Gå til innhold

[Spørsmål] Burde jeg få meg en Passat?

Ranger emnet


RobLit

Anbefalte innlegg

Hallo, jeg trenger en all-around bruks bil til daglig livet mitt og lurer på om passat er noe av det enkleste bil og ta seg av?

Buskjette mitt er på 40-50 tusen

Jeg lurer først og fremst hva slags type Passat jeg burde ha? Mye av dette er smak og behag også men det jeg ser etter er om noen kan guide med igjennom modellene og hva jeg burde styre meg unna og hva jeg burde gå for.

Jeg vil gjerne ha :

 

1997 årsmodell eller oppover

 

Stasjonsvogn

 

Firehjuls-trekk

 

Diesel

 

Automat med mindre manuell har mindre kostnader eller omvendt

 

Minst mulig og fikse på men slitedeler går fint, det kan jeg håndtere selv

 

Mist mulig situasjon for og bli sendt inn til verksted

 

---

 

Så er det mine spørsmål for egen erfaring?

 

Hvor langt går en Passat motor før den må begraves?

 

Går det greit og kjøpe en Passat som har kjørt 350 +++ KM og forvente lite jobb og ta seg av?

 

Mest kjente feil på en Passat? Si alt det typiske "Passat feil" som finnes, jeg vill gjerne vite hva jeg har i vente.

 

Fra en skala 1-10 hva syns dere selv om Passat?

Skulle gjerne hatt en hel liste av informasjon om passat, hvor grensen sitter og hva slags greit med en passat.

 

Om dette er litt vanskelig og lese kan det være på grunn av at jeg har ett snev av dysleksi naziskie.gif

- Robin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1.9 tdi med manuell girkasse er nok lurast å gå for. Turboen kan ryke. Men eg veit om ein Passat med 1.9tdi som har gått 600 000 km utan større problem.

 

Ser det er ofte folk som velger og bytte motor? Er det pga levetiden og dårlig servis eller pga en velger det selv etter som egen interesse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

når det gjelder å bytte motor på disse bilene er på grunn av att toppakningen ofte rykker er dårlig topper på disse bilene så har du turbo som ryker og diverse andre tinger da har bilen passer 200km så er det garantert bytte turbo og pakning diverse andre deler overhaling er ikke noe spesielt uvanlig på disse motorene.

Men du kan verre heldig og få en i bra stand og ha noen år glede med den.

Så det går jo litt an på hvilken motor du velge og:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

når det gjelder å bytte motor på disse bilene er på grunn av att toppakningen ofte rykker er dårlig topper på disse bilene så har du turbo som ryker og diverse andre tinger da har bilen passer 200km så er det garantert bytte turbo og pakning diverse andre deler overhaling er ikke noe spesielt uvanlig på disse motorene.

Men du kan verre heldig og få en i bra stand og ha noen år glede med den.

Så det går jo litt an på hvilken motor du velge og:)

Det kommer nokk til og bli den mest stabile motoren / bilen som skal bli kjøpt, minst mulig jobb men med godt vedlikehold og lett arbeid kommer til og bli gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

når det gjelder å bytte motor på disse bilene er på grunn av att toppakningen ofte rykker er dårlig topper på disse bilene så har du turbo som ryker og diverse andre tinger da har bilen passer 200km så er det garantert bytte turbo og pakning diverse andre deler overhaling er ikke noe spesielt uvanlig på disse motorene.

Men du kan verre heldig og få en i bra stand og ha noen år glede med den.

Så det går jo litt an på hvilken motor du velge og:)

Er dette en god grunn til og få kjøpt inn en god dump ventil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå lurer jeg litt på hva du vil oppnå med å montere denne på din bil

For å si det enkelt så gjør dumpventilen at turboen ikke stopper opp når du girer slik at du har fart på turboen når du gir gass.

Dette er for å få max utbytte av turbo,samt spare turboen for den bråe stoppen den får når du slipper gassen.

Det er fullt mulig å montere denne på din bil, men skjønner ikke helt vitsen.

Regner med dette ikke er så merkbar om du ikke har en del hester da?

Nå vet ikke jeg hvor mange hk du har eller har tenkt deg da, men om bilen din har 101 eller 136hk så er det vel ikke mye til hjelp på hk.

Gjør deg selv en tjeneste og dropp det.

Det er noen som har montert på bil og hatt en del trøbbel med dette både på bensinmotorer også.

Om du ikke skal til med store ombygginger da?

Om det er lyd eller hva som er hensikten med at du vil montere den er jeg ikke sikker på men for min del så hadde jeg droppet den ventilen.   

I tillegg har den lyden på vanlig bil gått litt av moten fortiden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår