Jump to content

Climatronic er helt død

Rate this topic

JannaB
 Share

Recommended Posts

Hei,

takk for raskt svar.

da har jeg undersøkt nærmere selv. Opplysningene jeg hadde fått var litt unyanserte - Det er strøm på enheten - displayet virker fint og alle knapper virker og gir respons på displayet. Når jeg kjører fort, kommer det luft opp på frontruten, men ikke nok til å fjerne dugg og gjøre det hyggelig og varmt i bilen. Så det ser ut som at det eneste problemet er at viften ikke snurrer og går, uansett fart eller temperatur som stilles inn.

Har vært igjennom alt av sikringer og alt ser greit ut - kan ikke se at det er en egen sikring i sikringsboksen for selve viftemotoren, men har vært igjennom alle sikringer jeg ikke visste hva gjaldt.

Hva er neste feilsøkingspunkt? Ledninger inn på viftemotoren og fra betjeningsenheten? I tilfellet, hvor finner jeg disse?

• 2 years later...
På 31.1.2015 den 3:08 AM, opelduude skrev:

Om vifta di ikke går, så er det som regel selve vifta som er død. 

Hei,

Har en Polo 1,6 TDI 2010 der ikke vifta går i det hele tatt, kan det være spenningsregulatoren til kupevifta?

Måler ingen spenning ut på pluggen til viftemotoren.

Klarer man å skifta regulatoren enkelt selv og hvor sitter denne?

På 20.10.2017 den 4:03 PM, Forus skrev:

Hei,

Har en Polo 1,6 TDI 2010 der ikke vifta går i det hele tatt, kan det være spenningsregulatoren til kupevifta?

Måler ingen spenning ut på pluggen til viftemotoren.

Klarer man å skifta regulatoren enkelt selv og hvor sitter denne?

Sjekk sikringa aller først. Varierer fra bil til bil hvordan viftestyringa er koblet opp.

14 Opel Insignia Country Tourer 4x4 

• 2 months later...
På 28. januar 2015 den 1:46 PM, JannaB skrev:

Hei,

Jeg har en 2005 Polo 9N 1.2 med Climatronic. Klimaanlegget er plutselig helt dødt, umulig å få det på i det hele tatt. Ingen ting kommer opp i displayet og viften er ikke på.

Noen som har noe forslag til hva som kan være galt med det?

Prøv med viftebryteren/-regulatoren på full styrke? Om regulatoren er røket vil ikke klimaanlegget starte, me nnoen ganger på noen biler på full styrke, da motostanden (røket?) overstyres.

Fungerer dette så må motstanden på varmeapparatet byttes.

Fungerer vifteregulatoren når ikke ac er på?

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

• Similar Content

• By FredericT
      Hei
      Har et lite kjedelig problem med min V70 2008 modell. Opplever at når bilen er kald og jeg stiller temperatur (pleier å ha den på 20-23 grader) på klimaanlegget så regulerer det seg inn fint ila kort tid. Men etter en stund kjøring (gjerne 20-30 minutter) så begynner bilen å blåse kaldt. For kaldt.
      Jeg har eksperimentert litt underveis:
      Hvis jeg slår av AC så hjelper det litt, men bilen blåser fortsatt for kaldt (særlig hvis det er kaldt ute) + duggproblematikk (særlig når det er fuktig ute). Hvis jeg stiller temperaturen opp så er det ingen stor forskjell (blåser kaldt) helt til jeg når 27-28-29-H. Da "slår den over" å starter å regulere noe varmt igjen. Har bilen stått avslått en kort tid, har jeg fortsatt samme problem ved start. Men etter land tid avslått er det liksom nullstilt igjen og jeg får 20-30 min med riktig temperatur før det starter å blåse kaldt igjen. Har blåst rent temperatur sensoren i bilen uten at det hjelper. Har kjørt korte turer (1-2 timer) og lange turer (19-20 timer) med samme problem Dette opplever jeg uansett sesong: dvs. at på sommeren så blåser bilen altfor kaldt (med AC på) og på vinteren så blåser den også altfor kaldt (med AC på eller av). Er det noen som har vært borti lignende og vet hva jeg må gjøre?
    • By Esben
      Hei
      Skal toppe ac anlegget og prøver å få lest av trykket før jeg fyller, men meternåla beveger seg opp og ned hele tiden så jeg får ikke lest av trykket.
      Hver gang nåla faller hører jeg en klikkelyd før nåla stiger opp igjen. Den beveger seg mellom for lite trykk og akkurat passe ca hvert andre til tredje sekund.
      Jeg gjør dette med motoren igang og ac anlegget på.
      Noen som kan noe om dette?
    • By Hermboe
      Når jeg kjører over harde kanter - som asfaltkanter eller hull i veien osv - hører jeg tydelig et "klunk" fra forstillingen. Lyden virker å komme tydeligst fra venstre side når venstre hjul kjører over ujevnheten, men lyden kommer også når høyre hjul kjører over ujevnheter (fortsatt lyd fra venstre side). Jeg mistenker stabilisatorstaget, men begge lenkearmene både ser, høres og føles fin ut. Er det noen kloke hoder her inne som har ideer til hva det kan være? Lyden kan også høres en gang i blant over fartsdumper.
    • By Mariusn
      Kommer ingen luft ut av ventilasjonsanlegget når jeg startet bilen. Ingen enkle justeringer hjelper (AC på/av, max min luft osv).
      Har vært noen små ulyder en periode( plystring, "vining".)

Vil denne fungere https://www.autodeler.co.no/tyc/9889305 ?

Er det "lett" å bytte kupeviften i en Polo V?
    • By Switch
      Hei. Må vel prøve forumet for å få litt hjelp. Har en 2L 2004 med CT (climatronic). Oppdaget for noen dager siden at vifta (radiator) går konstant lavfart, når jeg har den på auto. (begge av når econ) Ingen feilkoder i CT. Det viser seg og at kompressor og er innkoblet konstant noe som sikkert er den feil som trigger vifta inn?. Dette er helt uavhengig av om coupetemperaturen er satt lavt eller høyt. A/C fungerer og kjøler umiddelbart når jeg skrur ned temp. Jeg har byttet tempsensor  nede radiator, men den var feilfri. Motortemp instrumentpanel er som normalt. Jeg har null fukt og feil i comfort styringen i dørken og den har vel intet med dette å gjøre. Får OBD feilkode for sensor jeg byttet men har sjekket inn spenning, den er 5V og ok. Jeg er ganske sikker på at feilen da er fukt irr i kontrollenheten som på de fleste VW er festet foran på radiatorvifte eller under batteriplata. På min 2L er den ikke der. (batteriet er under deksel foran frontrute h.side) . Ledningen og hovedkontakten vifta går inn i siden bak spyleveskebeholder. Jeg lurer på om noen kan fortelle meg hvor denne styreenheten/releet er og om noen har kjennskap til liknende problemer.  Mvh.
  • Populære emner nylig

• Recent Achievements

• Trulsp went up a rank
      Korporal
    • martinlol went up a rank
      Korporal
  • Create New...

Important Information

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Privacy Policy