Gå til innhold

Lekasje innsprøytningsdyser/toppdeksel

Ranger emnet


Vitara

Anbefalte innlegg

Hei jeg har fått et problem med olje/diesel lekasje rundt fremerste innsprøytningsdyse/toppdeksel.

 

Det er veldig vanskelig å se hvor det lekker og hva som lekker da det er så trangt rundt der.

Og det har nok vært lekasje der en stund før det ble oppdaget.

 

Er dette et kjent problem med lekkasje i toppdeksel pakning eller i dyser?

 

Driver å prøve å gjøre rent rundt der slik at jeg får litt bedre oversikt. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lekker nok fra dysetettninga. Det er ei kobberskive som sitter nederst nedpå dysa. 

Det er anbefalt at du får ordnet dette så fort som mulig, da jeg har hørt om skrekkeksempeler på disse bilene om at dysene setter seg så hardt at det ender med at topplokket må demonteres. Er heller ikke sikkert at du får løs dysene uten spesialverktøy. 

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Før det første så har du ikke nevt hvilken bil du har! Men kan se i en annen tråd at du har 1.9 ddis grand vitara.

 

Så til opeldude: Den bilen du tenker på "skrekkeksempel" det er xl7 med fransk motor (RHW), der skjer det. Du får nesten garantert ikke opp di dysene. Men nå har det heller aldri vært noe feil med at disse lekker opp via dysepakning.

 

Men over til ditt problem. Det er som opeldude sier, det er dysepakninga di som lekker. Det er en simpel jobb. Fordelen med disse motorene er at dysene sitter under ett lokk og slipper unna vann å rust. så derfor sitter ikke disse fast. Du ser enkelt om det er dysepakninga som lekker, da er det fullt av svart hardt sot rundt ved dysa, det ser litt blankt og skinnende ut og hardt. 

 

Du må enkelt gjøre dette: Ta ut dysa det gjelder, fjerne all sot som er der, dette hakker du lett bort med skrutrekker, også gjør rein dysa, gjerne puss med sandpapir på dysestammen, men IKKE rør tuppen av dysa. så må du sørge for at dysesete er HELT reint og ikke noe sot, så setter du i ny kobberpakning og skrur til. vips så er det iorden!

 

Du vil kanskje også merke en sånn sur diesellukt ved motoren når dysa lekker..

 

Men når det er sagt så har jeg vært borti oljelekkasje fra toppen/kamhuset på disse. Men du ser LETT om det er oljelekkasje eller dyselekkasje, det er stor forskjell

Bilforumet.no
Moderator: Suzuki - Fiat - Alfa Romeo - Isuzu

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er korrekt at det er en type sort bek. Rundt dysa og generelt klissete rund i området. Har hakket og fått bort det meste uten å ta ut dysa.

Får prøve å demontere dysa og bytte den kobberpakningen. Og ja du har korrekt i at det lukter godt. Får det inn varmeapparatet når jeg står i ro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
  • 3 years later...
For dysebolten:
Sitat

 

Tightening torque

Fuel injector bracket bolt (a): 25 N·m (2.5 kgf-m, 18.0 lbf-ft)

 

 

For dyserøret.
(Husk at dette SKAL ALLTID skiftes når det har vært demontert....)

 
Sitat

 

Tightening torque
High pressure pipe union nut (Type 2): 25 N·m (2.5 kgf-m, 18.0 lbf-ft)
High pressure pipe union nut (Common rail to fuel injector) (Type 3): 27 N·m (2.7 kgf-m, 19.5 lbf-ft)


 

Forskjell om du har type 2 eller 3 (nå sjekket jeg bare disse 2) Men tror ikke du kommer til å bruke momentnøkkel på dette uansett ;)

 

Bilforumet.no
Moderator: Suzuki - Fiat - Alfa Romeo - Isuzu

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår