Gå til innhold

Trenger hjelp med kobling av 3 veis frontsett

Ranger emnet


Amps1

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg driver å bygger stereo i min toyota hiace. Jeg bruker et dls ur36 3 veis frontsett på en audison vrx 4.300 gammel type. 2x10 kicker cvx monter i skilliveggen. Så lurer jeg på om jeg kan bruke 2 kanaler til midbass å diskant og 2 kanaler til mellomtone. Er veldig mye innstillinger på denne forsterkeren som jeg ikke skjønner. Vil ha best mulig effekt ut av høytalerne mine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer an på delefilteret, du kan ikke koble høytaller direkte i forsterker uten delefilter iallefall ikke på vanlige forsterkere.

Hvorfor brokobler du ikke forsterkeren det er mye bedre, da slipper du og kjøp/bygge delefilter til diskanten.

Forsterkeren brokobles ved og ved og la all kraft fra kanal 1 + 2 og i ein ledning dette gjøres oftest ved og ta pluss fra eine kanalen og minus fra den andre men du må først undersøke om din forsterker kan brokobles, om du har mistet brukermanualen kan du søke etter (Audison VRX 4.300 user manual) så finner du kansjer brukermanual som viser hvordan du brokobler og hvilken watt og ohm den da gir :)

Peugot 407SW

Alfa Romeo 156 Selespeed(Til salg)

VW Golf IV(solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

POWERSUPPLY ....................................................11÷15VDC IDLINGCURRENT ...................................................2.2A IDLINGCURRENTWHENOFF ..........................................<0.04mA CONTINUOUS NOMINAL POWER Tol.: (+10%/-5%); 0.3% THD; 12 VDC

4chon4Ohms ..............................................75Wx4(RMS) CONTINUOUS POWER Tol.: (+10%/-5%); 1% THD; 12.6 VDC

4chon4Ohms ..............................................110Wx4(RMS) CONTINUOUS POWER Tol.: (+10%/-5%); 1% THD; 13.8 VDC

4chon4Ohms ..............................................110Wx4(RMS) 4chon2Ohms ..............................................175Wx4(RMS) 4chon1Ohm ...............................................220Wx4(RMS) 2chbridgedon4Ohms+2chbridgedon4Ohms ....................350W+350W(RMS) 2chbridgedon2Ohms+2chbridgedon2Ohms ....................440W+440W(RMS) 2chon4Ohms+2chbridgedon4Ohms ..........................102Wx2+380W(RMS) 2chon4Ohms+2chbridgedon2Ohms ..........................90Wx2+530W(RMS)

THD DISTORTION (1 kHz; 90% Nominal Power) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .0.02 % IMDDISTORTION(90%NominalPower) ...................................0.04% BANDWIDTH (-3dB; Nominal Power) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .2 Hz ÷ 70 kHz S/NRATIO(Aweighed-1VRMSinput) ....................................100dBA REMOTEIN .......................................................7-15VDC REMOTEOUT .....................................................12VDC÷150mA INPUT SENSITIVITY (high) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .0.15 ÷ 1.5 VRMS INPUTSENSITIVITY(low) ..............................................0.50÷5.0VRMS INPUTIMPEDANCE ..................................................15kOhms LOADIMPEDANCE(stereo) ............................................8-4-2-1Ohm LOADIMPEDANCE(bridged) ...........................................8-4-2Ohms SIZE (W x H x D) mm . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .240 x 64 x 499 SIZE(WxHxD)inches ...............................................9.4x 2.5 x 19.6 INTERNALFUSE ....................................................70A

ABSORBED CURRENT AT MAXIMUM MUSICAL POWER - EXTERNAL FUSE CHOICE

13.8V-4ch.x4Ohmsor2bridgedch.x8Ohms+2bridgedch.x8Ohms ........27A 13.8V-4ch.x2Ohmsor2bridgedch.x4Ohms+2bridgedch.x4Ohms .......47A 13.8V-4ch.x1Ohmor2 bridgedch.x2Ohms+2bridgedch.x2Ohms ........70A 13.8V-2ch.x4Ohms+2bridgedch.x4Ohms ...........................38A 13.8V-2ch.x4Ohms+2bridgedch.x2Ohms ...........................52A

Measures were realised through a test-set consisting of Rohde & Schwarz UPD audio analyser, HP 6453A power supply (200A continuous) and 14F capacitive booster made with audison cable Superfarad capacitors.

Please always choose a fuse of equal or slightly higher value (max 10%) than indicated.

Her sto det litt forskjellig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne kan du brokoble og Auison har knallbra forsterkere så om du brokobler den burde den klare og drive det fint, bare ha tjukk nok strømkabel og jordkabel 4gauge/21mm eller tykkere og ha minst mulig lengde på jordingskabelen.
Ta også og legg strøm og remote på ei side av bilen og rca på andre siden lengst unna strømkabler da slipper du dynamostøy, om du bruker pioneer spiller hadde eg jordet chassiet på spilleren de er litt følsome eg jorder altid spillerene uansett.
 
Ps: om du kjøper kabel som er målt i gauge må du huske att 8 gauge er tynnere enn 4 gauge, mindre gauge betyr tykkere.

Peugot 407SW

Alfa Romeo 156 Selespeed(Til salg)

VW Golf IV(solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg tror du skal bytte til den andre minusen på den andre kanalen for og brokoble slik eg har vist med pilene, det er iallefall sånn eg gjorde det på Ground zero forsterkeren min.

Det ser ut som du kun har ein rca kabel for og brokoble må du ha 2RCA eller ein overgang fra 2rca hann til 1rca hunn dette kalles ett Y-ledd.

Denne forsterkeren har også RCA ut så om du skal ha sub kan du koble rca til sub fra forsterkeren.

Eg synes du har koblet den røde rca kontakten på kanalen ut men det er litt vanskelig og se om du tar ett bilde fra siden så ser eg det bedre, det er in på sidene og den rca i midten er ut sånn at de skal stå horisontalt og ikke vannrett som du har den nå.

 

Peugot 407SW

Alfa Romeo 156 Selespeed(Til salg)

VW Golf IV(solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg tror du skal bytte til den andre minusen på den andre kanalen for og brokoble slik eg har vist med pilene, det er iallefall sånn eg gjorde det på Ground zero forsterkeren min.

Det ser ut som du kun har ein rca kabel for og brokoble må du ha 2RCA eller ein overgang fra 2rca hann til 1rca hunn dette kalles ett Y-ledd.

Denne forsterkeren har også RCA ut så om du skal ha sub kan du koble rca til sub fra forsterkeren.

Eg synes du har koblet den røde rca kontakten på kanalen ut men det er litt vanskelig og se om du tar ett bilde fra siden så ser eg det bedre, det er in på sidene og den rca i midten er ut sånn at de skal stå horisontalt og ikke vannrett som du har den nå.

 

post-137697-0-51220400-1416765870_thumb.jpg

Peugot 407SW

Alfa Romeo 156 Selespeed(Til salg)

VW Golf IV(solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rca kontaktene er koblet heilt feil kun ein er rett, det med pil på i bilde eg har postet er det du må ha rca i for og kunne brokoble det er 4 stk.

Det to rca i midten er rca ut til annen forsterker her kan du koble til sub forsterker, de røde rca skal stå nede på Kanalene merket med R sort skal oppe.

De to rca du har liggende løst på siden skulle du hatt koblet i forsterkeren men om du vil koble disse til sub må du brokoble rca som nå står i forsterkeren med ett y-ledd ellers kan du ikke brokoble forsterkeren.

post-137697-0-74047600-1416772267_thumb.jpg

Peugot 407SW

Alfa Romeo 156 Selespeed(Til salg)

VW Golf IV(solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei. Da skal det kobles om. Men jeg trenger vel ikke noe y led. Jeg skal ha en egen rca kabel fra spiller til den andre forsterkeren som skal gå til subb. Den audison forsterkeren skal kun drive høytalerne. De som ligger løst der trenger jeg vel ikke bruke? Har tenkt å bytte ut den rca kabelen til en kortere en med kun 2 plugger på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du skal brokoble forsterkeren må du ha lyd i alle rca inngangene det er 4innganger og du må ha 4rca disse må selvsagt alle være koblet rett bak på cd spilleren sånn att alle får lyd.

Når du brokobler ein forsterker tar du kraften fra 2kanaler og gjør de om til ein kanal.

 

Om du skal ha sub kan du hente signal fra spilleren om den har flere rca utganger noen spillere har bare 1 rca utgang(1rca er utgang består av 1rød (høyre) og 1hvit (venstre).

Om du bare har 1rca på spilleren kan du koble deg på audison forsterkeren sin rca utgang denne gir da lydsignal til sub og du slipper og legge ny rca til spilleren

Peugot 407SW

Alfa Romeo 156 Selespeed(Til salg)

VW Golf IV(solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den som er merket med RR er rear right og den skal stå nede den andre skal oppe, hvordan er denne kabelen koblet til bak spilleren er det 4stk rca koblet til bak på spilleren?.

Ta gjerne bilde når du er ferdig og koble så kan eg se om det er rett, når det kommer til og justere forsterkeren tror eg du skal snakke med noen som kan bilstereo og som kan justere den for deg eg må ærlig inrømme eg sliter litt selv når det kommer til justering av hertz.

Når forsterkeren skal justeres skal alle innstillinger på spilleren stå av og equalizer skal være justert flat så skal gain bryteren på forsterkeren justeres, om forsterkeren har ein bryter som det står LPF eller HPF så skal denne stå på HPF(high pass filter) om det er subwoofer du skal ha på forsterkeren skal den stå på LPF(low pass filter)

 

Nå er det sikkert mye eg har glemt eller ikke kan når det kommer til justering av forsterker så om mulig dra til noen som kan det eller bilstereo sjappe og få hjelp der, det har mye og si att det er rett justert og eg tror ikke det koster så mye og få det justert.

 

Eg er heller ikke så flink til og forklare men det er kansje noen andre her på forumet som kan det skikkelig og som kan forklare det bedre om du starter ny tråd om justering av forsterker er det kansje noen som er behjelpelig :)

Peugot 407SW

Alfa Romeo 156 Selespeed(Til salg)

VW Golf IV(solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår