Gå til innhold

Sentrallås og kupèlys 08-mod(lang)

Ranger emnet


Naon89

Anbefalte innlegg

Hei, sliter med å låse bilen med sentrallåsen og kupèlyset står alltid på med unntak jeg skrur den av manuelt.

Sett det er fler som har samme problem og jeg har tatt turen rundt i dørene og trykket inn sensoren til lyset uten at det har gått.

Det jeg står igjen med da er bakluka. Forstått det skal være en mikrosensor i låsen, men jeg er ikke veldig skruvandt på bil så trenger dette med skje..

Kan noen legge ut bilde og steg for steg for meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har forstått det som den i bakluka er en svakhet ja. Vet ikke akkurat hvordan det er på hiace, men du må ihvertfall av med dekselet på innsiden av luka. Kanskje du ser det da :)

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Hadde dårlig kontakt i bryteren på B-stolpen på førersiden. Dette gjorde da utslag på at kupe-lyset ikke kom på bestandig, samt at bilen kunne være vanskelig å låse.

Men det som var litt værre, var at når jeg åpnet bilen med fjernkontrollen så var det ikke bestandig at det ble registrert at jeg hadde åpnet døren, og da låses den igjen automatisk. For min del resulterte dette i at jeg åpnet bilen, la inn bilnøkkelen og en liten pose i førersetet, mens jeg stakk for å hente noe jeg hadde glemt inne. Når jeg kom ut så var bilen da låst... Heldigvis var jeg hjemme og hadde reservenøkkel.

Jeg kjøpte ny-brukt bryter fra Knoks på Forus for 150,- kr., men tror den koster ca 250,- ny på Toyota.

Greit om de bryterne fungere som de skal 1-winking.gif

Toyota Hiace 2009 2,5 D4D 4x4, 117Hk, lang type, 250.000 km og snart innkjørt :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet var bryteren som ligger ved låsekassen til førerdøren. Bryteren som indikerer om døren er åpen eller lukket. Min bryter virket bare periodevis og var ustabil påde når den var aktivert og når den ikke var aktivert. Min bil er gått ca 250.000 km, så det er naturlig at den begynner å få litt småproblemer med f.eks brytere o.l.

 

A-stolpen går ned mellom frontrute og framdører. B-stolpen går ned bak framdørene. C-stolpen går ned foran bakruta.

 

PS: Det er helt greit å ikke vite. Om du visste alt så var du neppe her på forumet thumb.gif

Toyota Hiace 2009 2,5 D4D 4x4, 117Hk, lang type, 250.000 km og snart innkjørt :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du tar bort det ene kontaktpunktet, så kan ikke bryteren fungere som den skal lenger. I dette tilfellet er metallet på bryteren (selve kapslingen rundt bryteren) det ene kontaktpunktet, og ledningen som går ut bak og inn i karosseriet er det andre kontaktpunktet. Hvis du plugger ut ledningen, så vil denne ikke fungere lenger, og siden det ikke går strøm gjennom denne, så vil det fungere som om døren var lukket hele tiden. 

For å plugge ut denne bryteren så må du skru opp dekselet hvor sikkerhetsbeltet går inn i veggen, bak førerstolen. Dette er fordi ledningen er for kort til at du klarer å dra den ut hullet hvor bryteren sitter. IKKE klipp av ledningen!

 

Jeg vil likevel henvise til det jeg skrev lengre opp i denne tråden. Dette er ikke nødvendigvis lurt mht sentrallås.

Kjøp heller en brukt bryter fra en annen bil, eller dra på Toyota og kjøp en ny bryter. Koster neppe mer enn 150 kr for en brukt bryter.

 

Brukte deler finner du på finndel.no 

 

Lykke til.

Toyota Hiace 2009 2,5 D4D 4x4, 117Hk, lang type, 250.000 km og snart innkjørt :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår