Gå til innhold

Starter og stopper, kan startes med en gang igjen

Ranger emnet


Skogsturbo1

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har en Golf 3 1,8l automat 94mod med motorkode AAM.

 

Problemet er at den stopper hele tiden men starter igjen med en gang igjen..

Den stopper uansett varm/kald og tomgang/pådrag..

 

Jeg har kjørt diagnose og fått opp disse feilkodene:

00515 hallgiver (permanent deil)

00670 gasspjeldelement potensiometer (permanent feil)

00525 lambdasonde (periodisk feil)

00529 motorturtallskrets-inngang: funksjonssvikt.

 

Deler jeg har byttet: Coil, fordeler(med hallgiver i bånn), bensinpumpe+filter. -> deler er hentet fra skroten.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En oppdatering på problemet; Da jeg prøvekjørte bilen i dag etter å ha byttet rotor og fordelerlokk så stoppet den og ville faktisk ikke starte. Så jeg skyntet meg og koblet på en plugg som jeg hadde liggende på en av tennkablene og der var det gnist så det holdt. OG bensinpumpa gikk da jeg tok på tenninga. Så tok jeg ut kontakten foran på forgasseren (denne motoren har en monodyse) og da hadde den gnist helt til motoren stoppet fordi den er avhengig av signalene til monodysen. OG da jeg prøvde å starte bilen uten kontakten til dysen i, så hadde jeg gnist. Bilen går også ujevnt når den står å går på tomgang, mens hvis jeg klemmer sammen returslangen til bensinen på forgasseren så går den helt rent.. Men motoren stopper innimellom for det. Hva kan være galt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og da hadde den gnist helt til motoren stoppet fordi den er avhengig av signalene til monodysen

 

 

Ikke korrekt, for å få gnist kreves kun tenning på og signaler fra hallgiver.. Bensinpumpa også er avhengig av signaler fra hallgiver for å gå.

 

På monopointen er det signaler UT til tomgangsmotor og bensindyse, samt signaler INN fra IAT og TPS. Pluggen du tok ut er til tomgangsmotor, derav ujevn gange.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skrev;

Så tok jeg ut kontakten foran på forgasseren (denne motoren har en monodyse) og da hadde den gnist helt til motoren stoppet fordi den er avhengig av signalene til monodysen

 

Om du tok av kontakten/pluggen til innsprøytningsdyse / IAT så vil motor stoppe, selvsagt, ingen motor går uten bensin ;) Du vil ha gnist på pluggene om du kopler ifra alle pluggene inn på Monopointen, tenningen er helt uavhengig av denne, men som sagt vil motor aldri gå uten bensin.

Du må finne ut hva som mangler når motor ikke vil starte, gnist eller bensin. Høres litt ut som at det er gnist ut ifra det du skriver. Og om bensinpumpe går 1-2 sekunder etter at tenning er skrudd på så skal det være trykk på systemet, da skal motor starte såfremt dysen er i orden.

Du kan bytte bensinfilter samt sjekke bensintrykket, skal være rundt 1 bar når/rett etter at pumpe har gått. Om trykket er ok, og det er gnist, sjekk så etter kontaktfeil på ledningsnett mellom ECU og dyse. Sjekk også at det ikke er sprekker eller hull i gummifoten mellom innsugsmanifold og spjeldhus, mye falskluft kan medføre at motor stopper.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okai da er jeg med :) ble litt uklart for meg med forkortelsene :P Du sier at jeg kanskje mangler gnist.. men da motor ikke ville starte så hadde jeg gnist så det holdt på alle fire pluggene. Og hvorfor går den plutselig rent når jeg klemmer sammen retur bensinslangen? Er det ikke noe med bensintilførsel/ for lavt trykk som er problemet da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er evigheter siden bensinfilteret ble byttet så bytt det også. Bensintrykket skal som sagt være rundt 1 bar når bensinpumpe går, om også dette er ok når motor ikke vil starte, og det er gnist på pluggene, da ville jeg mistenke kontaktfeil til dyse eller defekt dyse. Det er to versjoner av dysene til Monomotronic, de er fargemerket.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

liten oppdatering: i går begynte det å lage litt rare lyder bak fra eksospotta og det hørtes ut som at eksosen sleit med å komme ut. Så begynte jeg å ruse motoren litt og ut kom det en haug med isoleringsgreier som brukes orginalt i potta for å lydisolere? Uansett så samlet jeg opp en bunke med isolasjon så jeg mistenker at potta har vært defekt og tetter for at eksos skal komme ut. Kanskje det er derfor den har stoppet også? i og med at eksos ikke kommer helt ut så sliter motoren med å få luft og bensin inn? kanskje derfor den har gått ujevnt også kanskje..

I morgen skal jeg ta av potta for å se om bilen er friskmeldt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår