Gå til innhold

Problemer med sentrallåsen på golf3, 93 mod.

Ranger emnet


Golf3jente

Anbefalte innlegg

Hei!
Håper noen her inne har et lurt triks eller to å dele med meg, da det begynner å haste litt nå smile.gif
Tank-lokket på bilen låser seg slik det skal, når jeg låser bilen, men i disse kalde dager har det seg slik at begge bakdørene, bagasjeluka og tank-lokket har frosset fast, inne i låsesystemet, å jeg er snart fri for bensin! rant.gif 
Har låst opp og igjen dørene hundrevis av ganger fra både fører- og passasjer side i håp om at det skal løsne, har kjørt bilen varm og latt den stå en stund med coupè-varmer på, og har i tillegg prøvd å holde en pose med kokvarmt vann over låsene og tank-lokket, men ingenting hjelper.
Er ikke så flink til å forklare så hvis noe er uklart er det bare å spørre smile.gif 
Hvis jeg er så heldig å får åpnet det i nærmeste fremtid så skal jeg ikke låse bilen før det blir mildere i været altså nono.gif 
Håper på svar smile.gif

Golf3, 1.8l 93 mod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri opplevd problem med at tanklokk lås har fryst fast.

 

Nødløsingen er vel å fjerne plast og filtdeksler på H. side i bagasjerommet slik at man kan komme til å manuelt trekke i wire for den låse-pinnen.

Det hadde naturligvis vært lettere om du fikk opp bakluka.


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri opplevd problem med at tanklokk lås har fryst fast.

 

Nødløsingen er vel å fjerne plast og filtdeksler på H. side i bagasjerommet slik at man kan komme til å manuelt trekke i wire for den låse-pinnen.

Det hadde naturligvis vært lettere om du fikk opp bakluka.

Har forsåvidt kun prøvd å trykke inn knappen til bakluka, skal prøve å få åpnet den med nøkkelen, å se om jeg finner fram etter beskrivelsen din,

var ikke klar over at man kunne åpne den manuelt fra innsiden av bagasjerommet, takker for svar :)

Golf3, 1.8l 93 mod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som pleier skje på de bilene er at staget mellom låsen og åpnemekanismen knekker eller hopper av. Hva som er tilfelle på din finner du kun ut ved å demontere litt av trekket i bagasjerommet og se. Staget til låsen trekkes bakover for å åpne lokket ;)

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som pleier skje på de bilene er at staget mellom låsen og åpnemekanismen knekker eller hopper av. Hva som er tilfelle på din finner du kun ut ved å demontere litt av trekket i bagasjerommet og se. Staget til låsen trekkes bakover for å åpne lokket 1-winking.gif

Interessant, kan jo hende at det er det som har skjedd her da, og ikke nødvendigvis slik som jeg antok, at det hadde frosset fast :)

Har enda ikke klart å fått opp bagasjeluka da, så kommer ikke til å får undersøkt dette enda..

Alternativet er vel å legge ned baksetene å kravle inn der, men det får bli aller siste løsning..:)

Takker for bra svar :)

 

 

Golf3, 1.8l 93 mod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er meget fort gjort å legge ned baksetene for tilkomst. Fungerte sentrallåsen på bakluka før problemet med tanklokket oppstod? Om dette kom samtidig så kan det tyde på lekkasje i en vakuumslange på bakre krets, bakluke og tanklokk er på egen krets. Betjen sentrallåsen mens du er inni bilen og hører om det lekker noe sted.

 

Bilde av vakuumsystemet på bakre krets. Nummer 3 på bilde er åpnemekanismen (pneumatisk) til tanklokket, 2 er til bakluka.

121862100.png

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er meget fort gjort å legge ned baksetene for tilkomst. Fungerte sentrallåsen på bakluka før problemet med tanklokket oppstod? Om dette kom samtidig så kan det tyde på lekkasje i en vakuumslange på bakre krets, bakluke og tanklokk er på egen krets. Betjen sentrallåsen mens du er inni bilen og hører om det lekker noe sted.

 

Bilde av vakuumsystemet på bakre krets. Nummer 3 på bilde er åpnemekanismen (pneumatisk) til tanklokket, 2 er til bakluka.

La ned baksetet og fikk åpnet bagasjeluka fra innsiden. Fjernet så en del av trekket for å prøve å finne fram til å få åpnet tank-lokket manuelt, men det var veldig trangt å komme til, kom ikke til slik at jeg fikk sett noe, måtte bare stikke handa inn å føle meg fram, men fant ikke tak i det staget..

Fant heldigvis en midlertidig løsning, stakk en tynt flatskrujern inn i sprekken på tank-lokket og fikk skjøvet staget bakover, så nå har jeg i det minste fått fylt opp tanken smile.gif

Men hele sentrallåsesystemet er tøvete nå, alle dørene må låses opp og igjen manuelt.

Når jeg låser dørene så henger den "låse-lyden" seg opp i et lite minutt, før den så stopper opp en stund og starter igjen, er det denne lyden som tyder på at det kan være lekkasje i vakuumsystemet ? 

 

 

Golf3, 1.8l 93 mod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du har nok lekkasje et sted i en krets slik at låsene ikke åpnes. Mest sannsynlig vil du klare å lytte deg frem til hvor lekkasjen er. Som sagt, sett deg inni bilen og lås opp/igjen mens du hører etter.

Lyden kommer bakfra, i området ved tanklokket.

Er det mye arbeid å komme til / få fikset en slik lekkasje ? :)

Golf3, 1.8l 93 mod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vakuumpumpa lager normalt lyd, ikke forveksle denne med hveselyd fra en lekkasje. Pumpa er i bagasjerommet, rett ved høyre baklys, innpakket i skumplast. Sjekk slanger og rør for sprekker, da spesielt det som går til bakluka, samt mellom karosseri og alle dører. Sjekk også tilkoplingene på selve pumpa.

 

F2L983JHRPBKIBI.MEDIUM.jpg

 

F6BNPD3HRPBKICF.MEDIUM.jpg

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår