Gå til innhold

Xenon lys problemer. Blinker men vil ikke tenne. 3bg

Ranger emnet


Esbos

Anbefalte innlegg

Jeg har en Passat 3bg med et veldig plagsomt problem. For en tid tilbake siden sluttet det ene kjørelyset å funke. Siden man må demonere en hel del for å komme til pæren gadd jeg ikke bytte den. Omtrent en måned senere sluttet det andre kjørelyset å virke. Jeg gjorde da et innkjøp av to nye xenon pærer og byttet i begge lyktene. Dette hjalp ikke. Pærene bare blinket når jeg prøvde å tenne xenon lyktene.

Jeg tenkte at da må det vel tennerene/ballasten som er dårlig, så jeg kjøpte to lykter. Da jeg byttet lyktene virket det forsatt ikke. Kun blink i den ene og blinking i den andre. Prøver jeg å skru av og på nok ganger pleier en av lyktene å tenne (20-30 ganger).

Jeg tenkte så at det kanskje var dårlig jording, så jeg demonterte hanskerommet, fant jordingspunktet, pusset og smørte det, men det hjalp ingenting.

 

Nå begynner jeg å bli litt rådvill.. Hva kan være galt?

 

Esben

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags merke er pærene?

Jeg har orginal xenon i nærlysene på min omega om de vil kun ha osram pære

Samme med ekstralysene jeg har. Hella comet xenon. Nytter ikke med noe annet enn osram. 

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags merke er pærene?

Jeg har orginal xenon i nærlysene på min omega om de vil kun ha osram pære

Samme med ekstralysene jeg har. Hella comet xenon. Nytter ikke med noe annet enn osram. 

 

Jeg husker ikke helt hvilket merke det var, men det er jo noe som er ganske enkelt å teste. Takk :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nesten samme problem på min Passat 3bg. Lykta på passasjersiden slukker plutselig når jeg starter motoren....... Skjer ikke hver gang, men noen ganger.

Lykta tenner, men lyser bare litt (under 1 sekund), og så slukker den.

Pussa på jordinga til lykta, så fungerte det bra i noen uker, men nå er alt tilbake som det var igjen.... Byttet hele lykta, med ballast, og nye Phillips D2S 4300K xenon pærer, men problemet er der fortsatt.

Når jeg vrir lysbryteren helt til høyre så fungerer begge lysene alltid. Trenger kun å vri 1 gang, hvis jeg vrir tilbake til "0" så fungerer også alt som normalt, som om ingenting er galt. Når lysene først lyser, så lyser de hele tida, har kun problem ved start av bil. Har også pusset på jordingene til lykta på førerside, men ble ikke bedre.

Jeg har også originale xenonlys med originale ballaster, og gode pærer.

 

Er spent på om du finner noen løsning på problemet ditt!

 

Utrolig merkelig problem! Har målt spenningen i kontaktene når motoren er i gang, og kan ikke se noe forskjell på førerside og passasjerside, alt virker normalt. Har også byttet lysbryter, uten at det hjalp noe.

Finner ingen form for kjørelysrele eller noe heller, så håper du finner svar på problemet ditt, er nok mye likt med det problemet jeg har smile.gif

VW Passat 3bg Highline 1.9 tdi 2005mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 years later...

Mål spenning inn til ballasten og bruk jordningen som lykta bruker under måling. Hvis den kryper under 12v med tenning på bør det utbedres. 

 

Ofte er det slik at ledningsnettet er litt på hell, og spenningen frem til lykta er i det laveste laget, når du da starter så kryper spenninga under minimumsgrensa og pærene slukker.

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår