Gå til innhold

Passat 1.9 tdi -99 (AFN) konstant nødmodus

Ranger emnet


Rune M2-touring

Anbefalte innlegg

Har Passat 1.9 tdi syncro -99 med AFN motor som går elendig. Har tidligere hatt tendens til å gå i nødmodus når den har blitt presset i lange motbakker etc, men dette har latt seg resette ved å stoppe motoren noen sekunder.

 

Nå virker det derimot som om motoren har gått i konstant nødmodus. Dårlig dreiemoment, og ikke villig på turtall. Jeg har så langt gjort følgende for å få denne til å gå normalt igjen, uten hell:

 

Bytteturbo (fabrikkoverhalt)

 

Ny MAF

 

Ny MAP

 

Ingen feilmeldinger med RossTech VCD

 

Nytt dieselfilter

Sjekket drivstoffslange til tank, og det er ikke undertrykk i slange med motor i gang.

Justert innsprøytningstidpunkt dynamisk med RossTech VCD.

 

Kontrollert innstilling av veiv/kamaksel/dieselpumpe.

 

Kontrollert funksjon til N75 og N18 ventiler som styrer aktuatorer på henholdsvis turbo og EGR (RossTech VCD).  Har også prøvd å bytte om på disse to ventilene, da de har tilnærmet samme funksjon. Koblet til vakuummeter i serie med aktuator på turbo samtidig som test ble utført, og fikk ut fornuftige verdier her. Sjekket alle vakuumslanger.

 

Blendet av EGR ventil (skal aldri mer kobles inn).

 

Demontert innsug. Dette var ganske tett av olje og sot (tidligere defekt turbo), og ble rengjort med propanbrenner / skraping.

 

Løsnet eksosrør fra turbo for å sjekke evt mottrykk / tett katalysator. Ingen forskjell i ytelse.

 

Sjekket trykkrør og intercooler for evt blokkering. Har ikke trykksjekket disse ennå, men gått over visuelt (oljelekkasje fra gammel, defekt turbo ville avdekket luftlekkasje her).

 

Motoren er lettstartet og går uten ulyder, så jeg antar derfor at kompresjon og mekanisk tilstand er ok. Jeg tror derfor at det må være feil med motorstyring eller dieselpumpe som ikke lar seg avdekke med RossTech VCD. Har ikke vært innom VAG verksted for diagnose ennå, men hvis de har mulighet for å resette skjulte feil er vel det neste mulighet.

Hvis noen ser ting jeg kan ha oversett, er jeg svært takknemlig for tips. Hvordan kan man for eksempel avdekke pumpefeil med RossTech VCD?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://wiki.ross-tech.com/wiki/index.php/Category:Fault_Codes 

Tenkte du kunne se på denne dette er ei liste over feilkoder kanskje du finner noe som stemmer med feilen din?

Om du du slår av og på teningen vil den da gå som normalt?

Skulle tru den restarte seg om du slår av på tening har du sett på alle vakumslanger om det er feil på dem så skal du jo kunne se det med vag com?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres veldig rart ut om motor går i nødmodus uten at feilkoder kommer opp. Har du tatt diagnose etter en kjøretur - uten å slå av tenningen først?

Hei,

Vet ikke om den går i "nødmodus", men den går hvertfall like dårlig som den har gjort når MAF har feilet ved tidligere anledning. Jeg har tatt diagnose etter kjøretur, og har hatt PC koblet til under kjøring også. Ingen feilmeldinger. Jeg har registrert lisens på VCDS-Lite, men regner med at denne skal fange opp samme feilmeldinger som VCDS?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://wiki.ross-tech.com/wiki/index.php/Category:Fault_Codes

Tenkte du kunne se på denne dette er ei liste over feilkoder kanskje du finner noe som stemmer med feilen din?

Om du du slår av og på teningen vil den da gå som normalt?

Skulle tru den restarte seg om du slår av på tening har du sett på alle vakumslanger om det er feil på dem så skal du jo kunne se det med vag com?

Har sjekket vakuumslanger, og jeg kan ikke finne noe feil på disse. Den holder vakuum etter at motoren er stoppet også. Det hjelper ikke å slå tenningen av og på lenger. Det fungerte tidligere da MAF var dårlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min far hadde en passat 2001 mod tidligere. Han hadde et problem der det røyk en sikring (noe i forbindelse med motor/motorstyring) som gjorde at bilen gikk i nødmodus. Verksted fant ingen klar indikasjon på hva som kunne være galt. Bilen var inne på feilsøking mange ganger.

 

Husker ikke alle detaljer, men det var feil på noe som het forvarming for diesel. Den dukka visstnok ikke opp som feilmelding, men ga andre feilkoder på motoren, slik at det var vanskelig å finne faktisk årsak.

 

Lykke til.

Mvh!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min far hadde en passat 2001 mod tidligere. Han hadde et problem der det røyk en sikring (noe i forbindelse med motor/motorstyring) som gjorde at bilen gikk i nødmodus. Verksted fant ingen klar indikasjon på hva som kunne være galt. Bilen var inne på feilsøking mange ganger.

 

Husker ikke alle detaljer, men det var feil på noe som het forvarming for diesel. Den dukka visstnok ikke opp som feilmelding, men ga andre feilkoder på motoren, slik at det var vanskelig å finne faktisk årsak.

 

Lykke til.

Mvh!

Jeg er takknemlig for alle forslag her, og jeg skal sjekke dette med forvarming av diesel. Er det noe som sitter i selve dieselpumpa? Jeg har ikke noen elektriske tilkoblinger på selve dieselfilteret som jeg har lagt merke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har testet litt mer i helga, men har ikke funnet feil. Koblet vakuummeter i serie med VNT aktuator på turbo, og kjørte test av N75 med VCDS-Lite. Vakuum varierte da fra 0 til 25" Hg (0.85 bar) ved henholdsvis lukket og åpen ventil. Er dette normale verdier, eller burde man få fullt vakuum ved denne testen?

Koblet også måler inn i serie på vakuumslangen inn til N75 ventilen når jeg kjørte denne testen, og den holdt konstant -1 bar. 

 

Ved rusing av motor måler jeg fallende vakuum inn på aktuator på turbo i forhold til når den går på tomgang, så jeg tror det må være noe galt med N75 ventil, eller signalene den får fra motorstyring. Prøvde å koble vakuum direkte på aktuator og ruset motoren til ca 3000 omdr, og da poppet trykkslangen av på metallrøret som ligger under radiator. Det er tydelig at turboen lader når aktuatoren har fullt påtrekk. 

 

Tror jeg skal prøve med en ny N75 ventil før videre feilsøking.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Har kjørt litt logging med VCDS-Lite, og funnet at MAF ga feil verdier over hele spekteret. Den ga imidlertid ikke feilmelding i VCDS-Lite. Har nå byttet MAF, og motoren går som normalt igjen.

 

Jeg har en delebil med 116hk motoren (AJM). Er det mye som må bygges om for å montere denne inn som erstatning for AFN motoren i en -98 1.9 tdi syncro??

Hvis den er tilnærmet "bolt-on" vil jeg beholde den som reservemotor, hvis ikke kommer den for salg etter hvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår