Gå til innhold

Motorolje lekkasje fra HVA?? Audi Allroad 2,5 TDI 2001.

Ranger emnet


Steindalen

Anbefalte innlegg

Jeg har byttet tetteringene til veivhjulet og begge kammene, men likevel kommer det ganske mye olje fra motoren.

Jeg klarer ikke lokalisere eksakt hvor det stammer ifra, men det er framme på motoren bak registeret, (noen plass...)

 

Det er ganske mye olje, har jeg stått en plass i ca 15 min, så er det noen dråper på bakken.

Mesteparten drypper foran bunnpanna, men endel blir "presset" andre plasser pga lufttrykk under kjøring.

 

Vedlagt er ett uttdrag hvilken type motor jeg har. Audi Allroad 2001, 2,5 TDI. (automatkasse)

 

Så spørsmålet er HVOR kan oljen komme fra?? Hva er alternativene?

 

Feks, kan det komme fra dieselpumpa etc ? Noe som sitter framme på motoren.....

 

 

Og dum som jeg var ba jeg ikke verkstedet lokalisere lekkasjen da de byttet dette, da jeg(vi) var sikre på dårlige tetteringer.

WHAFF !!!

Doc1.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om den lekker ved reg reim må du være forsiktig reg reimer liker ikke olje, det letteste er og få alt gullende reint og så starte bilen stå klar med speil og godt lys for og se hvor oljen kommer fra.

Eg vett ikke hvor disse pleier og lekke olje men det er det kansje noen andre her på forumet som har bedre peiling på.

Peugot 407SW

Alfa Romeo 156 Selespeed(Til salg)

VW Golf IV(solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg pleier og ta ein dekk pose over motoren der eg ikke skal spyle spesielt over elektronikk eg fester posen med ett tau, dra ned på selvvask på bensinstasjon og spray på med avfetting og spyl av etter 5 min med høytrykk ikke spyl på ledninger og sensorer vær litt forsiktig så går det fint.

Eg tar motorvask hver vår og dekker over det toppen og spyler ikke på ledninger eg har aldri hatt problemer, spyl av med reint vann ikke såpe og spray ikke masse avfetting på reg reim dekslenes åpnniger baksider etc.

Peugot 407SW

Alfa Romeo 156 Selespeed(Til salg)

VW Golf IV(solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vell.... verkstedet fikk beskjed om å bytte tetteringene på veivhjulet og kammene, pga oljelekkasje. Men jeg ba dem ikke sjekke HVOR oljen kom fra da det så ut som i første omgang at det kom fra veivhjulet....

Da tok tydeligvis ikke verkstedet seg tid til å sjekke dette, da det var en gratisjobb på bruktbil garanti... De hadde jo ikke fått beskjed om å se hvor oljen kom fra var svaret fra dem i etterkant...:-(

 

Men nå har jeg spylt med kraftig hageslage og avfetting bort mye av gammel olje... Men når jeg ikke får rengjort bak dekslene og reima blir det som å vaske hoftene mens det er ræva som er skitten .....

Så nå står den med varmevifte på for å tørke i natt...

 

Har fått tips om at kanskje "veivhjulsventilasjons filteret" er tett, så nå forsøker jeg å finne ut hvor den er ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det har byttet simmeringer både på kammene og veiv bør de ha byttet reimen og helst strammejulet vi bruker iallefall ikke sånt om igjen på jobb men du har garanti på jobben de har gjort og hadde eg vært deg hadde eg gått ned og sagt de fekk fikse det ellers vil du klage til forbrukerombudet.

Nå kjenner ikke eg heile saken men om det har prøvd og reparere dette på bruktbilgaranti bør de fikse det skikkelig.

Peugot 407SW

Alfa Romeo 156 Selespeed(Til salg)

VW Golf IV(solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda... alt er byttet, vannpumpe og termostat... Men som nevnt så glemte de å bytte termostaten, og måtte opp igjen med alt. Da fikk jeg dem å bytte tetteringene også, siden jeg hadde sett en oljelekkasje...
Så det meste er nytt ... men lekkasjen er der fortsatt....

 

Trur problemet er at jeg ikke ba dem fikse oljelekkasjen, men bytte tetteringene... Så de har "gjort jobben" rett.... :-p

 

Det neste er nå å bytte veivhusventilasjons filteret, kanskje denne er tett og "presser" olje ut gjennom tetteringer etc...

 

Hvis ikke det hjelper, så må jeg sjekke neste alternativ....Tips?

 

Link:

http://www.audi-sport.net/xf/threads/replacing-crankcase-breather-on-2-5-v6-tdi-photos-and-description.54242/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om veivhusventilasjonen er tett eller den leker ved selve filteret hadde det rent ut bak motoren men sjekk att det ikke går slanger fra veivhusventilasjonen som er hull i, og sjekk godt rund toppdekslene og topp pakningen men det burde verkstedet ha sett.

Kjøp ett lite speil med teleskop stang helst med lommelykt da er det mye lettere og se på trange plasser biltema selger sånne for ca 100kr, alternativene er diesel pumpe, bunnpanen men din dieselpumpe har utvendig tannhjul og verkstedet burde sett det med ein gand samme gjelder bunnpannen.

Denne motoren du har er eg ikke så godt kjent med har aldri gjort annet enn og bytte dyse oljeservice så eg har lite erfaring, tenker toppdekselpakning men toppdekslene har verkstedet hatt av om de har byttet simmeringer på kam akslingene.

Om verkstedet har byttet simmeringer både på veiv og kam så er dette ganske omfattende arbeid og når det begynner og ta av rundt fremsiden burde dette gi ein god indikasjon hvor oljen kommer fra du har jo sagt hvorfor du vil de skal bytte tetningene.

Peugot 407SW

Alfa Romeo 156 Selespeed(Til salg)

VW Golf IV(solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår