Gå til innhold

Glødeproblem partner 1.6 HDI

Ranger emnet


EvenAug

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Nylig kjøpt en Peugeot Partner 1.6 HDI som viste seg å ha problemer med glødingen. Glødelampen lyser ikke når jeg skrur på tenningen, det kommer relativt mye hvit røyk når den starter og bilen hoster/rister seg i gang inntil den har gått noen minutter etter en kaldstart.

 

Jeg har byttet gløderelè uten hell. Samtidig sjekket jeg spenningen på kontakten som går inn i gløderelèet. Det går konstant 12V inn på den tykke pin'en uavhengig om tenningen er på eller ikke, og det går 12V på èn av de mindre pin'ene i 15-20s etter at tenningen skrus på.

 

Det neste jeg tenker er å bytte glødeplugger, men før jeg kjøper flere "bomkjøp" ønsker jeg tips til videre feilsøking. Jeg forsøkte å måle spenningen på "røret" som går til glødepluggene - uten hell, 0V. Kan det fortsatt være pluggene som er gåene eller er det mer sannsynlig at en sikring har gått, at det er ledningsbrudd eller rett og slett jordingsfeil?

 

Tempmåleren fungerer og instrumentet i dashboardet viser at temperaturen stiger når bilen har kjørt en stund, så utelukker at det er noe galt med den.

 

Bilen har forøvrig kun gått 70.000km og er 2007 modell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klikker det i rele når du setter på tenningen?

Siden du har styrestrøm og konstant strøm men ikke glødelampe eller spenning på pluggene tenker jeg at rele ikke jordes, eller at det er ledningsbrudd på vei fra rele til glødepluggene.

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår