Gå til innhold

Eilif_finsaas: Geländewagen 300GD "rustprosjektet"

Ranger emnet


Eilif_finsaas

Anbefalte innlegg

Hei,

 

jeg har fått i oppdrag fra svigerfar å sveise rust på en '86 Mercedes Geländewagen (G-wagen) 300GD (rekke 6 turbodiesel med mekanisk diff. sperre på både fram- og bakaksling). Bilen er i bra teknisk stand men lider av rustangrep i karosseriet, heldigvis er ramma fri for rust. Vi har bestilt nye hjulbuer bak og begge bakre hjørner fra Vollen Truck & Parts for innsveising.

Her er "noen" bilder av bilen, jeg lar bildene tale for seg selv;
 

IMG_0003_zps6bcce1ee.jpg

 

IMG_0005_zpsad1f25b5.jpg

 

IMG_0006_zps94fe0a07.jpg

 

IMG_0007_zps14ac2c80.jpg

 

IMG_0010_zpsee655d33.jpg

 

IMG_0011_zpsbd9c88af.jpg

 

IMG_0013_zpsa7494370.jpg

 

IMG_0014_zps2ed29f3a.jpg

 

IMG_0015_zps8a8a2d36.jpg

 

IMG_0016_zpse33eb00b.jpg

 

IMG_0017_zps1182c792.jpg

 

IMG_0019_zps07e783cf.jpg

 

IMG_0020_zps1b9441bb.jpg

 

Har begynt så smått å borre ut punktsveisene til høyre hjulbue bak for å separere hjulbuen fra hovedkarosseriet. Jeg bruken en kombinert fres/borr fra Biltema for å borre ut punktene smile.gif

 

IMG_0023_zps2191ed2c.jpg

 

IMG_0023_zps2191ed2c.jpg

 

 

IMG_0024_zps89460d63.jpg

 

IMG_0026_zpsc1f31639.jpg

 

IMG_0028_zpsb3c17f60.jpg

Bruker et ESAB PowerCompact 250 MAG apparat med Mison 18 som dekkgass.

 

IMG_0029_zps1c72365a.jpg

 

IMG_0030_zpsc4e71b07.jpg

 

IMG_0031_zpsd3510c01.jpg

 

IMG_0032_zpsdbe2ef1b.jpg

 

Ble ganske mange bilder, men heller for mange enn for få. For de som lurer bruker jeg et Canon EOS 1200D kamera med ei standard 18-55mm Canon linse.

Det var alt for idag. Håper dere finner prosjektet interessant, kom gjerne med tilbakemeldinger eller tips! smile.gif

“All of life’s problems can be solved with two things; duct tape and WD40. If it moves and it shouldn’t, you need duct tape. And if it doesn’t move and it should, you need WD40.”

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg begynt å skjære ut hjulbuen bak på passasjersiden :) Viste seg å være "litt" vanskeligere enn først antatt, da panelet var punktet fast på innsiden.. Men har begynt å borre ut ut punktsveisene for å separere hjulbuen fra karosseriet.

 

IMG_0036_zps0851d2e2.jpg

 

IMG_0037_zps879a4cf1.jpg

 

IMG_0038_zpsf11274cc.jpg

 

IMG_0039_zps6730666f.jpg

“All of life’s problems can be solved with two things; duct tape and WD40. If it moves and it shouldn’t, you need duct tape. And if it doesn’t move and it should, you need WD40.”

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
  • 4 weeks later...

Hei! 
Ja, veldig mye jobb men artige biler. Jeg tok feil ang. motoren, sist jeg sjekket var det bare 5 sylindre under panseret, ikke 6 :)

 

Da har jeg fått sveist inn hjørne høyre bak. Vanskelig å sveise i dårlig og rustent stål men det gikk bra. Neste på listen blir å skjære ut kanelen og sveise inn den + ny hjulbue.

 

IMG_0056_zpsupyhexeg.jpg

 

IMG_0057_zpsgfco7gmr.jpg

 

IMG_0058_zpsbx3t4ywm.jpg

 

IMG_0059_zps6qedbiau.jpg

 

IMG_0060_zpsazixe9y7.jpg

“All of life’s problems can be solved with two things; duct tape and WD40. If it moves and it shouldn’t, you need duct tape. And if it doesn’t move and it should, you need WD40.”

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår