Gå til innhold

gåen vannpumpe 1.9tdi?

Ranger emnet


tomkri2

Anbefalte innlegg

Hei. Har da en passat 97mod 1.9tdi.

 

Mista en stund mye vann ved kjøring. Og bilen blåste ikke varmt i kupeen. Motor ble varm.

 

Etter sjekk av termostad å leting etter lekasjer. Fant jeg ut att det spruta vann ut av den øverste slangen på påfyllingstanken hvis jeg tok av denne. Da tenkte jeg javel da er det toppakninga som er gåen. Men så sa en kamerat nå att hans onkel hadde samme problem med sin passat. Å der var det vannpumpa som var gåen. Samma symptomer som meg. Å att det var sånn pumpa gjorde på passat når det var gåen. Er det no måte å sjekke om det faktisk er vannpumpa eller toppakningen på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver ikke hvor vannlekkasjen var, ei heller om det er utbedret.

Når motor er varm så er det helt normalt at det er trykk i kjølesystemet, trenger ikke være noe som er defekt. Manglende varme i varmeregister kan komme av trappet luft i systemet, det du da må gjøre er å lufte, altså få ut luft i systemet. Kjenn også på slangene til varmeregister, de skal være varme.

Dersom vannpumpa er defekt så vil også motortemperatur bli høyere enn normalt, spesielt ved belastning av motor. Er dette ok på din så er pumpa ok.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Står nesten helt først:) det spruter ut av dreneringa på ekspansjonstanken. Pga for mye trykk i systemet. Klarer vel så å si ikke å klemme inn vannslangene mere enn ett par mm pga trykk. Slangene inn å ut av varmeregisteret er kalde. Motortemperatur holder seg normal hele tiden. Å vannlekasjen er der enda siden jeg har fått fiksa det voldsomme trykket. Men har nå bestillt meg regreimsett med vannpumpe å toppakningssett med strekkbolter. Kosta bare 1600kr ferdig levert på posten :D så da bytter jeg allt som kan lage disse symptomene :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden motortemperatur hele tiden holder seg innenfor normalen så kan det antas at vannpumpe og termostat er ok. Grunnen til at du ikke får varme i bilen kan være luft i systemet. Klart er det billigere og enklere å skifte vannpumpa og termostaten enn toppakningen, men ikke sikkert det gjør saken bedre. Om du skifter toppakningen så husk å plane toppen først.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår