Gå til innhold

[LØST] 1.9 TDI blir ikke varm

Ranger emnet


KooPa TropA

Anbefalte innlegg

Har hatt dette problemet de 2 årene jeg har hatt bilen. Bilen blir ikke varm. Temperaturmåleren flytter seg sjeldent, får den opp til 90 grader på sommeren riktignok. Og når jeg går inn på klimapanelet på kode 51, som er motortemp (men denne hentes vel fra en av slangene på toppen?), øker den til 50 grader og stopper der.

Eneste gangene den øker over 50 grader er hvis jeg kjører bilen hardt i motbakke.

 

Temperaturen inne i bilen er nesten fraværende.

Har målt temperaturen på vannpumpen til å være ca 85 grader med industrimåler.

Så motortemp skal jo være ca normal.

 

 

Det som er prøvd:

- skiftet vannpumpe

- sjekket at reimhjulet på vannpumpe faktisk drar med seg skovlene

- spylt gjennom hele systemet

- skiftet 3 termostater

- boret hull i en termostat for å være sikker på at det er sirkulasjon

- luftet i lufteskruen ved varmeregister

 

I fjor høst/vinter fant vi en delvis løsning, ved å lufte, lufte og lufte, da ble det noe bedre og det ble lunk i kupeen. Nå var det jo en mild vinter også.

Problemet når jeg lufter, er at jeg må ha 2800-3000 rpm for å få noe luft/kjølevæske ut av luftehullet, på lavere rpm skjer det ikke noe.

Har også prøvd å ha bilen i oppover- og nedoverbakke under lufting for å se om dette hadde noe for seg.

 

AC virker ikke pga tom for gass, men dette kan da virkelig ikke ha noe å si?

Det er ikke trykk i ekspansjonstanken, selv etter flere timers kjøring.

 

Og ingen jeg snakker med privat eller verksted kan fatte at bilen ikke koker hvis det er luft eller ingen sirkulasjon i systemet.

Verkstedet jeg snakket med sa de kunne bruke timesvis på feilsøk og fortsatt ikke finne feilen, så det ble ikke noe av.

 

Kjøleviftene har jeg aldri sett eller hørt har gått.

2006 Ford Mondeo 2.0 TDCI 130HK FMBA Automat

2000 VW Golf MK3.5 1.6 101HK AFT Cabriolet
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg ha vært så uheldig å fått 3 defekte termostater, i tillegg til den som stod i bilen før jeg byttet?

 

Men hvis termostaten stod åpen hele tiden, måtte jeg vel fått sirkulasjon?

Og hvis den var tett hele tiden, måtte vel motor kokt?

2006 Ford Mondeo 2.0 TDCI 130HK FMBA Automat

2000 VW Golf MK3.5 1.6 101HK AFT Cabriolet
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om motor er for varm, enten grunnet luft i systemet eller for lite kjølevæske, så vil det nokså for bygge seg opp trykk i systemet. Du skriver at dette skjer ikke, min første tanke er da at termostaten åpner alt for tidlig - typisk defekt termostat. Om du har byttet denne tre ganger så kan det høres litt utenkelig ut at alle er defekt.., men symptomene er som ved defekt termostat.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såpass ja.

Bestilte termostat på Møller i dag, Kostet nesten 600,-, eller like mye som alle de 3 termostatene jeg har kjøpt til sammen.

Henter termostaten i morgen, så får byttet den i løpet av uken.

 

Når det er flere som har opplevd samme, er det jo noe i det.

 

Gir beskjed når den er skiftet om det hjalp.

2006 Ford Mondeo 2.0 TDCI 130HK FMBA Automat

2000 VW Golf MK3.5 1.6 101HK AFT Cabriolet
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Termostaten ble skiftet i går. Husket ikke at det var så mye jobb.

Motortemp ligger nå på 80-85 grader etter ca 15-20 minutters kjøring og jeg merker at det er bedre varme i kupeen.

Har luftet flere ganger, men kommer stadig luft, så får vel holde på sånn noen dager.

 

Men nedre radiatorslange blir fortsatt ikke varm, den er iskald.

I dag kjørte jeg ca en time uten at slangen ble varm.

 

Oppdaget også at den tynne korte slangen som går mellom vannpumpe og varmeregister hadde en knekk på seg, så den kappet jeg av en bit av, men fikk ikke knekken helt bort. Denne kan vel redusere gjennomstrømmingen i varmeregisteret?

2006 Ford Mondeo 2.0 TDCI 130HK FMBA Automat

2000 VW Golf MK3.5 1.6 101HK AFT Cabriolet
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår