Jump to content

Motorstopp, slitt regreim, mulig defekt vannpumpe

Rate this topic

amunic
 Share

Recommended Posts

Har en Kia Magentis og hadde kjørt i åtte timer i går da bilen plutselig begynte å bråke veldig, Gikk ca fem sekunder før den så døde. Prøvde å starte den en gang og det var kompresjon men tenkte det kanskje kunne være dumt å prøve så mye mer, dersom det var regreima som var gåen. Sto også stille når det skjedde. Fikk tatt en bedre kikk på den i dag. Og regreima var ikke røket, men ganske slitt, og det var endel smuss og gummi fra regreima, det manglet også vann i kjøleveska. 

Noen som kan komme med en liten diagnose på bilen? erfaringer?
Ting jeg burde sjekke?
Holder det å bytte regreim og vannpumpe :)?

Har ikke særlig god peiling på bil, og er relativt desperat, står fast i ukjent terreng:(
Har selvfølgelig tatt kontakt med verkstedene i området, men de har selvfølgelig tatt ferie. Men ser nå på om jeg kan klare å frakte bilen til Ålesund for kanskje å fikse den der, slik at jeg kan klare å komme meg videre :)

• 2 weeks later...

hvis registerreima har hoppet over pga defekt vannpumpe er det stor sannsynlighet at du trenger noen nye ventiler og styringer. Men en kan selvsagt ha flaks og det kan ha gått bra slik at ei ny reim og vannpumpe gjør susen. Men dette er veldig forskjellig fra motortype til motortype. Eldre 8 ventila bensinmotorer har større sannsynlighet for å klare seg enn nyere 16 ventilers motorer og dieselmotorer som det vanligvis ikke går bra med.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

• Similar Content

• By Dan Bendik
      Har en Golf 4 TDI, ATD motor med motorhavari. Byttet nylig turbo på bilen og etter cirka 700km med denne turboen røk motoren. 
      Tok bilen med til merkeverksted som gjorde undersøkelser på turboen, men fikk ikke noe klart svar annet enn at VW stusset over at oljeretur fra turboen så "knørva ut" og lå helt inntil drivaksel. Bilen har gått 222k og ikke hatt noen ulyder i motoren i forkant av hendelsen. Vært regelmessig oljeskift (og filter) med kun castrol-olje.
      Lurer derfor på om dette kan ha forårsaket trykk som ikke skulle vært der og dermed muligens motorhavari senere. 
      Bilder lagt under (nederste tekst er tatt fra kvittering fra vw):
      Takk på forhånd for alle svar! 

• By JEJ1963
      Har en Yaris 2015 hybrid med ca 83000 km på telleren. Har nå fått beskjed av verksted at vannpumpa er gåen, og må byttes. Syntes at det er er veldig svakt at en vannpumpe skal ryke etter kun 83000. Noen her på forumet som har vært ute for det samme, og har fått dette dekket av Toyota pga relativt ny bil og lav kmstand?
    • By Magne Robberstad
      Hei Bimmers!

Bakgrunn: 

Motoren på min BWM 525 2012 modell har havarert i følge Bavaria etter at den plutselig stoppet på E6 og ble tauet inn. Den hadde bare kjørt 110.000 kilometer. Litt usikker på årsaken, men om forsikringen ikke dekker motorskade er jeg interessert i å sette inn en ny motor, men mulig oppgradere samtidig.

Spørsmål:

Hvilke motorer kan jeg sette inn i en 525 2012 modell? Kun samme motor, eller kan jeg "like enkelt" sette inn en 530, eller 535 motor?
    • By Ole Magnus
      Hei!
      Jeg har et problem med min baleno 2000 model. Bilen er en 1,6 liter og den koker. Spurte en kompis tidligere og han sa at dersom den øvre og den nedre slangen på radiatoren har forskjellig temperatur er det vannpumpa som er gåen. Så jeg bestilte ny vannpumpe og gikk igjennom et rent helvete for å skifte den. Vannpumpa er skifta og problemet består. Hva annet kan det være? Av andre nyttige opplysninger kan det nevnes at de to slangene som går inn til varmeapparatregisteret er kalde, like kalde. Selv om den øverste radiatorslangen er glovarm. Kan det være termostaten som er problemet? I såfall føler jeg meg jævlig dum etter å ha brukt flere timer på å skifte vannpumpe.
      Mvh. Ole Magnus
    • By Outback2010
      Ja, da var vi der da. Min trofaste 2009-modell og følgesvenn gjennom siste sju år tok kvelden på fjorårets nest siste dag. I 80 km/t opplevde jeg at det hørtes en svak tikkelyd fra motorrommet. Usikker på om dette var relatert til hjul eller motor forsøkte jeg forsiktig å ruse motoren litt forsiktig, men jeg vant nesten ikke å røre pedalen før turtallet gikk ukontrollert opp til rødstreken og ble der i 5-10 sekunder, uten at jeg rørte pedalene. :shock: Etter dette sank turtallet ned til normalen og jeg bremset ned for å stoppe på veiskuldra. Da daua motoren og det var ikke sjanse å starte den igjen. Tauet til nærmeste Subaru-verksted hvor det et par dager senere ble konstatert motorhavari. Andre kan sikkert mer enn meg om dette, men det ble nevnt noe lager som var gåene, og da regner jeg med det er den etterhvert så fryktede produksjonsfeilen som kan resultere i motorhavari. Bilen skulle jeg etter planen selge i løpet av våren, men slik den nå står er vel det umulig, annet enn som delebil. Spør derfor på forumet om det er noen erfaring med hvor mye etterspørsel det er etter Subaru-prosjekter der ute, er en slik bil "uten" motor attraktiv i det hele tatt, og hvor mye kan jeg evt. forvente å få igjen for en slik bil. For ordens skyld fikk jeg pris på motorbytte fra forhandleren: ca. 120-130 000 kr, hvilket er helt latterlig når listepris på en slik bil med fungerende motor er ca. 130 000 kr.
      Takknemlig for råd.
      Arne
  • Populære emner nylig

• Recent Achievements

• Trulsp went up a rank
      Korporal
    • martinlol went up a rank
      Korporal
  • Create New...

Important Information

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Privacy Policy