Gå til innhold

Vedlikeholdskjøring av bil med diesel partikkelfilter

Ranger emnet


WhiteRaven101

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg kjører en Passat 1,9 TDI fra 2006 med partikkelfilter, og har skjønt at mye småkjøring kan føre til at filteret blir tett av sot. Har også skjønt at VW kjører med selvrensende filtere som forbrenner soten når bilen oppnår optimal høy temperatur. Hvis ikke dette skjer kan et eventuelt skift av filter bli en svært kostbar opplevelse.

 

Spørsmålet er da bare; hva er å regne som god "vedlikeholdskjøring" for å rense et partikkelfilter? Hvor lenge skal man kjøre og hvor ofte bør man ta seg en lengre tur? VW-manualen tilsier minst 60km/t i minst 15min, i 4. eller 5. gir over 2000 o/min.

 

Jeg har lest mye forskjellig, så hva sier dere? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør ikke kjøre mindre enn 15 minutte bilen trenger en langtur av og til.

Da er det ofte det tetter seg med korte turer

Ta en rundtur på en litt lenger tur så bilen får ut noe søppel.

Om du ikke kjøre så veldig langt så prøv og kjører minst 30 min.

Når du kjøre tdi så er det greit å kjøre bilen på litt på turtallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ingen grunn til å kjøre på en bestemt måte inntil lampa for regenerering begynner å lyse. Når den lyser skal du kjøre som det står beskrevet i instruksjonsboka.

Men det er riktig at småkjøring, spesielt på kald motor soter mer, som igjen fører til at det vil være behov for regenerering oftere.

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår