Gå til innhold

[LØST] Fusking på tomgang

Ranger emnet


fizzlepunts

Anbefalte innlegg

Heisann

 

Jeg sliter litt med fusking på tomgang, og når bilen er varm (en og annen gang føles det ut som det kommer et jokk i maskinen). Jeg lurer litt på hva dette kan være? Jeg byttet nylig termostat p.g.a maskinen aldri ble skikkelig varm og det har bedret den jokkingen på varm motor, men ikke eliminert.

 

Jeg har sett mangen foreslå å sjekke ut luftmassemåler og lambdasonde, men jeg aner ikke hvor luftmassemåleren sitter på bilen, og haynes boka jeg har er går ikke over 90 mod.

 

Bilen er av type Audi 80, 2.0 92 mod. Tror det er ABT (8C, B4) (det er iallefall det skruvat slenger opp fra skiltnr)

 

(maskinen ser iallefall slik ut: http://img822.imageshack.us/img822/1926/dsc05872u.jpg )

 

Ting som er gjort:

 

Byttet tennplugger, pluggledninger, rotor, fordelerlokk, termostat, luftfilter.

 

Hørte nylig en som sa at jeg ikke hadde luftmassemåler på min maskin, men siden jeg er helt grønn på dette så vet jeg ikke hva jeg skal tro.

 

*edit*

 

Takk for all hjelp!

 

Løste seg med å justere tenningen med lampe. (mye annet ble også gjort, usikker på om det var nødvendig, men nytt er nytt :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar, skal sjekke lambda sonde, tomgangsregulator og bytte bensinfilter. Det som er så forbaska er at haynes boka jeg har ikke stemmer over ens med bilen. Så jeg aner for det første ikke hvor lambdasonden sitter, men regner med jeg kan følge eksosanlegget opp mot motoren. Og jeg aner heller ikke hvor TPS sitter.

 

En annen ting ang bensinfilteret. Hvordan er det når jeg skrur det gamle av? Må jeg til med plugger for at tanken ikke skal renne ut når jeg ligger under bilen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lambdasonden sitter vel høyst sannsynligvis på eksosmanifolden eller på eksosen før evt. katalysator. TPS sitter på gasspjeldet: Nr. 16 --> http://www.partsbase.org/audi/audi-80-90-avant-quattro-a80q-eu-1992-8a-n-000-001-8a-n-200-000-1470-injector-unit/

 

Hvis du skifter bensinfilter bør du nok ha et par klemmer tilgjengelig for at ikke bensinen skal renne rett ut. http://www.partsbase.org/audi/audi-80-90-avant-quattro-a80q-eu-1992-8a-n-000-001-8a-n-200-000-2460-fuel-line-fuel-filter/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hvis den ikke har en vanlig luftmassemåler så har den en tallerken sammen med Jetronic innsprøytningen som fungerer som luftmassemåler og som regulerer bensinmengden.
Se på google hvordan jetronic'en ser ut og ta av luftfilteret og se om du finner det samme der.
Lambdasensoren sitter skrudd inn i eksosen ganske langt foran. Du må under bilen for å finne den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ABT er Monomotronic og har ikke LMM, ei heller Jetronic som er et helt annet bensinsystem. Lambda sitter på eksosmanifolden på ABT, ser rett på den når du åpner panseret.

Sjekk temperaturgiver til ECU, er den blå, skal være ca 250 ohm ved 90 grader og 2500 ohm ved 20 grader. Om lambda er fra dag en så bytt den, men IKKE kjøp på Biltema.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tett bensinfilter vil ikke utgjøre noen forskjell på tomgang, men ved pådrag, altså er ikke filteret problemet.

Lambda kan være feilen, det samme kan falskluft, samt temperaturgiver til ECU.

ABT ser ut som motor med forgasser (som på bildet ditt), innsprut har en dyse til hver sylinder og ikke luftfilterboks oppå motoren. Så ja, du har ABT-motor.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Har nå fått byttet registerreim, lambdasonde, bensinfilter bak, å litt annet småknask. Maskina fusket litt på tomgang fremdeles, men jeg gikk over slanger med startgass og merket forandring i turtall når jeg sprayet på slangen fra motor til bremsekraft-forsterkeren. Jeg fant et hull og fikk tettet dette, og fuskingen på tomgang er så og si helt borte. Tomgangen ligger nå å danser rundt 900-1000.

 

Jeg er fremdeles ikke fornøyd med akselerasjon (virker litt sløv?) og ene tennpluggen er helt hvit. Så nå skal fordelerlokk, rotor og pluggledninger byttes. Jeg synes å høre bensinpumpen lage litt høyere lyd også nå etter at filteret bak ble byttet, men det har vel vert litt dritt i det gamle filteret da tenker jeg.

 

Ser noen foreslår å rense spjeldhuset, men hvor sitter dette?

 

Jeg skal måle motstand på giveren til ECU og se hva jeg får ut av den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Byttet registerreim, sjekket og evt justert tenning etterpå?

Falskluft på Monomotronic pleier å skyldes sprekker i gummiflensen mellom innsug og gasspjeld. På din motor har det ingenting for seg å rense gasspjeldet.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spjeldhustet ligger som nr. 12 http://www.partsbase.org/audi/audi-80-90-avant-quattro-a80q-eu-1992-8a-n-000-001-8a-n-200-000-1470-injector-unit/

 

Men som Quattro sier, så har det ingenting for seg å ta fra hverandre for å rense. Derimot er det stor sjans for at mellomflensen som sitter rett under spjeldhuset er morken og ødelagt i gummien, og dermed trekker falskluft. Enkelt å bytte selv. Nr. 16 her: http://www.partsbase.org/audi/audi-80-90-avant-quattro-a80q-eu-1992-8a-n-000-001-8a-n-200-000-13-intake-system-intake-connection/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spjeldhustet ligger som nr. 12 http://www.partsbase.org/audi/audi-80-90-avant-quattro-a80q-eu-1992-8a-n-000-001-8a-n-200-000-1470-injector-unit/

 

Men som Quattro sier, så har det ingenting for seg å ta fra hverandre for å rense. Derimot er det stor sjans for at mellomflensen som sitter rett under spjeldhuset er morken og ødelagt i gummien, og dermed trekker falskluft. Enkelt å bytte selv. Nr. 16 her: http://www.partsbase.org/audi/audi-80-90-avant-quattro-a80q-eu-1992-8a-n-000-001-8a-n-200-000-13-intake-system-intake-connection/

Skal spraye litt med startgass rundt flens å se om turtallet endrer seg.

 

Du har vel ikke peiling på om min motor har bankesensor? Har fått en lei knitrelyd etter registerreim bytte (verksted). Mener noen sa det kalles tenningsbank? Hvis ikke jeg har bankesensor, hva gjør jeg da? Kan det hende det ordner seg med nytt fordelerlokk/rotor? Må jeg til å justere tenningen selv? Om så, hvordan gjør jeg dette og hva trenger jeg av utstyr?

 

Og til sist, er det farlig/ugunstig å kjøre med tenningsbank?

 

(Jeg ser jeg har skrevet over at fordelerlokk/rotor og pluggledninger har blitt byttet før, dette ble jeg fortalt av forrige eier. Men etter å ha studert fordelerlokket og rotoren så mistenker jeg at dette bare var noe han sa, da det var eiret på alle kontakter inni lokket, og rotoren så rimelig slitt ut)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du bøyer deg litt ned så kan du se rett på gummiflensen mellom innsug og spjeldhus, se først om det er sprekker i den.

Motoren din har ikke bankesensor, dersom bilen ble levert deg slik fra et verksted så krev at de gjør jobben skikkelig - uten videre betaling. Knitrelyd ved var motor og pådrag er typisk tenningsbank, men kan også komme av for mager blanding, gjerne grunnet falskluft. Tenningen justeres med tenningslampe, skal være 6 grader fØD på din motor. Tenningsbank er skadelig for motoren!

Fordelerlokk og rotor koster lite å bytte, der det dårlig ut så bytt.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett på flensen, å den ser egentlig ganske grei ut. Men den har jo en pakning som ligger skjult som kan være gåen. Knitrelyden kommer på hver tenning under for eksempel tomgang, og jeg hører ikke noe spesielt når jeg gir gass bortsett fra motoren som ruser. Knitring er vel kanskje feil ord å bruke.. Tikking? Som ventiltikk bare mer markant? Leste at en kar beskrev tenningsbank som en neve mynter som raslet, og slik lyd er det iallefall ikke.

 

Jeg skal filme en liten snutt av maskina idag, å se om lyden er like tydelig der. Jeg får liksom ikke forklart den skikkelig.

 

Jeg ser delene ligger på posten nå, så de skal byttes snarest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår