Gå til innhold

Kjøper ønsker å heve kjøpet - hva er rett og galt her?

Ranger emnet


mysterio90

Anbefalte innlegg

Hei.
Jeg ble oppringt av kjøperen idag, 17 dager etter kjøpet med ønske om å heve bilkjøpet til 17 000kr.

Historien er som følger. Den 26juli fikk jeg godkjent bilen på etterkontroll hos Bilextra. Det som ble gjort på bilen etter eu-kontroll var å skifte 2 bremserør bak og 2 bremsecylindere bak, samt løsne en ventil som satt fast.

Det har tidligere aldri vært noe feil med bilen. Det ble skrevet en kontrakt mellom kjøper og selger.


Kjøperen opplyste meg idag at det er bremselekasje, og ifølge verkstedet vil det koste ca 7500kr. Han sendte meg papiret fra versktedet som sier følgende:
"Bremsevæskelekasje, Lekker fra gammel skjøt på bremserør langsgående under bil.
Merknader: Meget rustent bremserør langsgående under bil(fremre del), langsgående rør under bil er tidligere skjøtet flere steder + dårlig føring/klamring av rørene.
Bremserør h+v foran er også rustne.
"

 

Jeg, som selger sa utifra opplysningene jeg har fått at jeg kan godta at kjøperen opphever kjøpet fordi slik jeg tolker det har ikke den lekasjen oppstått som følge av kjøperens kjøring. Kjøperen var en eldre mann som kjøpte den til sønnen sin som nylig fikk lappen. Hyggelig mann.
Jeg kan nevne at jeg har hatt bilen i 4år, den har stått uten skilter de 2 siste år siden jeg pendler med tog til skolen. Bilen har ikke hatt lekasje som jeg har vist om, for da hadde det lyst på dashbordet for bremsevæske. Og det er ikke noe feil som jeg hadde mens jeg hadde bilen, og heller ikke en feil jeg viste noe om.

Jeg kommer til å ta titt på bilen for å se om det er noen materiale skader som kan ha ført til lekasjen. Hvis ikke så kommer jeg til å heve salget. AV den grunn at da vil jeg tro at den feilen hadde oppstått selv om jeg ikke hadde solgt bilen.

Det jeg lurer på er hvilken muligheter jeg har. Hva slags løsninger kan dere anbefale?

Hvilken rolle og ansvar har bilverkstedet som utførte den eu-kontrollen og etterkontrollen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta tilbake bilen, fix den og selg den til neste mann. Opplys om alt som er feil / mangler på bilen.

Skriv i salgskontrakt, signert av begge parter, at kjøper er blitt tibudt at han kan ta bilen til verksted for sjekk før han kjøper den (for hans regning).

Bilen var tydelig OK den dagen den var til kontroll, men den begynte å lekke dagen etter........

Dersom alle alltid ville ha det beste, ville alle kjøre amerikansk bil!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn juridisk så tror ikke jeg at du må heve kjøpes så sant du ikke visste om at det lakk og at bremserørene har vært skjøtet mange ganger.

Men om det er sannsynlig at du visste om dette med bremsene så stiller jo saken seg annerledes.

 

Sånn for info så går jo risikoen for tingen over på kjøper når tingen er levert. Ofte ved bilkjøp vil jo dette være når kjøper setter seg inn i bilen og kjører/tar med seg bilen.

 

Men hadde jeg vært deg ville jeg foreslått for kjøperen at dere evt. deler verkstedregningen 50-50? eller 80-20? Så slipper du å ta tilbake bilen å selge den på nytt.

Tipper at det kjøper vil, er å ha en bil som er i orden :)

 

En annen ting er jo at det er en grunn til at bilen koster 17 000,-... 

 

Jeg tror også at EU-kontrollen skal påpeke rustne bremserør og at de har ansvar for ting de har godkjent, men har ikke noe erfaring på det området. Det vil iallefall være logisk at de har ansvar for det de godkjenner, eller så vil jo EU-kontrollen bare være en vits.  

 

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt i løpet av de 4år jeg har eid bilen har det aldri vært noe med bremsene og aldri tuklet med noe under bilen. Kjøperen opplyste at det lyser i dashbordet nå noe som opplyser at det går tomt for bremsevæske. Jeg har aldri hatt behov for å fylle på bremsevæske.

 

Det jeg lurer på er at kanskje verkstedet der jeg tok eu kontroll gjorde en vurdering om at bremserørene langs siden er litt rustne, men ikke så mye at det er behov for å bytte dem. Jeg fikk 2-er feil på bremserør bak pga rust, de skiftet jeg. Og det er jo vanlig at verkstedet prøver å tjene litt ekstra, så min logiske tenkning er at hvis bremserørene langs bilen var på grensen til 2-er feil ville de nok ha vippet over den grensen slik a de kunne tjene litt ekstra.

 

Og så tenker jeg at kanskje istedenfor å bare ordne den lekasjen foreslår verkstedet til kjøperen å bytte ut alt, noe som kommer på 7500kr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil bare fram til at når du kjøper en bil til 17000 og som har stått i 2 år så må du forvente trøbbel. Ellers så burde du gått på verkstedet som har utført eu kontrollen og legge fram saken for dem. Du kan jo og fortelle dem at du ønsker og klage saken inn til Statens vegvesen som kontrollerer verkstedene. Ikke tvil om at dette burde vært oppdaget på eu kontrollen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Juridisk sett trenger du ikke godta at kjøper vil heve kjøpet. (med mindre du visste om nevnte feil)
Bilen er å beregne som et reparasjons objekt (pris tatt i betraktning)
Jeg regner også med at bilen er 10-12år eller eldre og da MÅ kjøper beregne at bilen ikke er strøken.
Når en bil er inne til PKK godkjenning så går mye av feilene på skjønn, derfor kan en bil bli godkjent et sted og underkjent et annet sted.

Jeg regner alltid med at biler eldre en 8år og billigere en 50'000,- har feil, å tro noe annet er naivt. 

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en 96 modell og har faktisk vært strøken og feilfri de årene jeg har hatt den.

 

Skal prate med kjøperen idag. Får komme til en enighet.

 

Målet mitt har ikke vært å bare selge den så jeg får penger.

Det er en bil jeg bryr mye om og ville selge den og fortelle om eventuelle feil og mangler så jeg skapp å høre fra kjøperen igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår