Gå til innhold

Bremsene henger på alle hjula

Ranger emnet


Passat1.9tdi

Anbefalte innlegg

Hei :-)

Jeg har en passat, framhjulstrekk, 1,9Tdi

110, 1998 modell

 

Problemet mitt er at det virker som om (alle) bremsene henger på konstant. Den går tyngre enn den noen gang har gjort.( ikke så rart hvis bremsene henger.:) biler triller ikke når den står i fri i gårsplassen(det er ikke flatt..)

Også lager den en høy/skarp pipelyd så fort den beveger seg fram-/bakover..

 

Jeg har ikke mye peiling på bil.., så er det noen her som vet hva dette kan komme av/være?

-Ida :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er meget fort gjort å finne ut hva som er årsaken - men det lar seg ikke gjøre - uten at det fysisk blir gjort 1-winking.gif

 

Det kan være at;

 

1 - Bremsklossene henger fast i åket, gjerne grunnet rust, slik at når du bremser så vil de ligge i press mot bremseskiven etterpå.

2 - Glideboltene går tregt, dette skyldes som regel at det er hull i mansjettene mellom de og åket, resultat er at bremsene henger hele tiden.

3 - Stemplene i calipere går tregt, skyldes hull på mansjetter eller korrosjon innvendig, medfører også at bremsene henger.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvordan går bremsepedalen på bilen da går den normalt eller er den hard.

du kan jo se om manskjetene på stempelet på calipere går som den skal prøv og press dem se om den går inn og ut som dem skal.

kan hende dem sitter fast på grunn av gammel bremsevæske.

bremsevæskefilmen som skal smøre stempel calipere dette forusakker da opphoping av gammel veske som kommer på utsiden av stempelet men på innsiden av manskjeten.

så derfor viktig og virkelig ta noen harde oppbremsing av og til altså blokkere bremsen så du får testa  bremser av og til.

også bytte olje på bremsene litt oftere en det folk gjør så ikke gammel olje ligger forlenge på bilen..

skulle dette verre noe av problemet så må du overhale calipere så du få bort gammel olje og dritten som sitter der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvordan går bremsepedalen på bilen da går den normalt eller er den hard.

du kan jo se om manskjetene på stempelet på calipere går som den skal prøv og press dem se om den går inn og ut som dem skal.

kan hende dem sitter fast på grunn av gammel bremsevæske.

bremsevæskefilmen som skal smøre stempel calipere dette forusakker da opphoping av gammel veske som kommer på utsiden av stempelet men på innsiden av manskjeten.

så derfor viktig og virkelig ta noen harde oppbremsing av og til altså blokkere bremsen så du får testa  bremser av og til.

også bytte olje på bremsene litt oftere en det folk gjør så ikke gammel olje ligger forlenge på bilen..

skulle dette verre noe av problemet så må du overhale calipere så du få bort gammel olje og dritten som sitter der.

 

Mansjetten på stempelet skal ikke bevege seg annet enn sammen med stempelets vandring. Bremsevæske på utsiden av stempelet, noe som er lite tenkelig, vil ikke medføre at bremsene henger ;)

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det som jeg mener er att  stempel ikke går som det skal og er olja gammel og da henger bremsene.

for så lenge ikke manskjetten er bra vil olja gå utenom stempel, så vil dette med føre rust og den vill sitte dønn fast.

derfor er det sikkert greit å demontere calipere og se om dem er i gjorden.

gamle rør kan også med føre til att dem ikke glir som dem skal.

og er manskjetten ødelagt så vil dritt komme inn til stempel og  da vil stempelet  henge seg fast.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du blander mansjett og tetningsringen som sitter i et spor inni bremsesylinderen. Mansjetten skal kun hindre vann, støv og annen møkk å kommer inn, tetningsringen skal hindre bremsevæske å lekke forbi bremsestempel og ut 1-winking.gif

Å demontere caliper er det siste man gjør, og da må må det først være sjekket at problemet ikke er så enkelt som hengende bremseklosser eller trege glidebolter - som er problemet i 9 av 10 tilfeller 1-winking.gif

 

Mansjett oppe til venstre, tetningsringen er det store nederst.

Caliperrepsett.jpg

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er jo sant men om dem der er så dårlig att dem ikke holder lenger da så blir det et problem. 

men en annen sak det også kunne vert bremselangen som er tett innvendig eller morkner, da vill det ikke bli nok trykk fra pedalen, til å fylle stempelet med væske og da vill den ikke trykke den ut igjen da vill den jo kunne henge seg opp. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt, man må begynne med det enkle og det opplagte, som bremseklosser som henger eller trege glidebolter - ikke begynne med å demontere calipere og bremseslanger ;) Først når bremseklosser og glidebolter går fritt, og feil fortsatt er tilstede, kan man sjekke bremsestempel. Har aldri opplevd at bremseslanger er årsak til hengende bremser, årsaken er omtrent alltid korrosjon av en eller annen art.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår