Gå til innhold

Audi a4 b5 1998 Med en del problemer.

Ranger emnet


SigZagg

Anbefalte innlegg

Hei alle Audi entusiaster1-winking.gif

har en Audi med en del motorproblemer og andre ting :)

 

  • Ikke noe varme i varmeapparatet.
  • overoppheter selv uten termostaten i. holder ca 90 grader mens man kjører.
  • vann inne i kupeen på passasjersiden
  • tikking i motoren
  • Olje lampen lyser noen ganger inntil man gir litt mere gass

håper det er ting som er billige og enkle å fikse har nettopp brukt 12 tusen på forstilling på verksted så har ikke så mye å rutte med for tiden.

 

det er dette jeg kommer på i farten bike.gif

Takker for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Punkt 1:Sirkulerer det varmt vann i gjennom varmeregisteret i kupeen?

Punkt 2: Slår kjøleviften inn? Hvis ja, ved hvilken temperatur?

Punkt 3: Sjekk om det står vann i "kummen" rett under frontruten (under panseret). Det hender dreneringshullene i denne kummen tetter seg med løv etc.

Punkt 4: Kan være så mangt.

Punkt 5: Kontroller oljetrykket på motoren med et manometer (må gå til 5 bar). Nå vet ikke jeg hva slags motor du har men det bør nok i vert fall ligge på over 2 bar på tomgang (2.5 bar). Er du heldig er det kun oljetrykkbryteren din som synger på siste verset.

 

Vannlekasje:

 

 

 

 

 

Hvordan teste oljetrykk:

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Punkt 1:Sirkulerer det varmt vann i gjennom varmeregisteret i kupeen?

Punkt 2: Slår kjøleviften inn? Hvis ja, ved hvilken temperatur?

Punkt 3: Sjekk om det står vann i "kummen" rett under frontruten (under panseret). Det hender dreneringshullene i denne kummen tetter seg med løv etc.

Punkt 4: Kan være så mangt.

Punkt 5: Kontroller oljetrykket på motoren med et manometer (må gå til 5 bar). Nå vet ikke jeg hva slags motor du har men det bør nok i vert fall ligge på over 2 bar på tomgang (2.5 bar). Er du heldig er det kun oljetrykkbryteren din som synger på siste verset.

 

 

punkt 1 : begge slangene er varme.

punkt 2 kan sjekke i morgen

punkt 3 tror jeg har funnet grunnen til lekkasjen det var pollen filteret som ikke hadde deksel så vannet fra ruta rant ned mellom plastikk lista nederst på vinduet og ned i pollen filteret.

punkt 4 ok :)

punkt 5 skal få prøvd å sjekke det i morgen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har en liten oppdatering 

først så puttet jeg inn en gammel termostat til audien og da virket varmen svært bra men da koker den fortere en før. også sjekket jeg olje trykket og når bilen er kald så er olje trykket bra (ca 4bar) men med en gang bilen går over ca 90 grader begynner bilen og tikke og da forsvinner all oljetrykk. gir jeg litt gass så går den opp til 2-3 bar igjen og slutter å tikke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner ikke motoren din, men det påstås i denne tråden at det sitter en oljetrykkreguleringsventil integrert i oljepumpa: http://www.audi-sport.net/xf/threads/low-oil-pressure-warning-again.192468/

 

Denne videoen viser flush av tette oljekanaler på en 1.8T:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Anbefaler forøverig at du bruker 5W - 40 fullsyntetisk olje til motoren din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok men vil ikke tro at å bytte olje hjelper? Er det noen som har peil på varme problemet koker ikke uten termosat men da har jeg ikke noe varme i bilen selv ved 90 grader. Om jeg lar den stå på tom gang så blir den litt varmere ca100 grader uten termostaten i. Men om termostaten sitter i så blir det varmt i Bilen men bilen koker med en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Luft i kjølesystemet kan skape problemer. Du vet hvordan du lufter kjølesystemet? Mener å huske at impelleren i vannpumpen på 1.8 literen er i plast. Har opplevd at denne har løsnet fra akslingen. Er vannpumpen din gammel? Kan virke som vannet sirkulerer dårlig i motoren med tanke på at den blir meget varm selv uten termostat. Kan muligens også være relatert til dårlig smøring? Mitt tips er å sjekke både oljepumpe og vannpumpe. Angående rensing av sil etc i bunnpannen, se videoen jeg linket til i forrige innlegg.  Før du eventuelt går løs på vannpumpen, sjekk at termostaten åpner ved riktig temperatur. Dette testes ved f eks å koke opp vann på komfyren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår