Gå til innhold

audi a3 2009 mod kondens og majones i oljelokket.

Ranger emnet


Dans2ur

Anbefalte innlegg

Kan det komme kondens i atf olja i automatkassa også?

Kor ofte anbefaler dere å kjøre ein lengre tur for å få driftstemperatur på motoren? Det blir litt småkjøring utan å få driftstemperatur på motoren.

Eg vil ta eit ekstra oljeskift til våren når temperauren ut er litt mildare. Og med tanke på at majonesen går i oljefiltaret.

Bilforumet.no
Super Moderator

Volvo S40.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det komme kondens i atf olja i automatkassa også?

Kor ofte anbefaler dere å kjøre ein lengre tur for å få driftstemperatur på motoren? Det blir litt småkjøring utan å få driftstemperatur på motoren.

Eg vil ta eit ekstra oljeskift til våren når temperauren ut er litt mildare. Og med tanke på at majonesen går i oljefiltaret.

Hva slags olje fyller du i motorn? Ikke Shell sin håper jeg...

 

Jo oftere lengre turer, jo bedre - og færre lange turer behøver du.

Med så mye småkjøring, som du beskriver, ville jeg ha tatt en lengre tur annenhver uke - kanskje hver en tur hver uke tilogmed.

13 Toyota Prius + Seven (Taxi) | 01 Audi Ur-Allroad 2,5TDi  | 91 Audi 100q 2.3E Avant | 87 VW Transporter 1,6 TD Syncro | 90 Audi 200 20V | 86 Audi 100 CD Avant| 91 Audi S2 | 93 Calibra Turbo 4x4
VW Audi Club Norwegen - Troms & Finnmark Lokallag

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags olje fyller du i motorn? Ikke Shell sin håper jeg...

 

Jo oftere lengre turer, jo bedre - og færre lange turer behøver du.

Med så mye småkjøring, som du beskriver, ville jeg ha tatt en lengre tur annenhver uke - kanskje hver en tur hver uke tilogmed.

Eg kjører med Mobil 1 motorolje, og det var bittelitt majones/kondens på peilepinnen og litt meir på oljepåfyllingslokket. Det er tørket reint. Og det har heldigvis ikkje minket på kjølevæska. Og kjølevæska ser fine og røde ut.

Kondensen har nok komt i overgangen til og frå 9-14 minus.

Bilforumet.no
Super Moderator

Volvo S40.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En tur på 30 minutter etter at olja er nådd 85 grader (eller mer) fjerner det aller meste som er av kondens i olja, hvis bilen ellers brukes til småkjøring daglig.

Blir bilen regelmessig brukt nok til at olje bikker 85 grader er det sjeldent et problem med kondens.

Det oppstår store mengder kondens i olje ved hver kaldstart, så en "langkjøring" en gang i uka bør være et minimum for å hindre at det oppstår kondens i olja.

 

Tatt under forutsettingene at bilen blir brukt 5min x2 daglig 260dg i året og kun dette, går motor litt over 40t ila. et år, dette er ekstremt lite og påfører enormt mye mer slitasje på motor, siden den aldri blir driftsvarm og den går med dårlig olje. 

 

Jeg anbefaler trådstarter 3 oljeskift ila. et år hvis bilen ikke går mer 10min daglig (40-50t pr. år), noe som vil tilsvare rundt 3'000km pr. oljeskift, under forutsetting at motor aldri blir driftsvarm. Blir motor kjørt driftsvarm så kondensen i olja rekker å fordampe en gang i uka holder det med 2 oljeskift ila. året.

Kjør for all del ikke med Shell sin olje, jeg ville valgt: Valvoline, Pennzoil eller Castrol, dog er det mange andre gode oljeprodusenter også!

 

Ang. kondens i automatkasse har jeg aldri vært borte i at dette er noe problem, da den hurtige oppvarmingen og nedkjøling om hverandre ikke eksisterer i samme grad. Automatkasser har også en mye mer stabil temperatur og oljetemperaturen er nesten alltid over fordampningspunktet. Her sikter jeg da til girkasser med converter.

På maskinene jeg skrur på ifm. jobb er jeg borti noen automatkasser, og her har jeg aldri opplevd kondens i olje, det være seg maskiner som går 250t eller 2500t årlig.

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår