Gå til innhold

baleno? full 4wd?

Ranger emnet


Hogamann

Anbefalte innlegg

Det er i utgangspunktet en forhjulstrekker som har en visko kobling som forbinder fram og bakaksel.
Under normal kjøring har den kun fremdrift på framaksel, men når framaksel begynner å spinne blir det varmeutvikling i visko koblingen og etter litt begynner den å "overføre" kraft til bakaksel.

Dette er et billig konsept og er ikke kjent for å være veldig holdbart (på Suzuki Baleno)

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva legger du i "full 4wd"?

Spør du meg er det ikke et fullverdig 4wd system når bilen teoretisk kan spinne på et hjul hvis elektronikken streiker.

 

Hvis du har en bil uten senterdiff og med åpne diff. foran og bak kan bilen sitte fast hvis du kjører over en grøft på diagonalen.
Sistnevnte system har du alltid lik drift på 2 hjul, et foran og på motsatt side bak.
Med en sperre på bakaksel har du alltid lik drift på 3 hjul, et foran og begge bak.
Med sperrer både foran og bak har du konstant lik drift på alle 4 hjul.

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaok det var nytt for meg. Jeg mener et 4wd system som ikke kobler ut sånn som baleno og haldex systemene.

Altså noe det går Ann og ligge evig breit med da.

Som et gammelt quatro system. Som jeg har oppfattet det.

Syncro med sperre. Drar på 3 hjul da med andre ord?

 

Blir ikke bilen vanskelig og styre med sperre forran og ?

 

Har ikke hatt noe 4wd prosjekt før.

Så vil gjerne kjøpe det jeg har mest igjen for

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4wd med sperrer er beregner for lav fart og god fremkommelighet.

Hvis det er leke du skal så fungerer er hvilket som helst system som overfører kraft bakover eller uten senterdiff. Trenger ikke sperrer på aksel får å sladde, selv om det hjelper.

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tull. Baleno er 4wd all time! Heiser du den opp på en løftebukk og drar ett forhjul rundt så går ett bakhjul rundt også! Det kalles konstant 4wd! Det stemmer at det sitter en viskose kobling på midten mellom mellomaksler som overfører kraft. De har en tendens å være noe dårlig på baleno, det stemmer. Det sitter en fordelingskasse på girkassa som fordeler kraft foran og bak. Men å kalle dette 4wd systemet dårlig er feil. Du skal lete lenge etter en sånn "billig" bil som er så bra på vintern. Jeg har eid flere, og de er faktisk veldig fine å komme frem med! 

 

Du kan faktisk koble ut 4wd ved å koble ut en aksel på girkassa. Slik at du kan kjøre 2wd hele sommern å spare drivstoff. Men da må du under bilen å flytte på en aksel.

 

Til ene spørsmålet ditt, usikker på % vis fordelingen er. Men jeg vil si 70% foran og 30% bak. 

Bilforumet.no
Moderator: Suzuki - Fiat - Alfa Romeo - Isuzu

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tull. Baleno er 4wd all time! Heiser du den opp på en løftebukk og drar ett forhjul rundt så går ett bakhjul rundt også! Det kalles konstant 4wd! Det stemmer at det sitter en viskose kobling på midten mellom mellomaksler som overfører kraft. De har en tendens å være noe dårlig på baleno, det stemmer. Det sitter en fordelingskasse på girkassa som fordeler kraft foran og bak. Men å kalle dette 4wd systemet dårlig er feil. Du skal lete lenge etter en sånn "billig" bil som er så bra på vintern. Jeg har eid flere, og de er faktisk veldig fine å komme frem med! 

 

Du kan faktisk koble ut 4wd ved å koble ut en aksel på girkassa. Slik at du kan kjøre 2wd hele sommern å spare drivstoff. Men da må du under bilen å flytte på en aksel.

 

Til ene spørsmålet ditt, usikker på % vis fordelingen er. Men jeg vil si 70% foran og 30% bak. 

Skal sies at jeg aldri har vært har vært borte i disse bilene, det jeg har skrevet over stammer fra søking på diverse sider.

 

Jeg skal ikke motsi deg, jeg vet du jobber med disse merkene. Jeg fant heller ingen info hvor det sto at det var fordelingskasse på disse bilene.

Siden det er fordelingskasse er saken annerledes, men fremdeles, Suzuki Baleno/Cultus/Esteem sitt 4wd system får slakt i utlandet. Da hjelper det ikke at det er billig.

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår