Gå til innhold

Turbo blir rød glødende. :/

Ranger emnet


jacobsen84

Anbefalte innlegg

hei jeg hadde en kjøre tur og etter jeg stoppet sku jeg ordne noe men når jeg lokker opp panseret lyser turbon rød ikkje inntenst men noe glødende... normalt?? :) Dette er en Audi a4 1.8tq Avant.

 

og så har jeg ett instrumentpanel som jeg må bytte ut grunnet pixel feil i kjørecomputeren. kan jeg bruke den som jeg legger bilde av?

 

den er litt nyere enn min for den har digital klokke isteden for analog. :) men ska være te b5 og min type motor. :)

 

og enda ett spørsmål hvor kan man få tak i ny turbo til den jeg har?? pris osv.

 

er dei fra norsk bildelsenter bra? eller kan jeg sette på en annen turbo av annet merke størrelse uten å gjøre noe ellers med motor og hjerne? eller MÅ jeg ha Orginalt? søker etter bra og sikre tips..

 

turbon har gått 260 og syns bilen er litt daff eller er det pga Stasjonsvogn og Quattro systemet som gjør det??? bilen veier jo 1,5 tonn. Så vill gjerne bytte denne ut før jeg chiper bilen senere just in case :D

 

 

post-145319-0-65113100-1421369485_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok. koster det mye å kode den instrumentpanelet da?? :) fant dette på ebay. så tenkte litt nyere stil. men kjempe bra det passer da :) men hvor kan jeg gjøre sånne ting å kode? hos møller du nevnte. :)

 

 

ja quattro73 veit att turbon må kjøles ned før jeg stopper. men bilen gikk da jeg kikka. veit oxo att turboer like lite 1 gir pådrag. :)

 

 

men hva med spørsmåla om nye turbo=?? pris? hvor og hva og anbefale?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har vel litt av bruken også gjøre Og bilens kjøre mønster.

Den skal også få avkjøles litt før den blir stoppet.

bilen trenger litt langkjøring av og til så det ikke bare blir små kjøring.

Da er det vel heller bedre kjøling den trenger.

At turbo ryker etter 150 km til 200.

så er ikke det så unormalt på disse bilene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok. :) vill bare være ¨på sikre siden. er fullt klar over det med att turboer må roe seg ned før man stopper bilen. :) men er liksom litt ny på detta her me turbomotorer og liker å være litt fin på ting. :) så det er på måte billigere å heller overhalle den orginale som står i? og hva er pris på sånt?

 

men hva med detta kode systemet til displayet. har skjønt du må gjøre dette hos møller men hva koster det og kode om?

 

og om jeg finner ut om att jeg like greit kan bare skifte displayet så er vell det en jobb det oxo :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La den turboen som sitter der være om den er i orden. En turbo er sånn at enten så virket den, eller så virker den ikke. Går bilen dårligere enn den skal så er det andre grunner til det.

Tegn på slitt turbo er høyt oljeforbruk, mye blågrå røyk på tomgang og etter motorbrems, og/eller unormalt mye hvining eller uling fra turbo.

Du kan fysisk sjekke turboen til en viss grad ved å ta av slangen som går mellom luftfilteret og turboen, ta tak i enden på turboakselen og kjenne etter slakk inn og ut. Det skal det IKKE være. Slark opp og ned er helt greit bare det ikke er så mye at kompressorhjulet tar i huset i innløpet på turboen. En ny turbo har også opp og ned slakk så lenge det ikke er en kulelagerturbo, og det har ikke du da det stort sett er er greier som er forbeholdt racing..

Du kan samtidig se inn i turboen. "Vingene" på kompressorhjulet skal ikke være avrundet ytterst eller ha hakk i seg. Avrundede og slitte propellblader tyder på feil eller slurv med luftfilter, og er typisk etter bruk av billige åpene filtere. Det er støv som over tid sliter ut kompressorhjulet.

88 Cosworth 2wd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja men det var ikkje så galt og kode om den da trur jeg att jeg kjøper det nye intstrumentpanelet som avbildet på ebay biggrin.gif

 

har lyst å chippe bilen få litt mer guff. derfor tenkte enten ny eller overhale den jeg har. smile.gif bilen har vell egentlig alltid vært sånn passe siden kjøpte den. er jo Quattro og avant så den er jo en smule tung oxo. 1.5 tonn forhold til sedan som veier noe mindre. utenom om jeg lar bilen stå stille på tomgang en stund og skal kjøre igjen da er den litt dauere pga varmen i motorrommet til jeg får kjørt litt igjen. men jeg kjører med åpent filter for å få fram lyden litt. men er ikkje billigfilter og er uten olje. turboen lader sinnsykt lett bare å trykke så vidt på gassen så spoler den seg opp hører han suger luft til ett hvis punkt så blir det stille til jeg skifter gir da kommer jo plystringa fra filteret om jeg drar den skikkelig ut. smile.gif men skal skjekke dem vingene på turbon og oxo slakken..

 

 

men en ting til. ja jeg har hatt det gøy me den sladda og sånt, men normalt det lukter brent olje da etterpå tung belastning? smile.gif bilen bruker så og si ikkje noe olje og ingen blårøyk.

 men clutchen tar jo tak nesten på enden av pedalen etter skiftet gir er det normalt?? eller begynner den å bli dårlig?

 

og er det ting jeg burde være obs med den type bil'? olje pumpe er skifta for ikkje lenge siden, diffen bak som ska visst kunne lekke er helt strøkent, understellet er pratiskt talt nytt. som om en bestemor har hatt bilen i alle år, forstillinga vell veit hvordan dem er siden jeg har hatt a4 før men da uten turbo og Quattro. veit dem bære armene er en veldig svakhet.

 

 

og en annen ting oxo, varmen i bilen er ikkje akkurat og skryte av. står på max på varmeappereatet men det føles som tja 20 grader enn 30 som er max grensa? hva kan være galt? begge slangene til varmeregisteret er varme. smile.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår