Gå til innhold

Problemer med xenon lykter!

Ranger emnet


mikalsen92

Anbefalte innlegg

hei hå!  smile.gif


Problemet startet da jeg og min familie var på en langtur/svenskhandel. Vi skulle stoppe en liten stund på en avkjørsel, for å gi ungen mat. Satte da på parklysa, mens vi matet. Når vi skulle kjøre igjen, vridde jeg over til nærlys igjen, og merker da at den ene lykta ikke lyste (fikk også opp melding i instrument bordet) tenkte hmm der gikk vell en pære eller sikring. Kjørte da ca en km til, og da  slåkna den andre lykta. Tenkte jaja der gikk vel den andre pæra også... Stoppet på en bensinstasjon og sjekket sikringene og de var fine. Kjøpte nye pærer, byttet dem, men ingenting sjedde.


Merket etter en stund at når jeg kjørte, tente/blinket høyre lykt. Tenkte først at siden begge lysa gikk, måtte det være noe annet en balaster (fek. lysbryter eller et rele). Men siden den ene pæra tenner og blinker, prøvde jeg for sikkerhetsskyld å bytte om på balastene, for og se om blinkinga flyttet seg til venstre lykt, og det gjorde det.


Så kom fram til at det måtte være balastene som var gått til h.......


Men hvorfor går begge balastene på nesten samme tid??? Er ikke det litt rart.


Kan legge til at for en tid tilbake, gikk den ene pæra (var eksplodert). Kjøpte da nye pærer (D2S) på biltema, byttet begge pærer for og få samme levetid på begge lykter. Kan pærene ha noe med at balastene har gått? Er jo samme styrke 35w og samme kelvin styrke.


Var også piss regn den dagen vi var på langtur, så kan det være fokt som har tatt knekken på dem?


 


Noen som har vært borti lignene, eller noen som har noen mening om hvorfor to balaster går samtidig?


Hadde vært greit å vite det, før jeg kjøper nye balaster, siden de koster sinnsykt mye pr stk.....


 


Lurer også på om det går ann å få tak i brukte balaster, evt uorginalt som er noe billigere? 1-winking.gif


 


Takk på forhånd for all hjelp smile.gifsmile.gif


Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår