Gå til innhold

XL7 startproblemer og lite kraft

Ranger emnet


XL7Owner

Anbefalte innlegg

Hei!

Har en 2003 XL7 med 167000 på telleren.

Har eid den siden i høst og da vinteren kom dukket det opp startproblemer. Det virker som om det går en gyllen grense rundt 4-5 minus, da ryker en sikring relatert til "Ignition coil" på 20A. Bilen står da bare og kinner og sikringen ryker umiddelbart. Dersom jeg triller bilen inn i garasjen, kan den starte etter en god dag der inne.

 

Glødeplugger ble byttet på RSA bil i fjor sommer..

 

I tillegg har det tatt seg opp en merkelig greie, der nærlysene blinker sporadisk ved oppstart. Virker på et vis som om de ikke får nok strøm før etter "litt kjøring". Batterilampa lyser og gir seg etter noen minutter. Om de to feilene er relatert til hverandre sliter jeg med å finne ut av.

Sikringen til blinklysene har gått ved 2 anledninger i vinter og..

 

Den er også ekstremt treg når jeg drar i gang. Må ofte slurre en del og gi mye gass for å komme i gang. Virker utrolig slapp (vet det ikke er en rakett, men likevel), virker nesten som om turboen ikke virker. Har fått konstatert innvendig oljelekkasje fra RSA, men ikke defekt. Har lest litt rundt på forumet og så bla. en som hadde rengjort luftmengdemåleren. Prøvde dette og klarte selvsagt å knekke 2 pinner der inne. Ikke til selve føleren, men til noe som så ut som en type "brakett" der. Hva gjør disse? Bør jeg anskaffe en ny? Ingen motorlampe lyser enda..

 

mvh

Øyvind

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du forteller ikke åssen motor du har. Regner med du har 2.0 diesel, rhw? eller evt rhz. Hvis du knakk 2 pinner inni luftmassemålern ville jeg bytta den ja!

 

Ang startproblemer så er det noen ting du bør få sjekka opp først. Har den over 160 bar på høytrykkssiden ved kjinning når den ikke starter? Her må du bruke diagnose verktøy.

 

Sjekk lekkasje på dysene dine! Det finnes ett kit du får kjøpt å overhalt dysene. Men da må vite hva du gjør. Problemet med denne bilen er at dysene er umulig å få opp hele så de overhales i bilen.

En annen ting som kan gjøre den vanskelig å starte er høytrykkspumpa.. Men først finn ut om noen av dysene dine lekker mer enn andre.

Bilforumet.no
Moderator: Suzuki - Fiat - Alfa Romeo - Isuzu

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og takk for raskt svar!

 

Motoren er en 2.0TD RHW ja :)

Jeg hadde den inne på RSA i Drammen ved juletider uten at de fant noen større feil direkte tilknyttet starttrøbbel og sikringen. 

De fant en oljelekkasje i turbo, samt bytta servo- og dynamoreim. 

 

Jeg vet at en av dysene er byttet fra tidligere (ca. ett år siden) og at mye blei plukka på da..

 

Men det at startvanskene virker så direkte knyttet til mange minusgrader, kan det ha med høytrykkspumpa å gjøre? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 years later...

Hei

Jeg kjøpte meg en 2006 XL7 2.0 TD med RHW motor med 23200 km på telleren for et par måneder siden. Nå har jeg kjørt 5000 km siden da, og ikke hatt større problemer. De siste dagene har det blitt noe kaldere med frost om nettene og 4-5 grader på formiddagen. Bilen er nå blitt umulig å starte uten motorvarmer eller rett og slett sette kupevarmeren under panseret en times tid med ulltepper over panser. Da starter den uten problemer. Har søkt en del her i forumet, og det virker til at det kan være dieselpumpe eller dyser. Foreløpig har jeg ikke sjekket hvor mye de forskjellige dysene gir på retur. Det skal gjøres. Kjøpte en enkel diagnosesak på Teknikmagasinet i går ( ELM327 Bluetooth OBD2) som jeg koblet opp. Ser ut til at jeg har et dieseltrykk på 24500 kPa, og det tilsvarer 245 BAR. Usikker på om dette er riktig. I så fall bør det være mer enn nok trykk.

Om det er sånn at det er dyser som har for stor flow på retur, så kunne det være interessant å få tak i et rep set til disse dysene. RSA sier de ikke har disse rep set. Vet at disse dysene er vanskelige å få ut, så da ville det vært fint om man kunne bytte de delene i dysa som er mulig mens dysene sitter montert i motor. Noen som vet hvor man kan få kjøpt rep set/kit til disse dysene? Hvor stor mengde diesel i forhold til tid kan jeg forvente å se i flaskene når jeg måler retur av diesel?

Ser Nightking er en gjenganger her med mange gode og fornuftige innspill. Kanskje du har noen gode råd? :-)

Begynner å haste her, da det ikke akkurat blir varmere den nærmeste tiden :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei:)

Hvilken spenning måler du på batteriet når motor ikke er igang? Og når motoren går? 

For meg virker som om du har et elektrisk problem. Lav spenning på batteriet, og mulig en laderegulator som er dårlig. 

Bør måle minst 14V med motor igang og ca 13-14V ved fulladet batteri når motor ikke går.

Endret av cossiewonka
Beklager, så ikke hele topic I sammenheng...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Haraldsen skrev:

Hei cossiewonka ☺

Jeg står over motorrommet nå for å sjekke retur på dyser. Målte spenning nå på 12.9V når motor ikke går, og 14,2V med motor i gang. Tror derfor batteri og dynamo skal være ok. Eller?

Ja :) høres bra ut det! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.10.2017 den 10:51 AM, Haraldsen skrev:

Var akkurat ute og prøve å starte nå. Ute er det 2 grader plus, og motorvarmer har stått på i flere timer. Diagnose viser live data med Rail Pressure mellom 160-170 BAR når jeg kjinner. Glødelampe lyser en stund. Glødet 3 ganger før jeg kjørte startmotor. Motor starter ikke.

160-170 bar i railtrykk er lavt, kan være innvendig lekkasje i en eller fler dyser. 
Når du skriver "sjekke retur på dyser", måler du da returmengde?

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Jesper1201 ☺

Jeg har akkurat gjort måling av returmengde på dyser nå. De viser forskjellig. Skal se om jeg får lagt ved et bilde. Usikker på sylinderrekkefølgen her, men om vi sier at den fremre sylinder er nr 1 osv bakover med den bakre som nr 4, så måler jeg som følger:

Nr1 20ml

Nr2 10ml 

Nr3 26ml

Nr4 30ml 

Kjørt på tomgang på kald motor i ca 3 minutter. Diesel fra slangene fra etter måling, er også inkludert i disse tallene som er oppgitt ovenfor. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Differansen burde vært større for å kunne garantere en/fler defekte dyser.
1, 3 og 4 slipper igjennom mer enn 2, men hadde det vært stor lekkasje ville du ha sett en vesentlig forskjell, og det hadde ikke tatt mer enn 20-30 sek. før du hadde fylt opp et måleglass. 

Kan rett og slett være pumpa som begynner å synge, men jeg kjenner ikke til disse bilene på langt nær like godt som Nightking.

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår