Gå til innhold

Utstyrsliste ,hvor ?

Ranger emnet


mercedes124

Anbefalte innlegg

Kan noen fortelle hvor man kan få tak i bilens originale utstyrsliste ?

Siden dette leveres originalt på mange merker så kan jeg ikke se dette var levert på min Skoda Octavia 2013 fra forhandler.

En enkel ting som batteritype/kapasitet og størrelse på alternator kan kanskje gi svar på nødvendige tiltak.

At en et år gammel bil og  med alle servicekrav utført , går tom for strøm ved normalt bruk gir grunn manglende tillit

Hjelper jo lite om garantier og Mobiltetsgarantier er gyldig og kan bukes ,noe som innebærer plunder og heft og skaper liten tillit til vider bruk..

Er det noen som vet om hvor man finner utstyrslister og om det elektriske på Octavia er belemret med feil ?

Når man ikke bruker vindu/speil/sete oppvarming ,vinduspussere og kun kjørelys på sommeren ,så bør en moderne biler ha strøm nok  til å starte når den stort sett brukes over 50 km av gangen .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, har en 2006 tdi og må lade batteriet et par ganger om vinteren, klarer ikke å lade nok med småkjøring.  Fant en artikkel på VG: http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/bil-og-trafikk/sliter-bilen-din-i-vinterkulda/a/593136/

der står det bl. a.

 

- Det hjelper ikke å kjøre et kvarter etter at du har fått start på bilen. Heller ikke en tur fra Oslo til Trondheim vil lade batteriet mer enn cirka 80 prosent når batteriet først har vært flatt en gang. Et batteri som ikke er toppladet kan lettere lade ut i kuldeperioder, sier Jan Ivar Engebretsen.

 

Gløding og speil/bakrute-tråder gjør nok sitt til at batteriet tømmes fort:

 

Hallvard

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er altfor dårlig. Bilens ladeanlegg og batteri skal være dimensjonert utifra bilens utstyr. Varmetråder og gløding skal ikke ha noe å si så lenge bilen for det meste kjøres langt. Jeg ville klaget til forhandler, hjelper ikke det ville jeg gått videre til importør, naf eller andre instanser. 

 

Mitt inntrykk er at VW og Skoda jevnt over har underdimensjonert batteri, muligens også lading. Før jeg kjøpte egen servicebil, hadde jeg flere forskjellige VW Transporter og Caddy. Disse gikk ofte tom for strøm på vinteren, gjerne pga en bagatell som en mobillader eller lignende. Jeg har nå en Transit Custom, med parkeringsvarmer som brukes hver dag om vinteren, i tillegg til varmetråder i front- og bakrute, speil og seter. I tillegg hender det at jeg bruker p-varmeren i lunsjpausen hvis jeg sitter i bilen. Lading av telefon og nettbrett er også dagligdags. Denne går aldri tom for strøm, sikkert fordi den har to kraftige batterier istedet for ett pinglete batteri. Slik mener jeg det skal være når man kjøper NY bil, da skal man ikke trenge å dille med ladere og startkabler. 

 

Ikke gi deg på dette, klag mer! :)

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da tru jeg du bør klaget til forhandler på bilen det må verre noe som ikke stemmer noe som tar strømmen fra batteriet på bilen.

Her må dem gå over strømanlegget på bilen din og finne ut hva som tar strømmen og så må du få nytt batteri når dem har funnet hva som er feilen.

Har en golf stående den blir brukt nesten bare hver 14 dag, og byttet batteri på bilen først nå.

Dette er en 2004 mod så den står i mange minusgrader og ingen start vansker.

Så lenge batteriet er stort nok til bilen din så bør det holde vertfall 5 år uten noe problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar ! Mitt inntrykk er også at Skodas el. anlegg ikke holder mål , eller er mer korrekt ikke er tilpasset bilen og dens bruk !

Alle skjønner at vinterbruk kan skape kapasitets problem ,men at en så ny bil skal gå tom for strøm sommerstid i 2013 er en fadese.

Når Skoda ønsker å fremstå som leverandør av dagens komfort på sine modeller må også utstyret kunne brukes.

utstyr som varmetråder i ruter ,setevarme ,fjernstyrt motoroppvarming ,radio, GPS  pluss div. lys som "comming homme" samt det eminente automatisk Start /Stop .

At slikt kan skape problem vinterstid ved hyppig bruk er forståelig ,men ikke at det oppstår når tempen sommerstid ligger på over 20 +.

Selvfølgelig sitter det et batteri av typen   AMG  i bilen originalt og som ikke gir noen indikasjon på ladetilstand.

AMG står for større strømuttak og høyere pris , men som ikke kan tilfredsstille en vanlig Octavias behov sommerstid.

Batteriet skiftet på garanti ,ingen feil opplyses eller hvorfor, og man funderer om det holder et år til !

Man lurer også på om enkelte modeller er underdimensjonert i forhold til norsk klima? 

Mange andre merker leverer biler tilpasset norske forhold etter eget ønske ,som større generator ,batteri ,oppvarma spylertank og dyser.

At komponenter har produksjonsfeil er normalt, derimot bør verksted/forhandlere opplys når feil inntreffer, at grunnen ikke er konstruksjonsfeil men en komponent/garantifeil !

Er problemet kun et VAG fenomen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...

Hvis du ser i serviceheftet eller under bagasjeroms matta på bilen så finner du et klistremerke med masse tall og bokstavkomboer som består av 3 tall eller bokstaver.. Søk etter utstyrskoder til bilen på nett så vil de kodene fortelle deg hva som er på din bil, der finner du størrelse på bla. dynamoen.. Veldig kjekke koder dær.

2010 Skoda Octavia 1,6 TDI 4X4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår