei jeg har ett åpent luftfilter oppsett på min (uten olje). jeg kan høre godt att den trekker luft og plystrer når turbon roer seg ned igjen inne i bilen.

 

 

men ett par spørsmål. når jeg gir flatt jern f.eks 3gir kan jeg høre den suger luft som faen helt til ett hvis punkt og det blir stille resten av veien til jeg må gire. altså sugelyden avtar. er dette normalt?

 

og hva små ting kan jeg gjøre me bilen for å få litt mer guff i den utenom å chippe for det skal jeg jo men andre ting? og dette med resirkventil og n-75. hva er dems oppgave og er dette noe man kan bytte ut me noe bedre?

 

er så fersk på turbobil så vill lære litt enkle trimtips uten for store kostnader. :) syns bilen er litt slapp til å være turbo og 150hk men er vell litt pga størrelsen til turbo og "att" om det stemmer er en lav-trykksturbo?. :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mer effekt (utenom chip) er dyrt, vi snakker ny turbo, ny eller modifisert topp, ny kamaksel, nye dyser, nytt innsug, nytt eksosanlegg osv. Og så du er klar over det, hvis du skal trimme mer enn en vanlig chip må bilen mappes, da kan det også lønne seg å bytte ut innsprøytningssystemet. 

Skal du ta det til det ekstreme er det kun en ting å gjøre, bygge ny motor fra grunn.

Selvfølgelig bestemmer du hvor mye du vil hente ut selv, men du kommer ikke utenom store kostnader hvis du skal over 250hk.

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om bilen er slapp så kan det jo være "feil" på motoren. Jeg har selv kjørt en 1.8T 150hk A4 og synes det gikk greit unna.

Men slapp motor? Tett bensinfilter? Tennpluggene? osv osv. Når tok du hovedservicen sist? Den A4 1.8T som jeg kjørte hadde også tregheter i wastegate armen på turboen. Var vakuum lekkasje i en av de slangene som styrer armen. Fikk byttet de slangene og det hjalp merkbart på effekten

Bil: Audi A4 B8, 2.0TDI 143hk
Prosjekt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok takker for svar jesper1201. smile.gif men jeg ska nå ikkje ha den syke delen når det blir så dyrt. da foretrekker jeg heller bare chip og eksos. men opp til 250 hk hva ka jeg gjøre for å få den effekten? bare spørsmål smile.gif

 

 

TKarlsen: Feil på motor? hvordan finne ut? ta diagnose? kan ikkje si den er slapp men kanskje forventet litt mer spark i fra den. smile.gif kjøpte bilen i desember forrige år. så har bare hatt den par måneder. smile.gif men veit det er blitt byttet oljepumpe og reg reim. smile.gif men hovedservicen skal ikkje den komme opp på displayet når du starter bilen? sånn in2 eller noe sånt. Var sånn på min gamle Audi a4. smile.gif men wastegatearmen hvor sitter den? Og kan det være andre ting enn bare det og filter? Den fusker ikkje på noen måte heller. Drar jevnt og fint. Bare sku ønske det var noe mer.

En annen kompis av meg hadde en passat stasjonsvogn 1.8t uten Quattro og den syns jeg sparka litt ekstra. smile.gif Jeg hadde og problemer med turbolæg altså bilen hakket når jeg sku kjøre igjen etter stått stille litt. Skjekket olja og da var det lite. Bitte litt under min. Etter fylte på igjen sluttet det.

Var en god stund siden sist så sier hvertfall en ting den bruker ikkje mer olje enn normalt. Men lite olje kan føre te turbolæg? Bilen min har gått 270 nå.

Jo og btw det med att jeg dro ut på 3gir og det sluttet og suge luft er det normalt? Turbon som når sitt trykkpunkt? Eller er det derfor du lurte på det med wastegatearmen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å oppnå rundt 250hk ville jeg byttet dyser og turbo. Få da til et skikkelig map hos en som kan kjøre bil i benk samtidig.

 

Vet at folk har hentet ut 300hk på original motor, med kun nye dyser å turbo.

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men tåler motoren min detta da tanke på ja innhold og kmstand som er nå 270 og pris circa for mapping? Tenkte heller i området 220-230 hk som en orginal s4 c4. Veit om ett verksted i området som er veldig flinke og kan sinnykt mye om vag. Veit kan høre me han men vill og høre for sikkerhets skyld med andre :-) dem tar oxo safe chipping. Og hva turbo burde jeg ordne hørt det finns bolt on turbo av en eller annen audi. S4 ett eller anna Er ingen tikking MEN når jeg åpner panseret og gasser litt så kommer det en rasle lyd helt fremme oppå blokka circa men gir seg om jeg gasser litt ekstra på. Har tatt av dekselet og sånt men fortsatt der.. Merka detta i dag på veg hjem. Hva pokker er det?


Men dette er bare ett proskjet jeg kankje vill planlegge i fremtiden. Vill først ha senk eksos og nye sommerfelger. Passer 19" greit? Er jo orginal høgde blir ikje bilen veldig høy da? Legger til bilde av felgen kanskje en her kjenner til dem og kvalitet? Ska handle neste måned. Der det er sølvkant rundt var det tidligere karbon farge. :)


post-145319-0-99233100-1424264555_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår