Jump to content

Volkswagen Passat 2001, risting i ratt ved fart på 80 og over.

Rate this topic

Kvammen93
 Share

Recommended Posts

Hei

Jeg har en volkswagen Passat 2001 modell med automat og 4 motion, v6 tdi.

Har nå begynt å merke litt kraftig risting i ratt og bil når en ligger i 80 og over. Det kommer så og si kun når en prøver å holde en jevn fart. Den minsker (forsvinner nesten) når en gir gass og når en slipper gassen. Det samme skjer i 3. 4. Og 5. Gir, med fart over 80.

Virker ikke som det er ubalanse i hjul siden det minsker/forsvinner når en gir og når en slipper gassen??

Skal skifte alle bremseskivene og klossene i morgen likevel, så kanskje det hjelper?

Dette høres ut som sentreringsringene. Hadde nøyaktig samme problem med min gamle Golf etter at jeg kjøpte nye felger. Antageligvis er ikke disse montert og da oppstår det risting ved moderate hastigheter.

Hvis du allikevel skal av med hjulene i morgen ville jeg sjekket dette.

Dersom det ikke er dette kan det være at dekkene dine er trappeslitte.

JB

Volkswagen Golf '97

Volkswagen Golf '13

Kan hende det er skjeiv felg (bulk eller skade på felgen), eller f.eks. høydekast i dekkene (lett å kjøre felgene skjeive, hvis du f.eks har 19" felg og 30 i dekkprofil e.l).

Mulig et avbalanseringslodd kan ha falt av felgen??

Slitte bærekuler og foringer i forstilling / feil spissing (denne kan slå seg ut, hvis du f.eks kjører hardt ned i et stort hull etc).

Hadde det vært kast i bremseskivene, så ville det kun ristet når du bremset smile.gif

VW Passat 3bg Highline 1.9 tdi 2005mod

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

• Similar Content

• By Anette03
      Heihei :) Jeg kjøpte min BMW 1-serie sent i april og merker noen forskjeller på bilen…
      For det første rister bilen utrolig mye både når jeg har den i fri og når jeg har den i første (stille med bremsepedal og clutch inne). Har hørt at det er normalt med litt risting, men jeg kan liksom ‘se’ meg selv smått riste når dette skjer (om det gir mening). Girspaken rister også mer enn før…
      En annen forskjell er når jeg starter bilen. Hjemme hos meg er det helt flatt, men når jeg starter bilen og skal rygge ut av gårdsplassen føles det ut som om jeg må gi like mye gass som jeg måtte gjort ved bakkestart i en ekstremt bratt bakke. Normalt sett kunne jeg bare lette litt på clutchen og den rygget bakover, nå må jeg gi ganske mye gass, hvis ikke kveles den. Er selvfølgelig også en veldig brumming når dette skjer (som om man kveler den)

Er det noen som vet hva dette er? Har det med girkassen å gjøre?
    • By Cathu
      Hei
      Jeg har en 2014 passat alltrack 2 TDI  automat med 177hk. Og serdeles dårlig peiling på bil.
      Nå må jeg bytte dynamo, og jeg sliter litt med å finne korrekt. Det som sitter der nå er en bosch 180. Men når jeg ser etter en ny så ser jeg fler er merket med "for biler med start-stop funksjon" eller "for automatgir" har dette noe å si?

• By Handshake
      Da jeg startet bilen begynte fem varsellamper å lyse gult og i displayet kommer følgende tekst: "Feil; ABS / stabilitetskontroll (ESC)". Jeg måtte kjøre videre og kunne ikke merke noen innvirkning på kjøringen. Skal få Møller til å se på det, men de har lang ventetid. Noen andre som har erfart noe lignende eller som kan si noe om hvorfor alle lampene begynner å lyse på en gang?? (parkeringsbrems, ABS, antiskli, airbag og dekktrykk)
    • By Sina
      IMG_1811.MOV
    • By Nacho_libre
      Hei! Jeg leter etter denne delen, det er trekantholderen på bakdøren (Nummer 6 i bildet) . Noen tips? Eller kjenner du noen som kan hjelpe! Jeg kan betale 300 kr for dette. Takk!

• Populære emner nylig

• Recent Achievements

• Create New...

Important Information

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Privacy Policy