Gå til innhold

Bilen går langt over 90 grader

Ranger emnet


Mortenalex

Anbefalte innlegg

Du er så tilbakeholden med informasjon at det er umulig å svare deg noe fornuftig, blir bare gjetting. Derfor;

  • Går den opp til 120 grader under normal kjøring eller kun i køkjøring e.l.?
  • Skjer dette hele tiden eller bare av og til?
  • Blir temperaturen liggende på 120 dersom du ikke skrur på varmeapparatet?
  • Hvilken motor har du?
  • Er begge slangene til radiator like (glo)varme når dette skjer?
  • Har du utelukket feil på temperaturgiver eller ledning til den?
  • Starter radiatorvifter (viskose og elektrisk) når motor går opp i temperatur?

 

Dersom motortemperatur faktisk går opp i 120 grader under normal kjøring, og vannpumpe/termostat er ok, så er gjerne radiator tett. Du kan bytte termostat og vannpumpe for å eliminere, men om vannpumpe er defekt skal også vannsirkulasjon til varmeapparat reduseres likedan.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, beklager det. 

 

Det er snakk om en Audi A6 2,8 V6 1998

 

* Den går opp til 100 og forbi ved tomgang, kø kjøring og vanlig kjøring.

* Dette skjer hele tiden

* Jeg ha ikke latt den gå til 120 grader men hvis jeg skrur av varmeapparatet så stiger den med engang.

* Den øverste radiator slagen er ganske så varm ( litt usikker på den under, men den var varm den også men ikke så varm )

* Om jeg har utelukket feil på tempraturgiver eller ledning til den ( Vet ikke hvor dette sitter å hvordan man utelukker )

* Radiator vifta starter ikke, jeg hører den lager sånn ( Lyd at det motoren går litt ned og opp på en måte ) Men den starter ikke.

 

Varmeapparate blåser varmt å kaldt som juling.

 

Håper dette var til litt mere hjelp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Termobryter til radiatorvifte sjalter normalt ved 105 grader, med hysterese ned til ~98 grader. Når motor er god og varm, altså vært 90 grader en stund, sjekk da om både slange inn og ut av radiator er like varme når bilen har stått på tomgang ca 2-3 minutter.

 

Har du byttet kjølevann e.l. i senere tid, eller når problem oppstod? Bruker motor kjølevann (må du etterfylle glykol)? Dersom vifta ikke starter når motortemp viser 105 grader eller mer, da MÅ du finne ut hvorfor, samt reparere!

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Termobryter til radiatorvifte sjalter normalt ved 105 grader, med hysterese ned til ~98 grader. Når motor er god og varm, altså vært 90 grader en stund, sjekk da om både slange inn og ut av radiator er like varme når bilen har stått på tomgang ca 2-3 minutter.

 

Har du byttet kjølevann e.l. i senere tid, eller når problem oppstod? Bruker motor kjølevann (må du etterfylle glykol)? Dersom vifta ikke starter når motortemp viser 105 grader eller mer, da MÅ du finne ut hvorfor, samt reparere!

hvis di er likevarme disse radiatorslangene? Hva betyr det?

 

Jeg har hele tiden trudd dette var termostaten, når jeg kjente på slangene ista var dem ca like varme og vifta slo ikke inn selvom den nesten bikka 2 streker etter 90 grader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis di er likevarme disse radiatorslangene? Hva betyr det?

 

 

Det betyr at termostaten åpner og at vannpumpa sirkulerer kjølevannet.

 

Jeg har hele tiden trudd dette var termostaten, når jeg kjente på slangene ista var dem ca like varme og vifta slo ikke inn selvom den nesten bikka 2 streker etter 90 grader.

 

Det kan være termostaten, kan også være vannpumpa eller tett radiator.

Dersom motor er så varm som du beskriver, da vil den koke, med det resultat at toppakninge(ene) kan ryke. Jeg ville sjekket temperaturgiver til instrument, samt om termobryter og radiatorvifte fungerer...

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår