Jump to content
Bilforumet.no
JimCKF

For høyt co2-nivå på PKK

Rate this topic

Recommended Posts

A6-en har stått parkert lenge nå. I sommer ble utslipp målt til 1.5, og ikke godkjent. Var på kontroll igjen for et par uker siden, og da målte de 2.5. Bilen hadde "ny" bensin, da den hadde stått lagret med tom tank, og jeg hadde helt på en halvliter rødsprit før kontrollen. Den går fint på tomgang, men er kanskje litt lite responsiv. Det blir svart i snøen ved eksosen, men eksosen som kommer ut er hvit. Tennplugger er nye fra Bosch-verksted.

 

Det eneste annet som er unormalt er kjølevannstemperatur. Bilen bruker lang tid på å nå 90 grader, selv om det blir godt og varmt i kupeen, og er innimellom like over 100 grader ved kjøring. Stopper jeg og lar bilen stå på tomgang går den ned til 90 igjen. Termostaten ble byttet i fjor vinter, levert av Mekonomen.

 

Verkstedet som kontrollerte bilen kommenterte at den var litt våt rundt innsugsmanifoil, så jeg skal plukke av den og ha mellom ny pakning, men har dere tips til andre ting jeg bør sjekke?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Du bør i alle fall få lest ut  feilkoder. Dette vil hjelpe til å identifisere evt. problemer med bl.a. Lambda eller luftmassemåler

(litt avhengig av hva slags motor du har)

 

--

Share this post


Link to post
Share on other sites

ABK-motor.

 

Det er slikt Møller vil ha månedslønna for, vil jeg tro? Noen i Trøndelag som eier kodeleser privat som kan hjelpe kanskje?

 

EDIT: Det er forøvrig ingen varsellamper som lyser i dashen. Ville ikke feilkoder som lå inne tenne en lampe et sted?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Begynn med å skifte luftfilter og lambdasensoren som Bwana sier, når lambda er defekt vil det alltid gi høy CO.

Ikke alle feil tenner MIL-lampe. Diagnose får du HER, dersom du bor nær noen ;)

 

Rødsprit blandes 1 liter til 5 liter bensin, altså bør du ha lite bensin på tanken ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ny lambda og nytt luftfilter ligger klare her nå, samt en tube med høytemps pakningsmasse. Har lest at for lavt bensintrykk kan skape trøbbel med co2-en også, og har lenge mistenkt at bensinpumpen min sliter. Blandt annet fordi bilen kan være ekstremt tungstartet når det er lite på tanken, selv om bilen gikk fint da den ble stoppet, og fordi pumpen av og til støyer. Finnes det noe vedlikehold man kan gjøre på disse, eller er det bare å bytte den først som sist?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Om noen andre finner tråden og lurer på hvor sonden sitter: På oversiden av røret som kommer ned fra motoren, ca. 20 cm. fra fremste festet på caten. Ledningene går opp på girkassa, hvor de er festet med en liten klips, og derfra til en plugg midt under frontruta, ved coilen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...

Important Information

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å opptimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Hvis du klikker videre på siden aksepterer du vår bruk av cookies.