Gå til innhold

Førstegangsbil (gutt)

Ranger emnet


kristofferr

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er på utkikk etter min førstebil, har for det meste sett på audi a3 og a4, golf og passat. Jeg trenger i hovedsak en bil som får meg fra A til B. Det er også viktig at det er en bil som ikkje trenger å bli påkostet mye ekstra utover årene mtp. reprasjoner, forsikringen, slitedeler, osv. samt at den ikke sluker bensin som en traktor. Men har fremdeles lyst til å ha en grei motor som kan dra på litt. 

Jeg har ikke mye peiling på bil, så jeg vil styre unna biler som er kjente for feil og problemer ettersom det fort blir dyrt å fikse hos bilverksteder. 

Ser for meg å bruke mellom 40-80k på bilen.
Har sett på Passat fra ca 2004->, som f.eks denne: 
http://www.finn.no/f...ickthrough=true

 

Og når det kommer til audi a4, liker jeg helst den som er opp mot 2000, dem som har baklys som f.eks denne: http://www.finn.no/f...nnkode=53919667
 

Takk på forhond for svar og tips, kom gjerne med andre forslag, men det er også viktig at bilen ser noelunde kul ut også wink.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De bilene du nevner har register reim. Det er dyrt. På min A4 2006 2.0TDI må man ut med opp mot 20k for reg.reim/vannpumpe skift på merke verksted. Tilsvarende på VW. Går du utenom de merkeverkstedene kan det være vanskeligere å selge bilen i ettertid.

Velg bil med register reim istedet, så slipper du å tenke på det.

Bør velge diesel motor, da de bruker mindre drivstoff og manuell girkasse.

Vet at alle Subaru og BMW Diesel motorer er med reg.kjede. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg måtte ut med 3500kr for regreim + vannpumpe bytte på min 97 Audi A4 1.6. Ble byttet på mekonomen. 

 

Kjøp diesel motor om du kjører mye og langt. Blir det korte turer så kjøp bensin. Kjører du korte turer med dieselmotor så soter du ned motoren og det er ikke bra. 

Bil: Audi A4 B8, 2.0TDI 143hk
Prosjekt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De bilene du nevner har register reim. Det er dyrt. På min A4 2006 2.0TDI må man ut med opp mot 20k for reg.reim/vannpumpe skift på merke verksted. Tilsvarende på VW. Går du utenom de merkeverkstedene kan det være vanskeligere å selge bilen i ettertid.

 

Velg bil med register reim istedet, så slipper du å tenke på det.

 

Bør velge diesel motor, da de bruker mindre drivstoff og manuell girkasse.

 

Vet at alle Subaru og BMW Diesel motorer er med reg.kjede. 

"Velg bil med reg. reim istedet, så slipper du å tenke på det"?? mener du ikke; ikke kjøp bil med reg.reim??

Og isåfall hvilke biletyper er det da igjen på markedet, altså de uten reg.reim?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg måtte ut med 3500kr for regreim + vannpumpe bytte på min 97 Audi A4 1.6. Ble byttet på mekonomen. 

 

Kjøp diesel motor om du kjører mye og langt. Blir det korte turer så kjøp bensin. Kjører du korte turer med dieselmotor så soter du ned motoren og det er ikke bra. 

Er det ca. standard prisen for den type jobb på audi 97-00 mod ca? Det var jo absolutt ikke gale, har du hatt mange reprasjoner på din audi, og er du fornøyd med den? Og hvor langt er den gått, og er den 102hk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Standard pris er det nok ikke. Pris er forskjellig fra sted til sted. 

Det er mange år siden jeg hadde den Audien. Var veldig fornøyd. Var en cruiser. Veldig lat og svak, men helt grei til A til B kjøring. 

 

Alle audiene jeg har hatt har jeg likt. Og jeg har skrudd selv på dem. Utenom registerreim bytte. Kunne nok tatt den også, men har ikke turt det. 

Motoren jeg liker best er 1.9TDI. Da helst over 110hk. Da går de greit og veldig billig. Så kjører du langt bør du prøvekjøre en TDI før du kjøper bensinbil. Godt drag i diesel motoren

Bil: Audi A4 B8, 2.0TDI 143hk
Prosjekt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Standard pris er det nok ikke. Pris er forskjellig fra sted til sted. 

Det er mange år siden jeg hadde den Audien. Var veldig fornøyd. Var en cruiser. Veldig lat og svak, men helt grei til A til B kjøring. 

 

Alle audiene jeg har hatt har jeg likt. Og jeg har skrudd selv på dem. Utenom registerreim bytte. Kunne nok tatt den også, men har ikke turt det. 

Motoren jeg liker best er 1.9TDI. Da helst over 110hk. Da går de greit og veldig billig. Så kjører du langt bør du prøvekjøre en TDI før du kjøper bensinbil. Godt drag i diesel motoren

Jeg har ikke planer om å kjøre langt, blir mes småturer som til skolen/universitetet og til trening, så er da bensin motor best ?? :S Men har hørt at audi og passat som jeg liker veldig godt, kreves det at eier må være innstilt på vedlikehold, og jeg har ikke noe peiling på bil nok til at jeg tørr å skru noe selv på bilen.. defor lurer jeg på om jeg i det hele tatt kan ha audi eller passat pga jeg ikke kan noe om skruing på bil osv, og at jeg heller burde kjøpt noe jappse, eller volvo type bil... :SS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke planer om å kjøre langt, blir mes småturer som til skolen/universitetet og til trening, så er da bensin motor best ?? :S Men har hørt at audi og passat som jeg liker veldig godt, kreves det at eier må være innstilt på vedlikehold, og jeg har ikke noe peiling på bil nok til at jeg tørr å skru noe selv på bilen.. defor lurer jeg på om jeg i det hele tatt kan ha audi eller passat pga jeg ikke kan noe om skruing på bil osv, og at jeg heller burde kjøpt noe jappse, eller volvo type bil... :SS

 

Alle biler krever vedlikehold, Audi og VW er ikke noe verre enn andre merker.

Jeg har hatt 5 moderne VAG biler og det har aldri vært noe tull med de.

Har hatt 3 moderne Ford'er, det er de verste pengesluka jeg har eid. Husk at en periode var Ford å Volvo bokstavelig talt den samme bilen. 

V50 og Focus, V70 og Mondeo. 1.6 diesel motoren (Volvo: D2 - Ford: 1.6TDCI) er produsert av PSA og er en drittmotor uten like.

 

Vil du ha en forutsigbar bil, kjøp en meget enkel bil som er maks 4 år gammel og ikke gått særlig mer enn 50'000km.

Jeg sier IKKE at gamle biler ikke kan være i god stand, men jo fler eiere en bil har hatt jo større sjangs er det for at det er en skikkelig møkkabil. 

Sjekk at servicer er fulgt, og helst aldri vært kjørt på LL-intervaller.

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle biler krever vedlikehold, Audi og VW er ikke noe verre enn andre merker.

Jeg har hatt 5 moderne VAG biler og det har aldri vært noe tull med de.

Har hatt 3 moderne Ford'er, det er de verste pengesluka jeg har eid. Husk at en periode var Ford å Volvo bokstavelig talt den samme bilen. 

V50 og Focus, V70 og Mondeo. 1.6 diesel motoren (Volvo: D2 - Ford: 1.6TDCI) er produsert av PSA og er en drittmotor uten like.

 

Vil du ha en forutsigbar bil, kjøp en meget enkel bil som er maks 4 år gammel og ikke gått særlig mer enn 50'000km.

Jeg sier IKKE at gamle biler ikke kan være i god stand, men jo fler eiere en bil har hatt jo større sjangs er det for at det er en skikkelig møkkabil. 

Sjekk at servicer er fulgt, og helst aldri vært kjørt på LL-intervaller.

Biler er som sakt veldi uforsigbart!

Hadde en passat 3bg 1,8 bensin, kun problemer, la ut 45 tusen på ting eg aldri hadde hørt om, nå derimot har eg en 06 mondeo mk3, hatt den lengre en passaten og ikke en ting har røket, ingenting uforsigbart i det hele, har kun hatt standar vedlikehold(oljeskifte, filterskifte osv) noe eg har gjort selv, har lite erfaring men prøver meg fram, voksen versjon av lego, hehe.

Det eg vill fram til er att alle bilmerker har mandagsbiler, sørg for att det er fult servicehefte og alt av slitedeler er byttet, ta deretter eventuelt en naf test og mye tryggere en det kan du vell ikke bli uten du kjøper deg nybil. Alle biler HAR feil/kommer til å få feil, ikke til å unngå.

Bil er utgift:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Styr unna passat fra 97-99, veldigt mye el feil.

Styr unna mondeo fra 2001-2003, mye feil generelt.

Styr unna ungdomskjørte biler, ofte hardt kjørte og mye selv skruing.

Styr unna standar ungdomsbilar med stor motor hvis du skal ha forsikring på deg selv.

Skulle eg hatt bil fra a-b i dag, tror eg att eg hadde valgt noe som akk var eu-godkjent til max 20 tusen, da har du bil så forhåpligvis holder minst 2 år og så du kan vrake med eventuelle stor kostnader, da kan u heller finne bil med høy km stand :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett litt på volvo s40 og saab 93, er dette bedre alternativ
f.eks disse: http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=54258582&searchclickthrough=true

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=52429806&searchclickthrough=true
og http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=54414973&searchclickthrough=true 
Utseendemessig liker jeg volvoene best, vi har også volvo xc60 2013 hjemme så er litt kjent med volvo fra før :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ein Volvo S40 1.8 125hk og 165nm kan være eit godt alternativ. Eg hadde ein S40 av den typen, det er ein driftsikker Ford Duratec HE motor med registerkjede. Ein magnetventil som betjenar EGR ventilen måtte skiftes. Pass også på å sjå korleis dørpakningane er, om dørpakningane er slitt og bør skiftast. Og så syns eg den vart litt for svake, og så dukka det opp ein S40 2.4 med 140hk og 210nm som eg kjøpte.

Viss du vurderar denne S40en med 2.4, så sjekk om registerreima er skifta, viss ikkje, så bør du sjå etter ein anna bil. Og sjekk rundt om pris på forsikring Volvia kan ha greie pris på forsikring, men eg er usikker på om det er store forsikringsprisforskjell på manuell girkasse og automat.

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=53256383&searchclickthrough=true

 

Saab bør også være nokså driftsikker.

 

Kan ein Toyota Corolla T sport være noko?

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=54173542&searchclickthrough=true

 

Du kan samanlikne pris på bilforsikring på Finansportalen.

https://www.finansportalen.no/Forsikring/Bilforsikring

Bilforumet.no
Super Moderator

Volvo S40.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår