Gå til innhold

Hvor får jeg tak i svarte, rustfrie bolter, hylser og låsemuttere?

Ranger emnet


MediaSUV

Anbefalte innlegg

Jeg har lakkert sykkelen (Honda 1100 XX Blackbird) mattsvart (rimelig Mad Max-stil nå), og jeg skal lage et system for å kunne ta av Givi-stativet når jeg ikke er på langtur, så bare noen bolter sitter igjen. Men for at det skal se pent ut, trenger jeg svarte bolter, avstandshylser og låsemuttere. Jeg har snust litt rundt på nettet, men antakeligvis er ikke det svarte beltet mitt i Google gyldig lenger, for jeg finner ingenting. Vet noen om et sted der man kan få tak i sånt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke unbrako spesialbolter som er brukt her, bolter med krage på? Ett alternativ er å kjøpe originale bolter og lakkere svart, de er rustfrie, eller i det minste rusttrege. Originale delenumre finner du på http://www.hondapartshouse.com/oemparts/#/c/honda_motorcycle/parts

Ellers kan du lete på ebay, finner det meste der, dog sikkert ikke så mye spesialbolter i svart.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok ikke Hondas originale bolter, det er noe som følger med Givi-stativet. Og jeg trenger låsemutter og sånt også, for bolthodet skal stå inne under setet, mens gjengene skal peke utover, dermed trenger jeg ikke ta av passasjerhåndtaket og andre ting når jeg skal ha av Wingracken. Jeg har snust litt på eBay, men utvalget i svart er ikke imponerende, nei. Og når det gjelder lakk, holder ikke det, for dette kommer til å bli skrudd av og på en del ganger i løpet av en sesong.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svarte unbrako er normalt bolter med 12.9 kvalitet og er som Rsele sier, ikke rustfrie. Dog ruster de temmelig tregt, har slike på min VFR med stort hell hva rust angår.

Du får kjøpt aluminiumsskruer på ebay, elokserte i diverse farger. Eksempler under, hentet fra ebay.

 

cZgDG.jpg

BeuwZ.jpg

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, jeg har vurdert noe sånt. Ruster de sent nok til at det holder å bytte dem en gang i året? I så fall er det bra nok for meg. :) Jeg tror ikke jeg våger å feste Givien med aluskruer, jeg vil vite at det sitter godt når jeg ligger i 200 på Autobahn med fruen bakpå. Vi kjørte også 230 da jeg var der i år, og det eneste problemet er at vi må rope litt i Bluetooth-settet for å høre hverandre. Det var egentlig mest behagelig rundt 160, da var det som å sitte i en bil i 80 og snakke sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=45145634&searchclickthrough=true&searchQuery=bolter

 

Kankje de også har løse bolter mm.

 

Dessuten så er (iallefall var) det svart chrome som legges på bolter mm, tidligere (80-90 årene) var det også diverse av disse orginalt på både Honda og Yamaha.

Dersom alle alltid ville ha det beste, ville alle kjøre amerikansk bil!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12.9 boltene ruster sent, og har nok ikke rustantydning etter kun ett år - vil jeg tippe. Mine er ett år gamle og er like fine.

Husk at mange aluminiumsprodukter har legeringer som er langt sterkere enn f.eks. vanlig konstruksjonsstål som ofte har flytegrense 355 MPa. Vanlig med flytegrense (Rp 0.2) rundt 600 MPa i alulegering. en vanlig 8.8 bolt i stål har flytegrende på 640 MPa ;)

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår