Gå til innhold

Bilen går langt over 90 grader

Ranger emnet


Mortenalex

Anbefalte innlegg

Lufte må du uansett, ellers vil det stå luft i anlegget, noe det ikke skal.

Ja, men om du bytter så bytt både termostat og vannpumpe så slipper du tappe og etterfylle kjølevæske enda en gang 1-winking.gif

 

Lufteskruene på vannrøret åpner du og lar være åpne til det ikke kommer luft ut, dette gjøres uten motor i gang. På slangen til varmeregisteret løsner du slangeklemmen. Når motor er varm trekker du slangen litt av til det kommer ut luft, trykker den tilbake på plass når det ikke kommer mer luft ut, kun vann. Ikke bruk makt da slangestussen er av plast! I denne lufteprosessen kan det være lurt å la motor gå på 2-3000 omdr.

NB: All lufting gjøres med lokket til ekspansjonstanken av og nivå på maks-merke.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg byttet termobryter, og radiator vifta starter fortsatt ikke... Eneste forskjell er at jeg ikke må ha varmeapparatet High kan ha litt lavere tempratur.

 

Men varmeapparatet må blåse på fult. Verkstedet jeg pratet med trudde det ikke var vannpumpen pga den er "mekanisk" så noen annen tips her?

 

Skal forresten kjølevesken du fyller i tanken renne rett igjennom selvom bilen er kald? vil det si at termostaten er åpen hele tiden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsøkt å tvangskjøre vifta for å se at den virker? Sjekket at termokontakten lukker kretsen ved rett temperatur og dermed får spenning frem til vifta? Har du ikke spenning frem er det muligens kabelbrudd eller en sikring som er gåen.

 

Vet ikke hva slags vannpumpe som sitter i din motor men enkelte av Audi's vannpumper har plastikkimpeller. Hender disse plastikkimpellerne løsner fra akslingen med dårlig/ingen sirkulasjon som resultat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsøkt å tvangskjøre vifta for å se at den virker? Sjekket at termokontakten lukker kretsen ved rett temperatur og dermed får spenning frem til vifta? Har du ikke spenning frem er det muligens kabelbrudd eller en sikring som er gåen.

 

Vet ikke hva slags vannpumpe som sitter i din motor men enkelte av Audi's vannpumper har plastikkimpeller. Hender disse plastikkimpellerne løsner fra akslingen med dårlig/ingen sirkulasjon som resultat.

 

Takk for svar, hvordan kan jeg tvangskjøre den? Har sjekket sikringer men er usikker hvilken sikring som går til den? Så hvertfall ikke noe i manualen ved navn radiatorvifte. Det med vannpumpen vet jeg ikke og heller ikke om den lukker ved rett temperatur dette er hvertfall ikke noe jeg har no erfaring med, så en liten beskrivelse hadde hvert konge :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å tvangskjøre vifta kopler du sammen to ledninger i pluggen til termobryteren på radiator. Begynn med å måle om du har spenning i pluggen.

Det Dynasty skriver om vannpumpa stemmer, noen er med plastimpeller, eneste måten å fikse en defekt vannpumpe er å bytte den ut med en ny. Forresten, vannpumpa lukker ikke, enten så går den rundt eller så gjør den det ikke ;)

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å tvangskjøre vifta kopler du sammen to ledninger i pluggen til termobryteren på radiator. Begynn med å måle om du har spenning i pluggen.

Det Dynasty skriver om vannpumpa stemmer, noen er med plastimpeller, eneste måten å fikse en defekt vannpumpe er å bytte den ut med en ny. Forresten, vannpumpa lukker ikke, enten så går den rundt eller så gjør den det ikke ;)

Er ikke plastimpeller på den, har kjøpt ny idag så bytter vannpumpe og termostat. Det er ganske stor temp forskjell på øvre og nedre radiatorslangene. Har aldri byttet dette får eller tatt av regreim så detta kan bli spennende

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår