Jump to content
Bilforumet.no
Nobora

Valg av motor til caravelle lang

Rate this topic

Recommended Posts

Ser caravelle lang har 115 hk diesel som valig motor. Alternativ er 140 hk. Noen som har erfaring med hvordan 115 hk fungerer for en så stor bil. Vi bor jo ikke i flate Danmark. Trenger ikke racerbil. Vil bare unngå å bli irritert i det daglige fordi motoren er for liten for bilen. Beregnet for familie på 5 og 100 kg i bagasjerommet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

du klarer deg godt med 115hk sålenge du ikke skal dra alt for mye på henger eller tung henger. Men jeg ville ha gått for 2,5l med 130hk. Ikke kjøp 2,0l med 140hk med annet du har lyst å bli plaget eller kjøper en helt ny caravelle. Var mye tøv/feil på di første modellene som kom med denne motoren, gikk i nødmodus hele tiden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Takk for svar. Fint om vi klarer oss med 115 hk. Det er snakk om en ny bil som skal ha elektrisk rullestol og rampe i bagasjerommet. Bilen veier ca 2050 kg, rullestol fort 100 kg, rampe, og familie på fem. Det blir fort 2, 5 tonn, så jeg har vært litt bekymret for vekta. Henger står vi over på denne bilen.

 

Hva med piggdekk? Mange sier tunge biler bør ha pigger, men kommunen truer med avgift og kjøreforbud. Fungerer normalt gode piggfridekk på en bil på 2, 5 tonn?

Share this post


Link to post
Share on other sites

piggfridekk går bra på disse bilene om du kjøper gode dekk nokian er jo veldig bra er det standard felg på bilen så tru jeg det er 195/70 R 15 C 104/102R nokian hkpl cr van trur du skal ha c merket dekk 104 loadindex står jo vognkortet.

Men nå er jo dette veldig tung bil så det kan hende du må ha noe andre dekk dim det er noe som dekkforhandleren kan hjelpe deg.

Om det er den dekk dim som jeg skrev du kunne bruke så er dem dekkene å anbefale på disse bilene? :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Om du skal/burde ha piggdekk kommer helt ann på hvor du bor og hvor du har tenkt å bruke bilen. Jeg vil aldri kjøre piggfritt siden det er rimelig mye bakker og mye dårlige veier her i området og mye våt speil-is på vinteren(troms) er å til tider helt utrolig dårlig strødd, når jeg da i tilegg kjører en del med henger så er piggfritt utelukket. å dette gjelder uansett hvilken bil jeg har, jeg har til og med piggdekk på hengeren:)

 

Bor man slik til att det er relativt bra føre stort sett og lite bakker osv så kan man godt kjøre piggfritt. Bare husk å kjøpe gode dekk og vaske asfalten av dem i ny og ne.

Bakker er heller ikke noe problem for piggfritt så lenge det ikke er våt speil-is med lite eller ingenting strøsand.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det er 16-toms felg som standard på disse bilene, husker ikke dimensjonen. Jeg kjørte lenge en 102-hester av denne typen på jobb, med en snittvekt på 2,8 tonn. Det gikk ikke fort, men det gikk. Minste motor nå er som du sier 115hk, så da er det jo noe bedre. Og litt lavere vekt har du også. Dette er seige motorer, så det holder fint til vanlig kjøring. Bare ikke forvent noen racerbil :D 

 

Du kan sikkert gå for piggfritt, ihvertfall hvis du slipper å forsere kjempebratte bakker i det daglige. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja vist du er lite plaget med så dårlig føre att du skulle trenge piggdekk så kan ett par gode kjettinger være en god løsning. Finnes flere typer hurtigkjettinger  så husk å kjøp is-kjettinger(kjetting med pigg)

Veldig mange kjøper snøkjettinger å tror dem skal funke bra på is men det er vel heller motsatt med di fleste av di. Snøkjettinger er i hovedsak for offroad og kjøring på ubrøytet vei. På vei med is er det kun is-kjettinger som duger.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hm...litt tilbake til hvorfor 115 Hk tydeligvis klarer seg greit. Prøvekjørte 115 hk og 140 hk (siste m/4wd) transporter, hhv. ca. 1760 og 1870 kg. Begge disse er betydelig lettere enn det vi ender opp med (fort 2,4 tonn), men ingen fortjener å bli kalt "spreke". Begge var greie, hadde inntrykk av at forskjellen i stor grad var ved høyere hastigheter. 140hk kunne akselerere i en bratt motbakke ved ca.80 km/t, mens 115 hk ikke responderte. Vad lav hastighet var det liten forskjell. Skyldes dette at girutvekslingen er ulik? Mistenker at 115 hk er giret for å yte bra på lavere hastigheter, på bekostning av ytelse på høyere. Kan dette stemme? Ser at 115 kun har 5 gir, mens 140 har 6.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kjører Transporter T5 2015 mod om dagene, Veide bilen 2,7t i går, med alt av verktøy i.

Ville absolutt ikke ha valgt noe mindre enn 140hk(4-motion)
Det er når du fyller opp bilen, at du merker forskjell på 115 og 140.

Kjører også med pigg, siden jeg drar mye henger.
Men tenk på at piggfritt stopper ikke en fullosset Caravelle, med familie og rampe den dagen det er speilblankt, å du må bråstoppe.
En såppas tung bil synes jeg bør ha pigg.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...

Important Information

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å opptimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Hvis du klikker videre på siden aksepterer du vår bruk av cookies.