Jump to content

baleno? full 4wd?

Rate this topic


Hogamann
 Share

Recommended Posts

Det er i utgangspunktet en forhjulstrekker som har en visko kobling som forbinder fram og bakaksel.
Under normal kjøring har den kun fremdrift på framaksel, men når framaksel begynner å spinne blir det varmeutvikling i visko koblingen og etter litt begynner den å "overføre" kraft til bakaksel.

Dette er et billig konsept og er ikke kjent for å være veldig holdbart (på Suzuki Baleno)

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Link to comment
Share on other sites

Hva legger du i "full 4wd"?

Spør du meg er det ikke et fullverdig 4wd system når bilen teoretisk kan spinne på et hjul hvis elektronikken streiker.

 

Hvis du har en bil uten senterdiff og med åpne diff. foran og bak kan bilen sitte fast hvis du kjører over en grøft på diagonalen.
Sistnevnte system har du alltid lik drift på 2 hjul, et foran og på motsatt side bak.
Med en sperre på bakaksel har du alltid lik drift på 3 hjul, et foran og begge bak.
Med sperrer både foran og bak har du konstant lik drift på alle 4 hjul.

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Link to comment
Share on other sites

Jaok det var nytt for meg. Jeg mener et 4wd system som ikke kobler ut sånn som baleno og haldex systemene.

Altså noe det går Ann og ligge evig breit med da.

Som et gammelt quatro system. Som jeg har oppfattet det.

Syncro med sperre. Drar på 3 hjul da med andre ord?

 

Blir ikke bilen vanskelig og styre med sperre forran og ?

 

Har ikke hatt noe 4wd prosjekt før.

Så vil gjerne kjøpe det jeg har mest igjen for

Link to comment
Share on other sites

4wd med sperrer er beregner for lav fart og god fremkommelighet.

Hvis det er leke du skal så fungerer er hvilket som helst system som overfører kraft bakover eller uten senterdiff. Trenger ikke sperrer på aksel får å sladde, selv om det hjelper.

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Link to comment
Share on other sites

Tull. Baleno er 4wd all time! Heiser du den opp på en løftebukk og drar ett forhjul rundt så går ett bakhjul rundt også! Det kalles konstant 4wd! Det stemmer at det sitter en viskose kobling på midten mellom mellomaksler som overfører kraft. De har en tendens å være noe dårlig på baleno, det stemmer. Det sitter en fordelingskasse på girkassa som fordeler kraft foran og bak. Men å kalle dette 4wd systemet dårlig er feil. Du skal lete lenge etter en sånn "billig" bil som er så bra på vintern. Jeg har eid flere, og de er faktisk veldig fine å komme frem med! 

 

Du kan faktisk koble ut 4wd ved å koble ut en aksel på girkassa. Slik at du kan kjøre 2wd hele sommern å spare drivstoff. Men da må du under bilen å flytte på en aksel.

 

Til ene spørsmålet ditt, usikker på % vis fordelingen er. Men jeg vil si 70% foran og 30% bak. 

Bilforumet.no
Moderator: Suzuki - Fiat - Alfa Romeo - Isuzu

Link to comment
Share on other sites

Tull. Baleno er 4wd all time! Heiser du den opp på en løftebukk og drar ett forhjul rundt så går ett bakhjul rundt også! Det kalles konstant 4wd! Det stemmer at det sitter en viskose kobling på midten mellom mellomaksler som overfører kraft. De har en tendens å være noe dårlig på baleno, det stemmer. Det sitter en fordelingskasse på girkassa som fordeler kraft foran og bak. Men å kalle dette 4wd systemet dårlig er feil. Du skal lete lenge etter en sånn "billig" bil som er så bra på vintern. Jeg har eid flere, og de er faktisk veldig fine å komme frem med! 

 

Du kan faktisk koble ut 4wd ved å koble ut en aksel på girkassa. Slik at du kan kjøre 2wd hele sommern å spare drivstoff. Men da må du under bilen å flytte på en aksel.

 

Til ene spørsmålet ditt, usikker på % vis fordelingen er. Men jeg vil si 70% foran og 30% bak. 

Skal sies at jeg aldri har vært har vært borte i disse bilene, det jeg har skrevet over stammer fra søking på diverse sider.

 

Jeg skal ikke motsi deg, jeg vet du jobber med disse merkene. Jeg fant heller ingen info hvor det sto at det var fordelingskasse på disse bilene.

Siden det er fordelingskasse er saken annerledes, men fremdeles, Suzuki Baleno/Cultus/Esteem sitt 4wd system får slakt i utlandet. Da hjelper det ikke at det er billig.

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

  • Similar Content

    • By Petterpeders
      Hei.
      Er det noen som har peiling på hvor stor mansjettene skal være og hvor man eventuelt får tak i det? 
      Prøvd å kontakte verksted og suzuki forhandlere, men får ikke et ordentlig svar på hvordan mål som er på de mansjettene.
      Trenger mansjett foran, ytre på begge sidene.
       
      takk for svar.
    • By JOHO_
      Skulle skru om tenningen for å få varmen i en frossen Suzuki Baleno 2000, men viskeren stod i "på" posisjon så den sluttet å virke da den fikk litt for mye motstand av snøen som lå på ruten. Det er ingen lyd fra noen motor når jeg prøver å ta den på igjen, men det som er rart er at spyleren heller ikke gir lyd i fra seg. Vil tro det er to forskjellige motorer, så rart at begge sluttet å virke samtidig. Har sjekket sikringer i motorrommet og alle ser OK ut. Er det viskermotoren som er ødelagt? og hvorfor er det heller ingen lyd i fra spyleren? Er det enkelt og reparerere dette selv?
  • Populære emner nylig

  • Recent Achievements

    • Trulsp went up a rank
      Korporal
    • martinlol went up a rank
      Korporal
×
×
  • Create New...

Important Information

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Privacy Policy