Gå til innhold

BMW 2012 sporer med 19" hjul

Ranger emnet


carwell

Anbefalte innlegg

Har en BMW X3 2,0dA med sommerhjul Continental ContiSport Contact Flat Run 245/45 R 19 foran og 275/40 R 19 bak. Med disse på sporer bilen ubehagelig mye. Vinterhjul er Nokian 245/50 R 18 104R XL foran og bak, og når jeg setter på disse blir det en helt annen bil å kjøre, også mindre dekk støy.

De 19" sommerdekkene begynner å bli ganske så slitt nå, så jeg må uansett bytte til nye. Valget blir da enten å gå over til en annen type dekk, og kanskje ikke Run Flat. Mener å ha lest på et eller annet forum at det var en kar med samme problemet som skiftet til GoodYear (samme dim 19") og ble kvitt problemet (finner ikke dette innlegg igjen i farten). Eller, jeg kan gå ned til 18" på sommerhjul også.

Jeg kjenner til at Flat Run og 19" felger skaper dekk støy og tenderer tildels til kraftig sporing på norske veier med dype hjulspor etter vinteren, men jeg er usikker på hva jeg skal velge.

Egentlig synes jeg 19" fyller ut hjulbuen mer og er ganske pent på X3, men det bør jo ikke gå på bekostning av kjørekomfort. Det er klart at jo høyere gummi, jo mer komfort, med da kan jeg i så fall glemme Flat Run.

 

Noen synspunkter eller erfaring med 19" og sporing på BMW X3? Hva bør jeg gjøre for å bli kvitt sporing og hjul støy?

 

Carwell

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde samme problem med runflat på originale dim på en Audi 80 jeg hadde tidligere. Kjørte da med 195/65 på 15 hjul. Bilen sporet som en idiot. Skulle overalt. 

Til slutt klarte jeg ikke mer. Dro å kjøpte meg nye nankang dekk. Helt en annen bil. Der byttet jeg kun dekkene. Samma felger før og etter dekkbytte. Da jeg fikk på nye dekk ble bilen bra igjen

Bil: Audi A4 B8, 2.0TDI 143hk
Prosjekt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tkarlsen: Takk for erfaringsoverføring. Vet i grunn ikke om det er Flat-Run med temmelig stive sidevegger som er problemet, eller om det er dekkfabrikanten. Det er jo stilig med 19" på sommerhjul da jeg synes de fyller hjulbuen mer. Flat-Run er jo praktisk dersom punktering (men hvor mange punkteringer har jeg hatt, ingen plutselige som jeg kan huske), men de er også dyre. Jeg tror jeg prøver først med å skifte fra Continental til GoodYear som jeg mener å ha lest et eller annet sted hjalp en annen med samme problem, men jeg ønsker jo å være rimelig sikker på resultatet før jeg velger nye dekk.

Andre her med en X-3 som har opplevd det samme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt mange andre også klage på at RunFlat dekkene sporer noe helt sinnsykt, jeg har selv aldri prøvd å kjøre en bil med RunFlat dekk, men siden sideveggene er kraftig forsterket nettopp for å tåle å kjøre uten luft blir dekkene stivere og vil ikke være like bevegelige som vanlige dekk ved forandringer i veibanen.

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du tar en søk på runflat dekk på google så finner du mange negative tilbakemeldinger. Mange klager på sporing, stive vegger. Harde og "farlige" dekk. 

"problemet" ditt er nok lavprofil dekk med alt for stive vegger. 

 

VG.no skriver også om de dekkene

 

http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/bil-og-trafikk/slakter-ny-dekk-trend/a/578406/

 

- Problem for Norge

BMW har i nærmere fire år utstyrt alle sine biler med punkteringssikre dekk. Da har de kunnet fjerne reservehjulet, og bileierne har sluppet å bli stående om de har fått en flenge i dekket.

- De første dekkene som BMW utstyrte bilene med, hadde veldig harde sider, som rimte dårlige med våre norske veier, sier salgsdirektør i BMW Norge, Øystein Sponheim.

Han forteller at produsenten fikk en del klager fra BMW-eiere som opplevde sporing og dårlig retningsstabilitet, men at det sjelden forekommer klager nå fordi dekkene fra ulike produsenter er blitt bedre.

 

Bil: Audi A4 B8, 2.0TDI 143hk
Prosjekt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jesper 1201, TKarlsen: Takk for tilbakemelding. Ser at artikkelen fra VG er far 2009. Mine dekk er produsert i 2011, men det er nok som både dere og andre sier at det er den stive veggen i Run-Flat dekket som forårsaker problemet, sammen med hjulspor i veien. 

Mulig jeg går over til vanlige dekk, men lav profil 245/45 og 275/40 x 19 blir det uansett på sommerdekka. Har egentlig ikke lyst til å bytte felger. På 18" vinterhjul (ikke Run-Flat) er det en helt annen bil å kjøre, oppfører seg normalt.

Legge i reservehjul ja, - vel, husker ikke helt om plassen til det er der på 2012 X-3, mener det er en del smårom under plata bak. Mulig det er en plastkasett til å løfte ut, skal sjekke.

Jeg må uansett gjøre noe med sommerdekka, og kanskje nå på denne årstiden er rette tidspunkt sånn rent prismessig. Men hva som er den beste løsningen, både for lommeboka og komforten/sikkerheten vet jeg ærlig talt ikke.

Tar gjerne i mot råd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår