Gå til innhold

For høyt co2-nivå på PKK

Ranger emnet


JimCKF

Anbefalte innlegg

A6-en har stått parkert lenge nå. I sommer ble utslipp målt til 1.5, og ikke godkjent. Var på kontroll igjen for et par uker siden, og da målte de 2.5. Bilen hadde "ny" bensin, da den hadde stått lagret med tom tank, og jeg hadde helt på en halvliter rødsprit før kontrollen. Den går fint på tomgang, men er kanskje litt lite responsiv. Det blir svart i snøen ved eksosen, men eksosen som kommer ut er hvit. Tennplugger er nye fra Bosch-verksted.

 

Det eneste annet som er unormalt er kjølevannstemperatur. Bilen bruker lang tid på å nå 90 grader, selv om det blir godt og varmt i kupeen, og er innimellom like over 100 grader ved kjøring. Stopper jeg og lar bilen stå på tomgang går den ned til 90 igjen. Termostaten ble byttet i fjor vinter, levert av Mekonomen.

 

Verkstedet som kontrollerte bilen kommenterte at den var litt våt rundt innsugsmanifoil, så jeg skal plukke av den og ha mellom ny pakning, men har dere tips til andre ting jeg bør sjekke?

'92 Opel Calibra 2.0i (solgt), '86 BMW 728i (solgt), '93 Opel Calibra turbo 4x4 (solgt),

'95 Audi A6 2.0, '96 Hyundai Coupe 2.0 (skrotet), '94 VW Passat 1.9td

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ABK-motor.

 

Det er slikt Møller vil ha månedslønna for, vil jeg tro? Noen i Trøndelag som eier kodeleser privat som kan hjelpe kanskje?

 

EDIT: Det er forøvrig ingen varsellamper som lyser i dashen. Ville ikke feilkoder som lå inne tenne en lampe et sted?

'92 Opel Calibra 2.0i (solgt), '86 BMW 728i (solgt), '93 Opel Calibra turbo 4x4 (solgt),

'95 Audi A6 2.0, '96 Hyundai Coupe 2.0 (skrotet), '94 VW Passat 1.9td

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynn med å skifte luftfilter og lambdasensoren som Bwana sier, når lambda er defekt vil det alltid gi høy CO.

Ikke alle feil tenner MIL-lampe. Diagnose får du HER, dersom du bor nær noen ;)

 

Rødsprit blandes 1 liter til 5 liter bensin, altså bør du ha lite bensin på tanken ;)

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny lambda og nytt luftfilter ligger klare her nå, samt en tube med høytemps pakningsmasse. Har lest at for lavt bensintrykk kan skape trøbbel med co2-en også, og har lenge mistenkt at bensinpumpen min sliter. Blandt annet fordi bilen kan være ekstremt tungstartet når det er lite på tanken, selv om bilen gikk fint da den ble stoppet, og fordi pumpen av og til støyer. Finnes det noe vedlikehold man kan gjøre på disse, eller er det bare å bytte den først som sist?

'92 Opel Calibra 2.0i (solgt), '86 BMW 728i (solgt), '93 Opel Calibra turbo 4x4 (solgt),

'95 Audi A6 2.0, '96 Hyundai Coupe 2.0 (skrotet), '94 VW Passat 1.9td

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var jo veldig spesifikt. Jeg er selvfølgelig klar over at et instrument som måler avgasser sitter på eksosen et sted.

'92 Opel Calibra 2.0i (solgt), '86 BMW 728i (solgt), '93 Opel Calibra turbo 4x4 (solgt),

'95 Audi A6 2.0, '96 Hyundai Coupe 2.0 (skrotet), '94 VW Passat 1.9td

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om noen andre finner tråden og lurer på hvor sonden sitter: På oversiden av røret som kommer ned fra motoren, ca. 20 cm. fra fremste festet på caten. Ledningene går opp på girkassa, hvor de er festet med en liten klips, og derfra til en plugg midt under frontruta, ved coilen.

'92 Opel Calibra 2.0i (solgt), '86 BMW 728i (solgt), '93 Opel Calibra turbo 4x4 (solgt),

'95 Audi A6 2.0, '96 Hyundai Coupe 2.0 (skrotet), '94 VW Passat 1.9td

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår