Gå til innhold

Memorykabel fra SUB til styrestrøm

Ranger emnet


SindreBakkelid

Anbefalte innlegg

Hei! 

Kan begynne med å forklare hva det er snakk om her:

Har for en kort stund siden kjøpt meg SUB og forsterker. Forsterkeren er av merket TOXIC, og har en logo ovenfor av et dødninghode om det er hjelpende informasjon. Denne er da av 1000W, og er koblet til SUB. Forsterkeren og SUB fungerer fint sammen, men problemet her er at mitt problem ser ut til å vike mellom koblingene til de andre trådene her, så beklager om jeg poster dobbelt her. Jeg vil bare ha hjelp til NØYAKTIG min bil :)

 

Musikken jeg hører på er egentlig alt mulig, faktisk, utenom heavymetal.. Hører alt fra Jessie J til 50 Cent og John Fogherty. Country er derfor også en del på spilleren her ;)

 

Problemet mitt oppstod her egentlig for en ukes tid siden.. Fordi under kobling av anlegget fant vi ikke noe memory-kabel bak CD-spilleren (noe jeg har nå, tror jeg) som vi kunne koble oss inn på.. Jeg må ha kobling fra REM eller memory på forsterkeren til styrestrøm. Dette er fordi uten dette, så tappes bilbatteriet mitt på 15 år :-) Dette har skjedd 2 ganger iløpet av kort tid, og jeg begynner å tro at det er å grunn av at anlegget er konstant på som gjør det. Er noen uker siden vi kobla det opp, men har alltid startet etterpå. inntil disse tidene. 

 

KORT SAMMENDRAG

TOXIC forsterker med SUB er koblet opp. Begge disse to fungerer som de skal. Problemet mitt er at den siste tiden har batteriet mitt blitt helt flatt, noe jeg tror at anlegget er grunnen til. etter som det får konstant strøm. Det jeg da må gjøre er å ha en kobling fra REM eller memory(?) på forsterkeren til stereoanlegget. Problemet mitt er at jeg vet ikke heelt hvor disse to endene på den lille kabelen jeg har skal ?? hvor skal den på forsterkeren? er det REM eller memory? 

Skal den andre enden kobles til den gule kabelen jeg holder? den står det memory på.... 

 

Takk for hjelp.. legger til bilder. :)

 post-150435-0-00569300-1410610825_thumb.jpg Dette er det jeg har av kabler bak spilleren

post-150435-0-94605700-1410610825_thumb.jpg Dette er de to kablene jeg mente.. Den gule står det MEMORY på, mens den andre (rød) står det POWER på. 

post-150435-0-87865000-1410610826_thumb.jpg Dette er kabelen som har memory på.

post-150435-0-92092700-1410610827_thumb.jpg Det som skal være koblingssystemet

post-150435-0-93378700-1410610828_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Multimeter er tingen så ser du hva som gir strøm og ikke. men skal ikke ha remote kobblet på verken rød eller gul kabel men en som er blå eller blåhvit 10 år siden sist jeg holdt på med det så er noe rusten

Bmw 316i E46 2001

Golf 3 1.4 1992 - Spiker

Mazda 626 2.0 1992 - Spiker

Golf 1 C 1.5 1982 - Spiker

Lada 1500 1981 - Stjålet

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om spilleren har Remote så bruker du den. 

 

Gul kabel inn på spiller bruker å være konstant +12V. At det står memory er fordi det er +12V der hele tiden. Så spilleren skal huske på innstillingene. Bruker du denne vil også forsterkeren stå på hele tiden.

 

Røde kabelen midt på bilde her med kabel skoen på ser ut til å være tenning til spilleren. Denne kan du bruke mot anlegget. 

http://www.bilforumet.no/uploads/monthly_09_2014/post-150435-0-00569300-1410610825.jpg

 

Men som sagt, kjøp deg et multimeter. Skru på tenning, finn en +12V. Skru av tenning. Blir den +12V borte har du funnet riktig kabel. 

Bil: Audi A4 B8, 2.0TDI 143hk
Prosjekt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, rød inn på spiller skal ha +12v med tenning på, gul kabel skal ha +12v hele tiden, sort er jord som du kan måle mot... Dette er da for at SPILLEREN skal virke som den skal. Forsterkeren din skal ha +12v fra batteriet, og god jording i bærende karosseri. Remote (styrestrøm) til forsterkeren, finner du på den blå og hvite ledningen bak på spilleren, så du må legge opp en ledning derfra til forsterkeren hvis det ikke er gjort.

 

Ps, selv om det er søppel du putter i bilen, så må du gjøre ting riktig. Det er like ille å gjøre feil med det elektriske i en bil, som det er hjemme i huset.

Nå har du fått oppskriften på hvorden det skal være, men du må selvsakt bruke kabler som er tykke nok, hvis ikke så blir de varme og tar fyr. Sikringen på pluss til forsterkeren, skal stå maks 30cm fra batteriet. Jordingen er den plassen folk flest slurver, men et setebeltefeste pleier å fungere greit, puss ned til rent metall og bruk kabelsko på kabelene ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg gjorde var å få tak i en liten skøyteboks(?), som gjorde slik at 3 ledningspunkt ble koblet sammen.. kutta alle 3 punkt på den røde powerkabelen, og deisolerte tuppene... så ledet jeg de inn i en liten boks :) Er ikke elektriker, så forstår ikke så mye av det jeg prater om. men jobben har elektrikere som er snille :))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg gjorde var å få tak i en liten skøyteboks(?), som gjorde slik at 3 ledningspunkt ble koblet sammen.. kutta alle 3 punkt på den røde powerkabelen, og deisolerte tuppene... så ledet jeg de inn i en liten boks smile.gif Er ikke elektriker, så forstår ikke så mye av det jeg prater om. men jobben har elektrikere som er snille smile.gif)

Nå har du fått fasiten, så da er det bare å gjøre det sånn ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår